Forum > Geluid

Live band versterken

(70 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
24-11-2004 22:15

massive schreef:

Dankje KVM, en zo zie je dus maar weer.. ashamed :$ laugh :D
Persoonlijk vind ik drums ook 1 van de lastigste instrumenten om GOED uit te versterken.
ashamed :$ die was niet nodig, nogmaals iedereen heeft zijn eigen geluid. Drum is lastig, vaak zingende toms, een zingende tom, zowel bovenvel als onder vel gelijk gespannen geeft het "hoogste" (juiste) rendement. ("officeel" is dit de juiste afstelling)
Beter voor pa versterking is ondervel plm 1 octaaf lager te stemmen.(Tom klinkt dan wel iets doffer) Een probleem van een drumstel uitversterken kan dus ook aan de afstelling van de drummer liggen.

Martin.
kvm entertainment
HendrikStandaard Lid
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
24-11-2004 22:15
Zoals ik dus al aangaf in de 3e post van dit topic:
ik zou maar eens kennis op doen in een bestaande installatie voordat je direkt iets aanschaft en dat live gaat toepassen. Als je met dat soort vragen een band wilt gaan uitversterken wens ik je veel sterkte, dat is een vak apart namelijk.

Als ik zeg dat het een vak apart is, bedoel ik dus niet dat het wel goed komt als je maar goeie microfoons boven de drums hangt. Het is ECHT een vak apart. Daarmee bedoel ik dat je dus aan knopjes moet draaien waarvan je misschien niet eens wist dat ze bestonden. En nee, ze zijn niet zo makkelijk te bedienen als een treble knopje, anders was iedereen bandmixer.
Ik denk dat we hier even uit het oog verliezen dat topicstarter alleen maar werkt in kleine kroegjes, dus zo complex is het nou ook weer niet.
MartijnvaanderingStandaard Lid
Sinds: 18-7-2004
Laatste: 2-11-2008
24-11-2004 22:40
Hoi, ik mix al een tijd kleine bandjes, en met een 2222fx pro kan je net een band doen, een 12xx is wat aan de kleine kant. Verder zou ik zeggen ga je verdiepen in de techniek van compressors en echo's, galmpjes. Zo heb ik het van mijn leermeester geleerd, helaas is hij niet meer in ons midden.

Verder is het erg fijn om een feedback destroyer te kopen, dan zingt t niet rond en klinkt het en gelijk een stuk beter. Als je gaat sound checken mix ik gelijk het totaal, sommige mensen doen dit instrument voor instument, ik kies er liever voor om de totale mix te maken, omdat de instrumenten in elkaars frequentie zitten moet je zorgen dat het definieerbaar blijft.

Maar de tip die ik je zowiezo wil meegeven is, hou het definieerbaar. Dan ben je al een heel eind.

oh ja voor een cafe heb je geen 2 punishers nodig, 12" topjes + 2 bassen is al meeeeer dan genoeg. Waarom moet het dan altijd zo hard laugh :D een goeie geluidsman zorgt er voor dat de muziek duidelijk en vriendelijk voor je oren is. razz :p shut up :X

gr martijn
In het land der blinden is 1 oog koning
HendrikStandaard Lid
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
24-11-2004 22:50
Heb een bandje ook liever wat zachter, vooral in kroeg. Daar ga je immers heen om te ouwehoeren tijdens het zuipen. Als je herrie aan je harsers wilt, ga dan naar een discotheek. Beregezellig alleen met sms, lichtseinen, of schrijfbord or whatever, je verstaat elkaar nooit.
Er zijn dan natuurlijk ook nog de grote (thema) feesten etc. Das sinpel, daar kunne je broekspijpemn niet genoeg heen en weer wapperen. razz :p
DJJDStandaard Lid
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
25-11-2004 09:39
Ten eerste, ik voel me niet aangevallen hoor. Ik zie het meer als opbouwende kritiek wink ;)

Achja maar punishers hoeven zoals eerder vermeld toch niet helemaal voluit te staan?
En als ik ze weglaat moet ik het doen met 2 GP2's, en met een contrabas mis je toch net dat lage.
De enige rede dat ik die punishers en GP2 boxen wil gebruiken, is omdat het hele band-versterking-gebeuren zo low budget mogelijk moet worden, daarom ga ik er geen aparte boxen voor aanschaffen.
Verder is het erg fijn om een feedback destroyer te kopen, dan zingt t niet rond en klinkt het en gelijk een stuk beter.
ja ik zat al in zo'n behringer foldertje te kijken en dat leek me ook wel handighappy :)

zijn er eigenlijk nog meer van zulke kleine handige (goedkope) 19" geluidsprocessordingen?

Ik ben trouwens voordat ik het eerste optreden ga voorzien van geluid wel van plan om eerst de hele band naar mijn "studio" te laten komen waar we een soort lange soundcheck kunnen houden enzo happy :)
MassiveStandaard Lid
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
25-11-2004 12:06
Feedback destroyers verpesten de dynamiek van je sound.

Das precies hetzelfde als een EQ aanzetten, en nog voor je begint de helft van de frequenties dichtklappen 'want theoretisch gezien gaat het daar meestal rondzingen'.

Tjah, inderdaad, rondzingen doet het niet meer nee...

En soundcheck: iedereen heeft z'n eigen manier, zo kan ik bijvoorbeeld niet zonder m'n koptelefoon, terwijl je genoeg geluidsengineers ziet die er niet eens 1 mee hebben.
T-nuzzStandaard Lid
Sinds: 12-2-2003
Laatste: 29-6-2006
25-11-2004 12:45

DJJD schreef:

zijn er eigenlijk nog meer van zulke kleine handige (goedkope) 19" geluidsprocessordingen?
Kijk maar eens verder in die folder van Behringer. Met dat materiaal kun je voorlopig vooruit.
Als je gaat sound checken mix ik gelijk het totaal, sommige mensen doen dit instrument voor instument, ik kies er liever voor om de totale mix te maken

Hoe doe je dat dan met compressie en gates? Of laat je dat achterwege?

Begint een aardig nuttig topic te worden idd, al vijf pagina's zonder dat het compleet off-topic gaat.

Zijn al een aantal links gegeven met algemene info. Zal er nog eentje bijdoen:

www.sale .nl/support/techdocs/index.asp

@mod: sorry voor de verwijzing naar s*le, maar aangezien het hier om een niet-commercieel deel van die site gaat hoop ik dat dit wel is toegestaan. Zoniet mijn excuses
Er is maar één constante factor in de techniek: de verandering
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
25-11-2004 13:34

T-nuzz schreef:

Ga zo'n bebruiksaanwijzing van Behriner eens goed doorlezen
daar staat precies beschreven wat zon ding doet.

Maar de juiste toepassing van een compressor is geen kattpis, je kan eerder iets verkeerd doen dan goed met zo'n ding.
Alleen met exact de juiste instellingen (en daar is kennis, ervaring, en feeling voor nodig)
bereik je een verbetering in het geluidsgebeuren.

Feedbackdestroyer zou ik verre van blijven, alleen al de juiste instelling van zo'n ding is een worg.

Eerste app. waar je wel wat aan hebt, en ook een beetje makkelijk in te stellen is, is een equalizer, als je dan perse iets wilt kopen. Een leuk apparaat met veel mogelijheden is de DSP8024 van Behringer. Maar ook daarin zijn heel veel instelmogelijheden, die je niet ff in 5 minuten leert toe te passen.

Ze worden rtegelamtig voor weinig op de marktplaats aangeboden.
Goin price: € 175,- inclusief meet-microfoon.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
T-nuzzStandaard Lid
Sinds: 12-2-2003
Laatste: 29-6-2006
25-11-2004 13:38
Ik snap wel hoe gates en compressors werken, maar juist voor de instelling daarvan neem ik de instrumenten bij de soundcheck apart. Vandaar de quote erboven......
Er is maar één constante factor in de techniek: de verandering
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
25-11-2004 20:02

DJJD schreef:

Ten eerste, ik voel me niet aangevallen hoor. Ik zie het meer als opbouwende kritiek wink ;)
Ik denk dat het voor jou juist interessant is om te lezen. Lees dat verhaal van die link die ik geplaatst heb! Niet alleen leerzaam voor een band maar ook voor een beginnende mixer. De genoemde volgorde van instrument microfoons in dit verhaal is een standaard vaste volgorde) alhoewel ik de toetsen of piano nooit na de zang doe, zang doe ik als laatste)
Achja maar punishers hoeven zoals eerder vermeld toch niet helemaal voluit te staan?
En als ik ze weglaat moet ik het doen met 2 GP2's, en met een contrabas mis je toch net dat lage.
Mijn boxen beginnen vanaf 45/50Hz, al dat gewapper in het laag met een live band is ook niet alles, tevens is je geluid dan strakker.
Verder is het erg fijn om een feedback destroyer te kopen, dan zingt t niet rond en klinkt het en gelijk een stuk beter.
Uh, ik ben de 3e(?) die aangeeft zo'n ding dus nooit aanschaffen!
Ik ben trouwens voordat ik het eerste optreden ga voorzien van geluid wel van plan om eerst de hele band naar mijn "studio" te laten komen waar we een soort lange soundcheck kunnen houden enzo happy :)
Dat is een goede stap, een "oefen" dag. Dan weet je meteen wat zij willen en wat de bedoeling is.

massive schreef:

En soundcheck: iedereen heeft z'n eigen manier, zo kan ik bijvoorbeeld niet zonder m'n koptelefoon, terwijl je genoeg geluidsengineers ziet die er niet eens 1 mee hebben.
Inderdaad alles op gehoor zonder koptelefoon.
Als je de "luxe" niet hebt van een aparte monitormixer weet je eigenlijk uit ervaring wat de monitorstand op de F.O.H. mixer moet zijn (zonder dat het rondzingt)

T-nuzz schreef:

In princiepe met een analoge tafel met randapparatuur is het gehoormatig mogelijk. Digitaal is het echter niet alleen hoorbaar maar ook duidelijk af te lezen. Das net even een voordeel van digitaal, Past ook mooi bij jou Quote.wink ;)
Als je echt goed gaat luisteren naar je mix pak je gehoormatig ieder instrument afzonderlijk, is dit niet mogelijk dan is waarschijnlijk de mix een grote brei (instrumenten zitten elkaar in de weg.
Behalve de nodige geluids "kennis" is instrumenten kennis ook niet verkeerd. M.a.w. weet wat je mixt.
Als voorbeeld,
Een gitaar met humbuckers zal vetter klinken dan een gitaar met single coil elementen. (van te voren kan je dus als enigsinds bepalen hoe je eq ongeveer moet staan) Als je veel van dit soort dingen weet, praat het met een band ook veel makkelijker.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)