Forum > Zelfbouw Speakers

Welke kasten best geschikt?

(92 reacties. Pagina 5 van 10)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-11-2006 23:37
Edit Mod: Sylvia: terug naar onderbouwde inhoud svp!
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
3-11-2006 08:57
OK. Case closed
YanntjahStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 15-1-2006
Laatste: 16-1-2010
Berichten: 36
3-11-2006 14:30
Ik heb niets te maken met wat kitman zegt, dus ik zeg hier ook nies over beter kwaliteit van tweeters tov midrage en weet ik veel wat. Ik stel momenteel gewoon de vraag of ik topkasten kan bouwen voor ongeveer 120 euro (idd low budget, lijkt be doenbaar) die beter zijn dan de dap K115's. (vooral voor het 300-20000 frequentiebereik)

Die baskasten die tot 300 hz gaan kan ik weinig aan doen gezien het de mijne niet zijn, een vriend van mij vraagt gewoon mijn hulp om topkasten te maken, zodat hij ook het geluid van 300-20000 hz heeft. Het is niet de bedoeling dat dit een professionele pa installatie wordt of iets dergerlijks.

Als deze topkasten afgewerkt zijn (of ik zou de k115 kopen), pas daarna zal ik beginnen met een installatie voor mijzelf. Dan zal ik inderdaad subwoofers en topkasten maken die rond de 100-120 hz scheiden. Maar nu moet eerst iets gemaakt worden om die slechte (300hz) woofers aan te vullen. Het is inderdaad misschien dom, maar we zitten er nu eenmaal mee met die wooferkasten met verkeerde woofers en verkeerd frequentiebereik.
True knowledge exists in knowing that you know nothing
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
3-11-2006 14:37
Voor het geld dat DAP de K115 bouwt denk ik niet dat jij een gelijkwaardig kastje kan bouwen.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
3-11-2006 15:39
He yanntjah, je vraag is me nu duidelijk hoor wink ;)

Stel jezelf eens de vraag: “Wat wil ik ermee?” Wil je gewoon lekker draaien en weinig sores, dan kun je naar mijn idee het beste een compleet product kopen. In het low-budget segment loont zelfbouw niet waar het om kosten gaat. Bedenk dat een fabrikant materialen inkoopt voor een fractie van wat jij ervoor zou betalen. Bij massaproductie (in lage lonen landen) minimaliseert hij ook nog eens de loonkosten. En deze maken vaak het grootste deel uit van de kosten van een speaker. Daar kun je als zelfbouwer dus winst boeken, maar wel bij speakers waar veel tijd in zit om ze te maken. Veel research dus en een stukje productie.

Brengt me bij een stelling over zelfbouw. Als je het leuk vindt om te knutselen en je de techniek interessant vindt moet je het vooral doen. Kosten besparen is echter beperkt, zeker als je het goed wilt doen. Bij een sub is het tot hier –de resultaten zijn met wat kennis en ervaring vrij goed te simuleren en te voorspellen- maar bij een topkast komt heel veel kijken.
Ontwerp van een goed filter kost tijd en dus geld. Als je het goed wilt doen ben je die 2 x 120 euro alleen al kwijt aan meten, filter ontwerpen, onderdelen, proefkast maken, proberen, veranderen, weer proberen etc. Met een bestaand ontwerp of een fabriekskast ondervang je dat. Of het leuker is mag iedereen voor zich beoordelen. Overigens nog goedkoper: een tweedehands setje happy :)

Naar jouw onderwerp toe: wil je een leuk setje maken, begin dan bijvoorbeeld met de combinatie van een zelfbouwsub en een fabriekstop. Daarin zijn er meerdere wegen. Met de Eminence Kappa (pro)15LF of de Beyma SM115 zijn door forumleden goede resultaten geboekt en ze zijn niet duur.
Daarboven een K112 of K115 en je kunt op heel wat kleinere feestjes voldoende lawaai maken. Investeer in een leuke versterker of nog beter; in twee met een crossover of processor. In een andere posting heb ik al aangegeven dat dit goedkoper (en beter) is dan de passieve oplossing. Wellicht moet je even sparen maar dit bespaart je waarschijnlijk veel moeite en ontevredenheid.

Ik zou gewoon die K115’s kopen en even sparen voor een prima zelfbouwsub als je het leuk vindt om te bouwen. Voorlopig kun je dan lekker draaien en de rest volgt dan vanzelf. Die ‘subs’ die geen sub zijn en tot 300 hz gaan zou ik gewoon thuislaten. De K115 geeft best wel wat laag als je op kleinere feestjes speelt en je hebt geen gedoe met het erbij slepen van een niet passende sub.
YanntjahStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 15-1-2006
Laatste: 16-1-2010
Berichten: 36
3-11-2006 16:31
Bedankt voor je reactie janbo,
dit was inderdaad geheel wat ik voor mijzelf in petto heb, subwoofers zou ik zelf maken (een bestaand ontwerp gebruiken loont toch voor de kosten), topkasten kopen (tweedehands), en vervolgens deze versterken met twee aparte (tweedehandse) versterkers en een actieve crossover erop. Dit heb ik ondertussen al een tijdje vastgelegd voor mijzelf. (alles wat je zegt klopt volledig volgens mij en volgens wat ik al ondervonden heb)

Een vriend van mij heeft twee wooferkasten (kan ze inderdaad geen subwoofers noemen gezien ze zeker door de 300 hz gaan) en hij wil deze per sé gebruiken samen met twee topkastjes. Ik weet, de wooferkasten zijn niet erg interessant om te gebruiken, ben ik geheel mee akkoord. Deze zijn gemaakt met de conrad woofers (in het begin van dit topic beschreven), welke einenlijk totaal niet geschikt zijn voor subwooferkasten, maar meer als mid/bass in een topkast (denk ik...)
Topkasten maken voor bij deze wooferkasten is dus niet interessant (en zeker niet rendabel tov de prijs), het beste is dus gewoon de K115's kopen en deze gebruiken (al dan niet met de slechte wooferkasten erbij.)

Nu tenslotte nog voor mijn eigen installatie: zijn de K115's geschikt om buiten te gebruiken voor beperkte feestjes (50 man buiten), zodat ze toch op een afstand van 30 meter van de speakers een deftige muziek weergeven, of zijn ze daar echt wel te licht voor (natuurlijk als topkast in combinatie met mijn toekomstige subwoofers)
Bedankt voor de info, mvg Yann
True knowledge exists in knowing that you know nothing
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
7-11-2006 09:19
Kijk eens op:https://www.lautsprechershop.de/pa/index.htm
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
7-11-2006 10:37
30 meter met stevige muziek, buiten, gaat niet lukken met k115 kasten.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
7-11-2006 11:34
Voor mezelf hanteer ik de regel dat je voor buiten 10 keer zoveel vermogen nodig hebt dan als je binnen zou gebruiken om dezelfde druk te krijgen. Binnen (in kleine zalen) heb je namelijk veel roomgain, die je buiten niet hebt.

Daniël
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
7-11-2006 15:47

Daniel schreef:

Voor mezelf hanteer ik de regel dat je voor buiten 10 keer zoveel vermogen nodig hebt dan als je binnen zou gebruiken om dezelfde druk te krijgen. Binnen (in kleine zalen) heb je namelijk veel roomgain, die je buiten niet hebt.

Daniël
euhm... passende set luidsprekers lijkt mij een veel betere keus.
Met vermogens heeft dit niet zoveel te maken. Rendement en spreiding komt eerder aan bod. Een hoorn draagt gewoon verder als een gewone kast. En zo zijn er nog een aantal factoren die bepalen over het hoe, wat, wanneer en waarmee.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)