Forum > Zelfbouw Speakers

De perfecte maten voor een 15" laag kast !?

(67 reacties. Pagina 5 van 7)
Moderator(s): Dré
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
4-7-2005 17:39
Wellicht kan Ivo wat metingen doen zodat zichtbaar wordt of zijn filter tussen de 15" en 1" wel of niet goed werkt. Iedereen heeft zijn eigen smaak maar een 12" topje boven zelfs een 18" laagkast is wel heel gebruikelijk. In het geval van een goede kast en goede 12" driver moet dit goed kunnen aansluiten. Een 15" inzetten in een pure topkast heeft erg grote nadelen vooral als je niet recht voor de kast staat.

Opbreekverschijnselen hebben te maken met partiele resonantie van de konus. Een eigenschap van resonantie is dat er zeer weinig energie nodig is om een groot effect tot gevolg te hebben. Oftewel een konus breekt ook op bij lage vermogens. Dit lijkt tot vreemde pieken en dalen in de frequentie curve.

Bekijk het watervaldiagram van een gemiddelde 15 incher in het middengebied en dan zie je ook nog eens waarom je deze beter niet te ver kan laten doorlopen.

MVG Contour
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
4-7-2005 19:11
Wat is ver doorlopen? EN een meeting is al vericht. Je heb hem zelf gedaan in de loods toen wij de X-tro gingen testen wink ;) .
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Henkie oet neeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-1-2004
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 39
5-7-2005 00:30
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 5-7-2005 11:04
Twee keer Iven Globin 15-L afgelopen zaterdag bij een buurtfeest.
Als versterking op de subs een ADJ-V4000 en een V3000 op de toppen.
De opstelling van de subs was mede door de regenbuien niet optimaal.
Toch was ik onder de indruk van de prestaties van deze sub.
Overal op het plein afmeting ongeveer 15 bij 20 meter een lekkere voelbare bas.
Waar je ook stond er viel geen gat iets wat ik met de punisher wel ervaren heb.
Ik ben dan ook zeer tevreden over deze sub, zo zelfs dat ik er maar gelijk twee bijbesteld heb.
Frederik_Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2003
Laatste: 4-7-2009
Berichten: 19
5-7-2005 10:48
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 5-7-2005 11:06

ivo2 schreef:

Als je de poorten bij elkaar zet zullen deze koppelen, het zelfde geld voor speakers. Zet twee speakers bij elkaar en deze koppelen in het gebied waarin zij werken, zet twee poorten bij elkaar en deze koppelen in het gebied waarin zij werken.

Dus heel simpel, poorten naar elkaar koppeling in het laag (rond de 45hz)voorbeeld, speakers naar elkaar koppeling in het "mid" laag ( rond de 90hz) voorbeeld.
Deze laat ik doorlopen tot 105hz.
De grote jongens, eaw ed, passen dit ook toe, alleen in enkele kasten. Om het draagbaar, qua gewicht, en "multi" functioneel te houden, gebruik ik het "meerdere kasten systeem"

@Klaaske, je zou echt eens moeten experimenteren, je zult verbaast staan van resultaten die je kan halen door kasten op verschilende manieren te plaatsen.
mmm, dit snap ik niet helemaal..

weergevers die dezelfde frequenties weergeven
koppelen met als resultaat een versterking
wanneer de afstand tussen beide tussen 1/3 en 2/3 golflengtes ligt van de weer te geven frequenties.

Klik voor schets
Edit Mod: Dré: SVP links naar foto's in plaats van direct plaatsen.


Basreflex luidsprekers in een stack zullen eigenlijk altijd wel koppelen, doordat de golflengtes zo groot zijn en de afstanden tussen de luidsprekers en poorten onderling zo klein, zodat ze zich altijd wel in het groene gain gebied vallen (zie figuur).

Ook bij de bovenstaande EAW voorbeelden zou dit het geval zijn lijkt mij.
Waarom zou bij de één (+-) 90Hz (werkgebied luidspreker) meer versterkt worden en bij de ander meer het 45Hz gebied (werkgebied baspoort)?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
5-7-2005 11:01

Klaaske schreef:

OmErta schreef:

Klaaske schreef:

Dus als je jouw kasten op zijn kop zet krijg je een andere frequentiekaraktristiek ? Heftig...raar dat EAW, F-1, Meyer of wie dan ook dat niet heeft kunnen bedenken...
Denk dat je verkeert gelezen hebt het is bij het stacken dat er verschil is. Met poorten naar elkaar toe of met de poorten naar de buitenkant.
Maar als je de poorten niet naar elkaar toeplaatst, dan krijg je meer druk in het 80-100hz segment ? Uiterst vreemd...
Is het ook, zeker als je nagaat over welke frequentie we het hebben. Bij een fb van 40Hz hebben we het over een golflengte van 8,5 meter. Bronnen die zich dan binnen 2,15 meter ten opzichte van elkaar bevinden sommeren keurig en worden absoluut als 1 puntbron gezien.

Vandaar dat merken zoals EAW, Meyer e.d. hier niet aan meedoen (waarom meegaan in een niet bestaand iets).

Reden dat sommigen andere dingen horen:

1. Mogelijk verstoring van de BR poort. Vooral bij poorten die dicht bij de rand van de kast zitten zal plaatsing op de vloer een verstoring van de poort veroorzaken. Tip: Poorten bovenin de kast (brengt massamiddelpunt ook nog eens mooi naar beneden).

2. Tussen de oren. Vlak dit punt niet uit. Voor hetzelfde hoor je iets dat je wilt horen (terwijl het er helemaal niet is).

3. Verandering in de luisteropstelling.

4. Koppeling van stoorsignalen. Als je een BR poort gaat meten dan zul je zien dat deze ruim boven fb helaas vaak niet geheel "dood" is (zou wel zo moeten zijn maar praktijk is vaak anders). Deze signalen kunnen natuurlijk WEL vreemd koppelen (dus wellicht wordt de versterking van het stoorsignaal als prettig ervaren (beetje zoals sommigen totaal van de pot gepleurde ontwerpen (gordijntje anyone???) lekker vinden klinken...)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
5-7-2005 11:54
Bij een volgende meeting neem ik mijn set wel mee, kun je horen wat ik bedoel!
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
5-7-2005 13:06
Wat voor filter zit er precies in de topkasten Ivo? Omdat de crossoverfrequenties zoveel verschillen (1000Hz en 5400Hz) verwacht ik een filter met een lage steilheid..

MVG Contour
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
5-7-2005 13:14
In deze kasten zit geen filter, wordt met een procesor gestuurd.

Ik kan wel hele verhalen gaan ophangen over mijn ideeen maar ik denk dat het een discussie wordt tussen praktijk en theorie.
Zodra er een meeting is, ik wil ook wel wat in Emmen regelen, laat ik horen wat ik bedoel, dit geld ook voor de x-over punten.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
5-7-2005 13:19
Hallo Ivo,

De kasten worden dus aktief aangestuurd. Denk je ook nog over een passieve versie na? Ik kan me voorstellen dat sommige mensen niet de complexiteit van een aktief meerwegssysteem wensen.

MVG Contour
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
5-7-2005 13:26
Het passiefe systeem is er wel, deze heb je zelf nog gemeten in de loods toen met de x-tro.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)