Forum > Licht

kabelboom voor in truss

(44 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
29-5-2005 16:08
Ik zie opzich niet eens zo het nut van zo'n systeem. Die paar scans en koppen heb je toch vrij snel aangesloten? Met zo'n multikabel systeem zit je verder inderdaad nogal erg gebonden aan de lengtes. Als je dan toch altijd dezelfde set gebruikt zou ik gewoon creatief zijn met gaffa, ty raps of wat anders. 1 keer alles aansluiten, gaffa erbij en het geheel tot een nette kabelboom maken (verdeelblokjes gewoon mee verwerken in dat ding). vervolgens dat ding telkens in een kist rollen en je bent in no time klaar, hebben wij vaker gedaan met vaste sets. Dat was een carreetje met redelijk wat troep erin. als de truss stond rolden we de multikabel kist rond het carreetje, 1 man rollen eentje goed leggen, vervolgens vierkantje op de statieven leggen en inhangen maar.
Andere optie is multikabels maken met aan 1 kant gewoon shuko stekker en xlr, en andere kant shuko contra + stukkie eurokabel en XLR misschien ook wel een idee, kan je steeds je stroom doorlinken, euro in apparaat en dmx ook doorlinken.
Dat hele powercon verhaal vind ik in ieder geval maar niks. Die dingen passen niet in een gewoon stopcontact zonder verloopkabel, en je kunt er ook geen gewone stekker inprikken, kortom je zeult je onnozel met verloopjes heen-terug en link kabels. Voor 100% eigen systeem is het handig, maar zodra er een keer wat anders bij komt is het ellende.
Tenslotte: victor jij gebruikt sixbarren met harting aansluiting in je show, kan je daar niet een extra, of 2 extra shuko's op fixen met vaste spanning. Als je dan beetje lange eurokabels hebt (of 2 lengtes zoals ik ze hier heb: 3 en 5 mtr) en verdelblokjes met ook meter of 5 kabel prik je alles zo per 3/4/6 scans/koppen bij mekaar, vervolgens blokje in de sixbar en er komt geen verlengkabel meer bij kijken. Tenslotte moeten die strobo's etc ook redelijk wat prik hebben dus dat zijn sowieso losse kabels die naar boven moeten die je hiermee al kan vermijden. (die dingen vind ik overigens ook nergens terug in je multikabel systeem).
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
29-5-2005 17:53
Ik vind het geen slecht idee dat heel bruikbaar kan zijn. Misschien kun je met een aantal wijzigingen tegemoet komen aan de nadelen als flexibiliteit.

Als je de abs-behuizing langer maakt (metertje) bereikt deze een flink deel van je truss. De vaste lengtes kabel zou ik er niet aan monteren, maar de behuizing voorzien van voldoende chassisdelen schuko en xlr. Je moet dan nog wel per apparaat spanning en dmx aansluiten maar persoonlijk lijkt mij dit sneller en makkelijker dan het doorverbinden-doorverbinden-doorverbinden etc. Dit kan met relatief korte kabels en is daarmee hanteerbaarder + minder kabelrommel. Je krijgt in feite een soort lange break-out box voor spanning en dmx. Doorverbinden naar zo'n tweede (etc) break-out kan via powercon en dmx

Nadeel blijft dan de kosten, zo'n behuizing / break-outbox zal al snel 250-300 euro kosten (inclusief splitter)
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
29-5-2005 19:14
Weer net even anders, maar ik heb pas een paar doorlus-doosjes voor combikabel gemaakt:
klik en klak happy :)

De maximale belastbaarheid van euroconnectoren is natuurlijk beperkt, powercons zijn echter niet handig als je direct iets aan een combikabel wilt hangen.

Ik gebruik het een en ander bij actieve luidsprekers.
SwojStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-1-2005
Laatste: 21-11-2010
Berichten: 31
29-5-2005 22:04
Dat idee van die splitter die er iedere keer tussenzit zint me niet echt. Dat zou betekenen dat je in principe bij iedere scan of MH een terminator zou moeten zetten. Naar wat ik lees gebruiken hier al niet echt veel mensen een terminator dus...
Ik vind de doos op zich wel ok, meer dan ok zelfs maar ik zou de DMX gewoon doorlussen. En dan korte kabeltjes gebruiken om in en uit aan je doos door te lussen wanneer er geen scan of MH hangt. Scheelt je een splitter die toch eigenlijk niet nodig was. Mss kun je zelfs gewoon een schakelaar (2-polig) tussen in en uit zetten zodat je gewoon met de schakelaar kunt doorlussen.
Hangt er een apparaat: Schakelaar open zodat het signaal door het apparaat gaat
Hangt er niks: Schakelaar gesloten zodat de kring doorloopt. (Of gewoon de terminator indien het laatste apparaat geweest is)
mvg
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
29-5-2005 22:12
Klopt, over die splitter ben ik ook nog even aan het denken.

Een terminator per stuk lijkt me dan niet nodig, gezien het feit dat de maximale kabellengte een meter of 2-3 wordt, per scan. En desnoods laat je dan in iedere scan een terminator steken.

Maar misschien is het inderdaad wel simpeler (en simpel=mooi) om door te lussen. In dat geval per scan/head een combikabel met 230v en twee dmx-lijnen vanuit de abs behuizing naar iedere scan. En in plaats van een grijze powercon uit een gewone wcd met klepje.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)