Forum > Geluid

Restauratie Peavey SP1 en T-300.

(85 reacties. Pagina 5 van 9)
Moderator(s): Dré
Dj antonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 30-4-2016
Berichten: 74
30-6-2005 14:47
de prijzen zijn incl btw.
mail me maar bij interesse , dan vertel ik je wel waar je ze kan krijgen.
grt anton.
ik wou dat er sets bestonden zo groot als n mini toren.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-7-2005 00:29
Hallo Anton,

Dank je wel voor je aanbod.
Je hebt mail.... happy :)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Dj antonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 30-4-2016
Berichten: 74
3-7-2005 09:35
helaas geen mail ontvangen webbie. grt anton.
ik wou dat er sets bestonden zo groot als n mini toren.
DoubleWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 25-8-2006
Berichten: 2
3-7-2005 13:06
je hebt mail
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-7-2005 23:39
Hallo,

Update:

De "eBay" Black Widow is binnen, en hij is inderdaad nieuw. Alléén toen ik hem met de hand indrukte hoorde ik een schavend geluid sad :( . Na nadere inspectie van de doos bleek hij tijdens transport een tik te hebben gehad (waarschijnlijk mee gegooid). Precies waar de magneet zat was de doos beschadigd.

Omdat de magneet geschroefd is, dacht ik, misschien helpt het als ik de bouten is een beetje oplos en de magneet opnieuw centreer. Na een beetje schuiven (1mm) met de magneet liep hij weer vrij. In mijn SP-1 gezet en getest.

Eerste reactie: de Black Widow klink veel "steviger" als zijn "vierkante" voorganger. En geeft beduidend meer "kick" (heb mijn "bass-instellingen" toch behoorlijk terug moeten draaien om een beetje het glaswerk hier heel te houden happy :), en dit is nog maar één Black Widow shocked 8O ). Het lijkt of hij veel meer rendement heeft dan de oude speakers, maar kan dat jammer genoeg niet meer testen, omdat ik de oude speakers niet meer heb.

Ik heb in Veldhoven een magneet gevonden (25,- Euro), die ik nog even moet ophalen. En heb bij A.R.K. een basket besteld. Dus als het goed is kan ik Woensdag de SP-1's testen met 2 Black Widow's (ben benieuwt).

Ben er van het weekeinde pas achter gekomen wat de "DT" toevoeging in het type-nummer betekend van de Black Widow. De "DT" in 1504DT-4 betekend "Deep Throat".

Vraagje tussendoor: is er nog een bepaalde techniek om de magneet te centreren op de basket? Of is het voldoende als hij gewoon niet aanloopt?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-7-2005 21:19
Hallo Tcmc,

TCMC schreef:

Ik heb die topjes lang geleden eens nagebouwd en voorzien van Motorola piëzo drivers. Helaas ben ik er nooit echt tevreden over geweest, maar met een EQ ertussen was het nog wel te doen.

TCMC
Had je tussen je Piëzo's en je signaal er nog iets tussen zitten, zoals een potmeter en wat weerstanden (voor verzwakking)?

Misschien een stomme vraag, maar moet ik eigenlijk het frequentie bereik van de Piëzo niet een beetje "indammen"? Want de Piëzo en de 22XT overlappen elkaar toch behoorlijk, zie onderstaande gegevens.

Frequency response Piëzo (T-300) : 3000 - 40000 Hz
Frequency response 22XT (SP-1) : 500Hz - 20000 Hz
Frequency response Black Widow (SP-1): 40 - 500 Hz

Ik weet wel dat het geluid van een bullet of slot tweeter van betere kwaliteit is, maar ik wil proberen met de "Piëzo-prallen" toch een zo acceptabel mogelijk geluid te krijgen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
11-7-2005 22:13
Je zou een filter kunnen maken die vanaf een Hz of 10000 gaat beginnen, maar dan moet je wel filter berekenen voor een soort dummy load die je parallel met je piezo zet omdat deze geen impedantie heeft. dan blijft de cross frequentie nog een beetje stabiel.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-7-2005 22:41
Hallo Nijhuisr,

nijhuisr schreef:

Je zou een filter kunnen maken die vanaf een Hz of 10000 gaat beginnen, maar dan moet je wel filter berekenen voor een soort dummy load die je parallel met je piezo zet omdat deze geen impedantie heeft. dan blijft de cross frequentie nog een beetje stabiel.
Bedankt voor je post.

Als ik je goed begrijp, kan ik zo'n scheidingsfilter gebruiken als ik er bijvoorbeeld, een 8 Ohm weerstand parallel tussen het scheidingsfilter en de piëzo's zet. Zodat het "systeem" hem als een 8 Ohm driver gaat "zien", klopt mijn beredenering zo?

Bovenstaande "wijsheid" haal ik uit dit document.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
11-7-2005 23:03
Tja, ik weet niet welke piezo's je gebruikt. dus welke C's je nodig hebt is een raadsel.

wel kan je gewoon een filter bereken voor een zo hoog mogelijke weerstand, omdat de piezo's een hoge "impedantie" hebben zullen ze weinig effect hebben op de totaal parallel weerstand en blijft dus je cross punt stabiel.

ik denk zelf aan een weerstand tussen de 30 en 50 ohm, zodat je niet teveel vermogen in de weerstand stopt want dat is zonde. Het fijne weet ik er niet van omdat ik niet met piezo werk.

ik ken wel tweeters die dezelfde afmetingen hebben als een piezo en hebben gewoon een spoel en klinken super. dan zou je de driver in je boxen kunnen crossen tot zeg maar 4khz en dan geen de tweeters verder. maar ik begrijp dat je het orgineel wilt houden.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
12-7-2005 09:16
2 x bewerkt. Laatst door TCMC op 12-7-2005 09:27

Webbie schreef:

Had je tussen je Piëzo's en je signaal er nog iets tussen zitten, zoals een potmeter en wat weerstanden (voor verzwakking)?

Misschien een stomme vraag, maar moet ik eigenlijk het frequentie bereik van de Piëzo niet een beetje "indammen"? Want de Piëzo en de 22XT overlappen elkaar toch behoorlijk, zie onderstaande gegevens.

Frequency response Piëzo (T-300) : 3000 - 40000 Hz
Frequency response 22XT (SP-1) : 500Hz - 20000 Hz
Frequency response Black Widow (SP-1): 40 - 500 Hz
Van een piëzo tweeter kun je niet het frequentiebereik indammen. Omdat een piëzo tweeter uitsluitend capacitief is, kun je deze alleen maar verzwakken door een condenstor in serie te zetten. Gangbare waardes zijn 0.1 µF, 0.22 µF, 0.47 µF etc. Hoe lager de capaciteit des te meer demping.

Een andere methode is een standaard 12 dB Butterworth filter bouwen met een kantelfrequentie van 7000 Hz. Parallel aan de piëzo tweeters kun je een weerstand van 10 Ohm 17 Watt schakelen.

Zogenaamde L-pads, spanningsdelers met weerstanden werken niet zo goed. Deze beïnvloeden ook het frequentieverloop op een ongunstige manier.

Mijn ervaring: piëzo tweeters parallel aan de breedbanders of topluidsprekers schakelen voor het beste resultaat (Als je van een goed resultaat mag spreken).

TCMC

ps. Wijsheid heb ik niet uit het document gehaald, maar puur uit eigen ervaring.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)