Forum > Geluid

Eindversterker heeft het begeven.......

(55 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
18-11-2004 18:28
gewoon de 2 aarderige draad aansluiten op +1 en -1.

de plus op de tip/puntje van de Jack en massa op de schacht/behuizing van de Jack
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
18-11-2004 18:44
Bedankt Nijhuisr,

nijhuisr schreef:

gewoon de 2 aarderige draad aansluiten op +1 en -1.

de plus op de tip/puntje van de Jack en massa op de schacht/behuizing van de Jack
Greetz IetsWijserGewordenDomBlondjeuh!!!!
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
22-11-2004 19:23
Hallo,

Even ter info (zoals belooft):

De Crest CPX-900 heb ik vandaag binnengekregen (netjes volgens afspraak).
Eerst de speakon's aan mijn huidige bedrading gezet, was zo gebeurt.

Ik heb Dré nog even gebeld op welke uitgangsspanning mijn RM-6 moest staan, moet op 1,2 Volt.

Eerste indrukken:
1 - mooi afgewerkte eindversterker
2 - aansluiten was zo gepiept, door de makkelijke aansluitingen
3 - staat "erg" stoer in de patchkast
4 - ventilator van de versterker hoor je bijna niet
5 - geluid is anders als bij mijn oude ILP-modules

Ik heb overigens het "subsonic" filter uitgezet, geeft toch een warmere bass met deze optie uit.

En toch..... vind ik eerlijk gezegt mijn oude ILP-modules beter klinken. Het lijkt nu of er ergens een gat zit in het freqentie-gebied. Hoe kan ik dat eigenlijk checken?

Greetz Webbie
These go to Eleven ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-11-2004 22:49
die ILP modules zijn zo gek nog niet hoor shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-11-2004 23:49

Webbie schreef:

En toch..... vind ik eerlijk gezegt mijn oude ILP-modules beter klinken. Het lijkt nu of er ergens een gat zit in het freqentie-gebied.
Het is ook goed mogelijk dat de ILP versterker "kleurt" en dus daardoor lijkt alsof hij beter klinkt (warmer geluid).

Martin.
kvm entertainment
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
23-11-2004 00:06
absoluut, bijna elke versterker heeft wel een mate van kleuring.
Tussen mijn v3000 en mijn Bose 1800 zit ook een wereld van verschil.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-11-2004 00:54
@Tom,
In dit geval schat ik dat je Bose warmer klinkt?

Veel versterkers zullen enige kleuring hebben echter naar mijn idee hoort een versterker recht te zijn. (Iets wat vaak als minder mooi wordt bestempeld.)

Martin.
kvm entertainment
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
23-11-2004 00:56
laten we zeggen: het is een echte bass (sub) versterker,
Haast alle bose spullen klinken warm gekleurd, dus dat was wel een inkoppertje laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-11-2004 01:15
Apart is dat, vraag mij eigenlijk af waar dat in zit, die oude yamaha's p2200 hebben exact hetzelfde, zijn vrijwel niet te tillen vanwege de enorme voeding en kleuren behoorlijk. Komt dit door "ruime" voeding , slewrate, gebruikte eindtorren o.i.d.?

Mijn kennis hoe of waarom gaat niet zover,Wie weet dit?

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
23-11-2004 10:17
Grote probleem is dat er vaak maar "losse flodder" vergelijkingen gedaan worden. Om versterkers klankmatig te vergelijken zul je bijna af moeten studeren in de electronica om er alleen maar voor _proberen_ te zorgen dat ALLE relevante parameters gelijk zijn.

Daarnaast wordt vaak over het hoofd gezien dat men voor 90% met de hersens luistert! Vandaar ook dat de markt in exotische kabels nog steeds floreert (die markt LEEFT dus van suggestie...). Zodra je dus weet waar je naar luistert kun je de mening die je daarna vormt over het geluid met een enorme zak JoZo nemen.

Als je gigantische verschillen hoort tussen 2 versterkers dan komt dat OF doordat een van de versterkers defect is (niet aangesloten bijvoorbeeld) OF doordat de instellingen dusdanig afwijkend zijn dat een eerlijk vergelijk onmogelijk is. Hou er daarbij rekening mee dat een 0.1dB verschil in output niet waarneembaar is MAAR wel kan leiden tot een gehoormatige voorkeur van de 0.1dB luidere versterker (gedocumenteerd onderzoek hierover is terug te vinden op zowel internet alsook in de AES journals).

Verschillen tussen versterkers worden groter naarmate je dichter in de buurt komt van de grens van wat een versterker kan doen. Dan gaan dingen zoals current limiting, rail sticking e.d. duidelijk roet in het eten strooien. Ook zijn er klankmatige verschillen tussen de verschillende topologiën MAAR die zijn NIET gigantisch maar juist vrij subtiel.

Sommige versterkers (met name High-End) kleuren dusdanig dat er van een "draad met gain" absoluut geen sprake meer kan zijn. Voorbeeld daarvan is de single ended triode versterker. Zo'n kreng heeft een uitgangsimpedantie die overeenkomt met de impedantie van de aangesloten luidspreker(s) (hoe bedoel je kleuring) en een vervorming die in procenten uitgedrukt kan worden. Dat zo'n ding dan toch door velen geprefereerd wordt kan alleen maar verklaard worden door de suggestie dat oren helemaal NIET natuurgetrouw geluid willen horen (maar verkleurde shit).

Verschillende topologiën hebben vaak wel elk hun eigen optimale werkgebied (logisch natuurlijk omdat elke topologie z'n zwakke en goede kanten heeft). Zo zal een Klasse-D eindtrap met een beul van een voeding het werkelijk subliem kunnen doen op het laag terwijl diezelfde eindtrap een mindere keuze zal zijn voor het hoog. Uitzonderingen daarop zijn er natuurlijk ook (want de PowerSoft Digam amps zijn zo Klasse-D als het maar kan terwijl de meeste mense ze toch erg prettig vinden "klinken").

Maar, zoals gezegd, zelfs dan zijn de verschillen subtiel en absoluut niet gigantisch. Wat in ieder geval wel keer op keer duidelijk wordt is dat de mensen die het hardst roepen verschillen te horen de moeite niet willen nemen die waarneming te herhalen in een gecontroleerde ABX test. En da's toch erg frappant. sneaky :V
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)