Forum > Licht

trussplan, wie heeft gave ideeën?

(57 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
10-11-2005 13:17
Mensen, ik heb thaan gemaild en uitgelegd waarom ik zijn mail geplaatst heb. Verder heb ik aan sylvia duidelijk gemaakt, dat ik het zonde vond om het topic af te sluiten. Misschien kunnen we door dit topic allemaal wat meer in gaan zien wat wel en niet kan met statieven en trussen. Het topic is dus weer geopend. Sylvia mijn dank hiervoor wink ;)

En dan nu: wie begint er eens met het wegen van zijn of haar spullen, en zet dit even in een bestandje. En wie heeft de tabellen van de door hem of haar gebruikte truss? Ik weet dat prolyte en milos, zonder problemen op het www te vinden zijn, van artilan (gebruikt iemand dat nog?) heb ik de tabellen hier nog wel ergens liggen. Maar wie heeft ze, al dan niet op schijf, en gebruikt ze ook?

Wat mij betreft rekenen we gewoon eens na, wat iedereen wegzet, gewoon leuk om te doen. En dit hoeven echt niet kruizen, carrés enz. te zijn. gewoon een voor of achtertrussje op 2 statieven is ook goed. Dus, wie komt als eerste met wat hij normaal neerzet, de soort truss met tabel, de gewichten van de in te hangen fixtures en natuurlijk de gebruikte statieven?

ik wacht af

klunz sneaky :V
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
TfproductionsAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 14-11-2005
Berichten: 26
10-11-2005 13:47
in de boeken van eurotruss, prolyte truss staan alle nodige berekeningen, max. belastingen en dergelijke, verder staan hier ook wel constructies in waar je misschien iets mee kunt. In de handleiding van elk apparaat staat ook het gewicht van betreffend apparaat. Lijkt me dus een beetje onnodig hierover een lijst te maken met alle mogelijke apparaten.
zouden ledparren de toekomst verlichten?? mijn verhuurprogramma is er in ieder geval mee uitgebreidt
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
10-11-2005 13:51
Lees de post van Klunz nou nog eens door, en dan goed. Dan zie je dat dit ook helemaal niet de kern van zijn betoog is.

Het gaat niet zozeer om die tabelletjes, het gaat erom dat mensen die tabelletjes gebruiken en op welke manier. Daar kun je het leuk over hebben. Waarom willen mensen wel advies "op maat" voor een setje cd-spelers en mixer, en vragen mensen zo weinig maatadvies over de belasting van hun truss? Ik vind het een zinvol idee.
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
10-11-2005 14:42
Precies, terwijl het ook nog eens een relatief simpele berekening is.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
10-11-2005 16:58
Stukje sterkteleer, heb hier genoeg info over (werktuigbouwkunde student...).

Zou zeker zinnig zijn om een sticky te maken met nuttige info over belastingen (dit riekt naar vip lidmaatschap laugh :D haha).

Eigenlijk moet iedereen die met statieven en truss e.d. werkt weten wát ze nu werkelijk doen en hoe die getallen tot stand komen.
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
10-11-2005 18:03
Ik heb vanuit mijn bouwkunde kennis (toegepaste mechanica) een excel werkblad proberen te maken. In deze tabel is het maximale moment terug te vinden en de "reactie" krachten in de statieven (maximale belastbaarheid). Zouden jullie even willen kijken of dit zo klopt? En kan dit ook werken zoals ik dit bedacht heb? Worden er maximale momenten opgegeven in de tabellen van truss leveranciers?
belastingberekening

Nog een vraagje:
Ik heb 2e hands truss gekocht en ik heb geen idee welk merk het is. Ik heb een paar foto's gemaakt. Misschien herkent iemand het merk en type?
h.o.h. afstand buizen: +/- 200 mm
doorsnede buizen: =/- 50 mm
lengte: 2 meter
foto 1
foto 2
foto 3

ps. voor de belastingberekening moet nog een datatbase aangemaakt worden met gegevens van de statieven en truss.
Cyberlights in the house :D
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
10-11-2005 19:12
Ik vind de truss er op de foto's toch wel redelijk 'eng' uitzien moet ik zeggen.
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
10-11-2005 19:34
Als trusslengte 7 m is, en oversteek bij statief 1m, hoe kan de lengte tussen tiefjes dan 6 m zijn ?
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
10-11-2005 19:58
'D' pak je uiteraard vanaf je statief tot aan het aangrijpingspunt van je 'lamp'/apparaat.

Wat voor eenheden gebruik je? Kubieke liters kattepis per decimeter? Erg belangrijk om met je eenheden netjes en consequent te werken, dit is je basis.

En ik zie hier ook geen veiligheidsfactoren terugkomen.
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
10-11-2005 20:18
Het is een opzet, ik heb dit vanmiddag even gemaakt in mijn pauze op mijn stage. Ik ga binnenkort kijken of er wat meer logica in kan komen.

En over de dimensies, dat maakt geen reet uit.

Als jij inches aan geeft zul je ook je uitkomsten in inches krijgen. En als jij opgeeft dat je truss 600 pond kan hebben en je bent concequent met je invoer dan maakt dat dus ook niet. Je kunt voor jezelf even een regel bovenaan zetten waarin je verteld dat je bijvoorbeeld werkt met kg en meters. Of Newton en mm.

En voor de veiligheidsklasse moet gewoon een appart stukje komen waarin je aangeeft met welke klasse je werkt. Dan kan de uitkomst gewoon daarmee vermenigvuldigd worden. Dat ga ik dus ook nog verranderen.

Nog meer mensen die commentaar hebben waar ik wat mee kan?
Cyberlights in the house :D

Terug naar forum Afgesloten topic