Forum > Geluid

Subjes en vocht

(79 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
19-10-2010 18:11
Isolatie is echt een wetenschap apart.
Laar ik voorop stellen dat er een verschil is tussen het isoleren van leefruimte en het isoleren van opslagruimte. Je hebt in principe altijd ventilatie nodig als je een ruimte gaat isoleren.
Echter is het in een opslagruimte anders. Hier is de vochthuishouding ook heel anders. Op het moment dat het een opslagruimte betreft, zal hier in principe weinig vocht worden toegevoegd (normaal wil je vocht dat in je ruimte komt op een normale manier weghebben (verdamping). Komt dit vocht niet in je ruimte, dan hoeft het ook niet afgevoerd te worden.

Een ruimte die niet of heel slecht geisoleerd is, zal altijd vocht van buitenaf aantrekken. (Hetzelfde vochtgehalte aannemen als de buitenlucht, ervanuitgaande dat slecht geisoleerd gelijk staat aan tocht.)

Ik zou sowieso adviseren om goed te isoleren. Bedenk je dat vocht altijd condenseerd op het koudste punt (vaak koudebruggen van buitenaf). Daarbij is 2 keer dauerluftung voldoende voor je ventilatie.
Alles uit, behalve het licht!
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
19-10-2010 18:24
Kortom: Alles zo ver mogelijk dichtmaken en isoleren, tot slot twee ventilatieroosters maken...

In hoeverre maakt het uit dat een opslag betonklinkers als ondergrond heeft, met betrekking tot de vochthuishouding?
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
19-10-2010 18:48
Met alleen betonklinkers kan ik niet zoveel mee wink ;)
Wat zit eronder? Zijn deze klinkers rechtstreeks in metselzand gelegd? Zit er een vloer onder? Wat zit onder die vloer? Kortom, graag meer info om er iets over te kunnen zeggen.

Gaat de ruimte trouwens verwarmd worden? Zo ja, op welke manier?
Wat voor ruimte is het precies? Hoe is het gemaakt? wat voor soort dak zit erop? Waar wil je het precies voor gebruiken?

Wil je voorkomen dat er vocht in je apparatuur kan komen, dan heb je meer nodig dan alleen een beetje isoleren razz :p
Alles uit, behalve het licht!
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
19-10-2010 19:03
Akkoord laugh :D

Deze ruimte (ca 8 x 4), waarin enkel speakers, PAR-blikken en een aanhanger komen te staan, bestaat uit het volgende:

Vloer:
- 8 Cm betonklinkers, zo op het zand gestraat.

Wanden:
- 1 wand grenst aan een geïsoleerde opslag, de andere drie zijn gemaakt van balken, met daartussen rabatdelen.
- Er zijn twee deuren. 1 is gemaakt van rabatdelen en erg groot (bedoeld voor een aanhanger), de andere is hardhout en heeft thermopeen glas laugh :D

Dak:
Het dak is van houtplaten met daarop dakleer

Ik heb al begrepen (ben me aan het inlezen) dat hout bijzonder slecht isoleert. Tempex platen voor de rabatdelen zullen volgens mij niet gek veel uithalen. Hopeloos en goed ventileren dan maar?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 26-6-2024
Berichten: 13459
19-10-2010 19:14

TB schreef:

Allright, maar is die ventilatie nodig in geïsoleerde ruimtes?
Ja (ik zou haast zeggen "JUIST").

Vroeger tochtten de huizen dat het een lieve lust was. Geen probleem (het was alleen koud en stoken deed je voor de buitenwereld). Met de isolatie kwam de ellende van vocht. Temperatuurschommelingen zorgen ervoor dat vocht condenseert en verdampt (koude lucht kan immers fiks minder vocht bevatten dan warme lucht). En daarmee wil ik gelijk maar het verhaal adresseren dat ventilatie bij goed geïsoleerde opslag niet zo boeiend zou zijn. Daarbij wordt namelijk een aantal dingen vergeten volgens mij:

1. Dingen worden vaak verzadigd van vocht (hete lucht, meegenomen van het feestje) in de ruimte opgeslagen. Laat dat afkoelen en wat hou je over? VOCHT!

2. Ruimtes wisselen in temperatuur (al helemaal een opslag die 's zomers kan wisselen tussen 30 graden (+) overdag en 10 graden 's nachts. Mooie winter... Overdag de zon op het zwarte platte dak en hoppa, omhoog gaat de temperatuur. 's nachts is de zon ergens anders -> temperatuur daalt tot richting het vriespunt. Gevolg: Enorme wisseling in de luchtvochtigheid (niet de absolute maar de meer boeiende, relatieve).

Dus: Ventileren! Ook in de opslag waar toevallig geen mensen lopen te hijgen maar waar wel allerhande andere factoren voor een verstoring van de luchtvochtigheid kunnen zorgen.
Ik kan dus het beste de gaten en kieren van de niet-geïsoleerde ruimte niet dichtmaken...
Absoluut.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
19-10-2010 20:18
Helder, bedankt! Ik weet nu wat te doen.

We hebben inderdaad eens schimmel op de frontjes van de subs gekregen nadat deze tijden een job de gehele dag in de regen buiten hadden gestaan en daarna in de goed geïsoleerde, maar waarschijnlijk te weinig geventileerde ruimte hadden gezet. Ziet er vrij shabby uit!
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
19-10-2010 20:26

Dré schreef:

TB schreef:

Allright, maar is die ventilatie nodig in geïsoleerde ruimtes?
Ja (ik zou haast zeggen "JUIST").

Vroeger tochtten de huizen dat het een lieve lust was. Geen probleem (het was alleen koud en stoken deed je voor de buitenwereld). Met de isolatie kwam de ellende van vocht. Temperatuurschommelingen zorgen ervoor dat vocht condenseert en verdampt (koude lucht kan immers fiks minder vocht bevatten dan warme lucht). En daarmee wil ik gelijk maar het verhaal adresseren dat ventilatie bij goed geïsoleerde opslag niet zo boeiend zou zijn. Daarbij wordt namelijk een aantal dingen vergeten volgens mij:

1. Dingen worden vaak verzadigd van vocht (hete lucht, meegenomen van het feestje) in de ruimte opgeslagen. Laat dat afkoelen en wat hou je over? VOCHT!

2. Ruimtes wisselen in temperatuur (al helemaal een opslag die 's zomers kan wisselen tussen 30 graden (+) overdag en 10 graden 's nachts. Mooie winter... Overdag de zon op het zwarte platte dak en hoppa, omhoog gaat de temperatuur. 's nachts is de zon ergens anders -> temperatuur daalt tot richting het vriespunt. Gevolg: Enorme wisseling in de luchtvochtigheid (niet de absolute maar de meer boeiende, relatieve).

Dus: Ventileren! Ook in de opslag waar toevallig geen mensen lopen te hijgen maar waar wel allerhande andere factoren voor een verstoring van de luchtvochtigheid kunnen zorgen.
Ik kan dus het beste de gaten en kieren van de niet-geïsoleerde ruimte niet dichtmaken...
Absoluut.
Ventilatie is nodig in ruimtes waarbij je bepaalde vochtproblemen wilt voorkomen. In principe is ventilatie niet nodig, maar in de praktijk wel. Dus, ja, ik zou zeker ventileren.

1) Bijna goed, hete lucht KAN inderdaad (veel) meer vocht bevatten dan koude lucht, maar het woordje 'kan' zegt inderdaad al dat dit niet hoeft. Dit is volledig afhankelijk van de (relatieve) luchtvochtigheid van deze lucht.
Het is natuurlijk wel zo dat ALS deze meegenome warme lucht veel vocht bevat, en deze afkoelt, je vocht overhoudt (mits de 100% relatieve luchtvochtigheid wordt bereikt (in die koude lucht)).

2) daarvoor gaan we dus isoleren wink ;) Hierdoor zorgen we ervoor dat de temperatuursverschillen niet meer zoveel gaan schillen, en dus de vochtschommelingen minder worden. Isolatie onder de daken, maar ook op de daken (denk aan standaard water op je platte dak laten staan).

3) Nee, niet standaard de gaten en kieren dichten. Dat werkt onze isolatie waardes dus juist tegen, en bevorderd dus het vocht 'probleem'. Met gaten en kieren moet je slim omgaan. Je hebt ze nodig om te ventileren, maar je moet ze voorkomen als het het isoleren (te) erg tegen gaat. (Tocht).

Een algemeen verhaaltje, wat je wilt voorkomen is zoals dre aangaf, dat je relatieve luchtvochtigheid 100% wordt. Want dan gaat vocht uit de lucht condenseren, en dus voor problemen zorgen. Lucht condenseerd eerder wanneer het koud is, dus daarvoor moeten we isoleren, om deze lucht niet te veel te laten afkoelen. Doe je dit goed, dan heb je nergens last van.

Hout is opzich wel een goede isolator, voel er maar eens aan. Voelt het niet koud aan, dan isoleerd het, voelt het koud, zoals steen of metaal, dan geleid het wink ;)
Maar, houten balkjes, met daartegen rabatdelen, isoleren natuurlijk niet veel. (Rabat is misschien 15 mm dik? ). De meeste mensen die dit gaan isoleren, isoleren tussen de balkjes met bijv steenwol oid. Dit gaat fout, omdat de balkjes dan als een koudebrug gaan werken. Wil je dit juist isoleren, dan zul je tussen de balkjes, maar ook achter deze balkjes moeten isoleren.
Hetzelfde geldt voor het dak.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Zo niet kun je contact met mij opnemen.
Alles uit, behalve het licht!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 26-6-2024
Berichten: 13459
19-10-2010 21:55

Kiebus schreef:

1) Bijna goed, hete lucht KAN inderdaad (veel) meer vocht bevatten dan koude lucht, maar het woordje 'kan' zegt inderdaad al dat dit niet hoeft. Dit is volledig afhankelijk van de (relatieve) luchtvochtigheid van deze lucht.
2 mogelijkheden...

1. Je bent de context vergeten (DJ werk in hete, spannende, gezellige zalen).
2. Je bent zo'n saaie vent/entertainer dat optie 1 simpelweg niet op jou van toepassing is.

Take your poison laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
19-10-2010 22:14

Dré schreef:

Kiebus schreef:

1) Bijna goed, hete lucht KAN inderdaad (veel) meer vocht bevatten dan koude lucht, maar het woordje 'kan' zegt inderdaad al dat dit niet hoeft. Dit is volledig afhankelijk van de (relatieve) luchtvochtigheid van deze lucht.
2 mogelijkheden...

1. Je bent de context vergeten (DJ werk in hete, spannende, gezellige zalen).
2. Je bent zo'n saaie vent/entertainer dat optie 1 simpelweg niet op jou van toepassing is.

Take your poison laugh :D
Optie 3) Je werkt in een (grote) zaal, die volledig air conditioned is. En oh ships, wat doet een AC ook alweer met de relatieve luchtvochtigheid? Juist ja, deze wordt drastisch omlaag gehaald. laugh :D (Zelfs als je de AC aanzet om te koelen (en dus ontvochtigen) en vervolgens weer opwarmt naar gewenste temp.)

Normaal zou ik inderdaad gewoon ook voor optie 1 gaan hoor, maar tegenwoordig is optie 3 meer regel dan uitzondering. happy :)
Alles uit, behalve het licht!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
20-10-2010 10:16
Aha een expert op het forum.
Dan ga ik hier nog eens mijn situatie voorleggen.
Ondergrond: gegoten beton, denk een 10-15cm dik. Eronder is het zand/kleizand.
De wanden: dunne planken, een cm dik ofzo.
Dak: golfplaat

Oorspronkelijk doel van dit kot: fietsen stallen. Droog houden dus.
Isolatie is absoluut nihil.
Hier en daar een kier (onder en rond de deur), doorkijkvenstertje zonder glas, maar met vliegengaas en houten luikjes die op een kiertje kunnen staan. Het regent dus niet binnen door het venstertje.
Misschien ook wat kiertjes met de golving van de golfplaat. Hier ben ik niet zeker van.

Er is niets van verwarming aanwezig.
Is ook totaal niet groot. 2 op 3 meter.

Wat ik dan kan afleiden uit de teksten hierboven is dat vochtigheid niet zo een gigantisch probleem zou zijn wegens zo goed als geen isolatie? Het gaat namelijk alleen om speakers die ik zou stallen. Geen elektronica. Het materiaal verlaat alleen in het weekend de opslag.
Als het grootste probleem is dat ik af en toe eens mijn kasten moet schoonmaken is dat geen probleem. Ik vreesde eerder voor de magneet en de conus etc.
Zitten hier risico's aan?
www.bigsoundsystems.be

Terug naar forum Reageer (zonder quote)