Forum > Licht

dimmer probleempje?!

(47 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
7-5-2009 20:00
De Elation dimmers zien er nagenoeg hetzelfde uit maar komen uit een andere fabriek (de NCW fabriek om precies te zijn). De Elation dimmers hebben dan ook niet last van het "inschakelprobleem" dat de Multidim MKII heeft (alles aan bij het inpluggen van de 230V voeding). Wellicht is dat een optie voor je.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
10-5-2009 11:16
Maak de dimmer eens open en controleer of de draden naar de XLR-connectoren goed zitten. Mogelijk hangt er één draad los van het DMX-signaal. Het werkt dan soms nog wel, maar niet betrouwbaar. Eventueel ook even de input-buffer (SN75176) vervangen.
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
10-4-2012 21:44
een redelijk kick,
gezien het hier om dezelfde dimmer gaat vond ik het hier het beste passen.

heb enkele maanden geleden tweedehands een Botex-620 III overgekocht.
nette case omheen, aansluitpanelen ed gemaakt.
Nu wilde ik hem afgelopen zaterdag gebruiken leek hij het eerst te doen, daarna twee kanalen nog maar op half vermogen.
daarna ging het dmx signaal lampje nog niet eens meer aan.
Nu is stekker erin in alle kanalen voluit.
kan drukken op menu knop wat ik wil maar gebeurt niets

Ik heb inmiddels een (slecht vertaalde) gebruiks aanwijzing op internet gevonden.
Ik verwacht namelijk dat ik hem niet goed heb ik gesteld.
Heeft er iemand ervaring met dit type dimmer? of ergens een originelen complete handleiding liggen?
of herkent dit probleem. dan hoor ik het graag.

Ron
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
10-4-2012 21:47
zo te lezen is hij niet goed aangesloten geweest.
Je kunt deze dimmers meestal op enkel fase en op 3 fase gebruiken.
Maar dan dien je wel achterop alles precies juist weten te verbinden.

En als je dan pech hebt, heeft iemand 2 fase gebruikt, waarbij 1 fase als nul was aangesloten en de andere fase op de fase poot.
Met als gevolg dat er in plaats van 230 volt; 400 volt op je dimpak heeft gestaan sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
10-4-2012 22:21
Tom, volgens mij was de dimmer al langer (een aantal maanden) in gebruik dus het lijkt me sterk dat dat het geval is.

Welke kanalen gaven in eerste instantie storing? Het feit dat je in eerste instantie 2 kanalen met storing hebt gehad kan iets verklaren. Als de stuur-unit draait op dezelfde fase als de 2 kanalen met de storing zit het dus duidelijk in die fase. Ik heb die problemen wel eens gehad en daar was het een kwestie van losgeraakte contacten op 1 fase-print (ook weer afhankelijk van type dimmer hoe de printplaten zijn opgebouwd) waardoor er een storing plaatsvond op een reeks opeenvolgende kanalen. Gebruikelijke verschijnselen daarbij zijn vermogensverlies en inconstante output-levels zonder verandering van de input. Vervolgens vliegen de vonken in het rond in de dimmer en op een gegeven moment is de boel helemaal los. Als je stuur-unit op die fase draait valt die dus ook uit en heb je geen digitale controle meer over de dimmer. Afhankelijk van het model werken de andere fases via de analoge input (als die er überhaupt op zit) nog wel.

Dus ik zou zeggen: Check eerst het fase-verhaal en zoek daarna op visuele (brand) schade in de verbindingen. Die zijn soms prima te fixen.

Dimmer ziet er trouwens uit als de showtec D-pack 6. Misschien dat je daar wel manuals van kunt vinden.
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
10-4-2012 22:25
hey tom,

zoals je misschien weet ben ik zelf electricien.
Deze dimmer heeft klemmen uit.
en voeding op klemmen in.
Heb deze zelf aangesloten, en weet dan ook dat hij mij bij niet verkeerd heeft gezeten.
meten is weten. Het probleem blijft hetzelfde of hij op 1 of op 3 fase staat.
(verloop van shuko naar cee) apparaat zelf is gewoon 3 fase aangesloten.
diplay vertoont alleen 6 "blokjes"en reageert nergens op.

Zou o.a. het display niet "doorgebrand" moeten zijn als er 400V op heeft gestaan?
Dus totaal niet meer moeten werken?

edit: dimmer was al wel paar maanden in mijn bezit maar nog nooit gebruikt.
kanaal 3 en 4 deden moeilijk.
eerste gewoon 100% naar enkele minuten nog maar ± 50% daarna deed dimmer nix meer.
ook het dmx signaal aanwezig ledje ging niet meer aan ondanks dmx toch echt aanwezig was.
als ik nu de stekker insteek alle kanalen vol uit.

tijdens onstaan klacht. zat hij aangesloten met verloopje. in werkelijkheid maar in fase dus.

ik ga hem eens openschroeven en opzoek naar vonk vorming.
of "verbranding" door te weinig contact vlak.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
11-4-2012 08:16
ik zeg ook niet dat jij het verkeerd gedaan hebt, maar de vorige eigenaar kan ook pech hebben gehad met krachtstroom bijvoorbeeld. maar loszittende contacten kan het natuurlijk ook zijn, of een kapotte backup-batterij als die erin zit.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
13-4-2012 18:36
was ook niet een verwijzing naar jou tom.
wilde daarmee aangeven dat in mijn bezit hij niet fout aangesloten heeft gezeten.
Ik kan de klachten niet vinden. het zit hem in ieder geval niet in een losse draad.
Voor de liefhebber, hij gaat de verkoop in.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)