Forum > Licht

dimmer probleempje?!

(47 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
22-10-2004 12:19
In het theatertje bij ons hebben we 4 "vaste" dimmers staan (botex 6 kanaals type dpx620).
Nu hebben we al vrij lang last van spontane rare flashes van lampen (niet geprogrammeerd, niet aan maar ineens begint het dan te knipperen shocked 8O ).
We konden nooit vinden waar het zat; eerst dachten we aan overbelasting; dit is het niet... Toen gingen we gebruik maken van terminators; werkte iets (leek) maar uiteindelijk dus niet.

Gisteren waren we bezig met het programeren van een nieuwe show van volgende week, toen bleek als we kanaal 12(dimmer) erbij schoven dat er dan ineens rare dingen gingen gebeuren met het spontaan knipperen. Wanneer we het kanaal niet gebruikte was er niets aan de hand! Nu zijn we dus zover dat het in kanaal 12 zit en als we tijdens dat gebeure de dimmers bestuderen lijkt het alsof kanaal 12 een soort van rare signaaltjes stuurt door alle dimmers in de dmx kring... Wat kan dit zijn? Een foute signaalverwerking/omzetting in dat kanaal bijvoorbeeld?! Voor de volgende productie hebben we even een extra dimmer gehaald en die erbij gezet, dan is er dus niets aan de hand, maar deze dimmer moet wel weer gemaakt worden maar dan is het handig als we weten in welke richting we moeten zoeken... hebben jullie een idee?!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-10-2004 12:22
Zoals ik het lees kan je storing twee oorzaken hebben:
1/ en dat denk de meeste kans:
Bekabeling is niet in orde.
Gebruik je wel de juiste afgeschermde kabels? (impedantie)
Zijn alle XLR pluggen nog in orde, zit er nergens een draadje (bijna) los.
Termenators, heb je al.....
2/ ook kan het zijn dat er ergens een zware storingsbron door de afscherming heen stoort, dat kan vooral als de afscherming ergens beschadigd is, of los zit.
Wederom dus een kabel probleem.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
22-10-2004 12:29
alle kabels zijn laatst vernieuwd, omdat we dachten dat dat het probleem kon veroorzaken. Echter was daarna het probleem er nog steeds!! Dus beide "kabelproblemen" kunnen het niet zijn...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-10-2004 12:44
Ja, want aan een nieuwe kabel KAN het niet liggen sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
22-10-2004 12:58
Deze storing heb ik ook eens gehad (en ik heb me daarvoor de ogen uit de kop geschaamd). Wat bleek... Ik had er een stuk microfoonkabel tussen zitten (dus tussen alle nette DMX kabels).

Jawel... In tegenstelling tot alle mensen die altijd gillen "maar het werkt toch" kom je soms in omstandigheden waar het niet werkt. En dan inderdaad bij bepaalde faderinstellingen (omdat dan het geklooi van de reflecties toevallig ECHT roet in het eten gooit).

Dus: Alle kabels nalopen en, waar nog niet gedaan, vervangen door DMX kabel EN aan het einde van de bus een terminator zetten.

Natuurlijk is er nog een (verdomd kleine) kans dat of de tafel of de dimmer defect is MAAR dat zie je snel genoeg als je ze even vlak naast elkaar zet en dan verbindt met een zo kort mogelijk kabeltje.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
22-10-2004 13:26
Het zou er aan kunnen liggen inderdaad, aan de nieuwe kabels, maaaar de kans hierop is vrij klein aangezien het probleem er nog niet mee is opgelost en precies dezelfde storingen zijn. De kabels zijn allemaal tasker DMX kabels, zelf aangelegd en dus lijkt het me vrij sterk als er toevallig een mic. kabel tussen zit... Ik zal het vanmiddag nog even nalopen, alle kabeltjes doormeten en kijken hoe of wat. Wordt vervolgd...
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
22-10-2004 15:19
even de 4 dimmers met elkaar verbonden met zo kort mogelijke (GOEDE!) kabels, zoals dre net zei... en... nog stééds!! het probleem!!! wat nu.... sad :( Het lijkt me sterk maar kan het niet aan een van de lampen liggen?! of zit het dan echt IN de dimmer?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-10-2004 16:06
porobeer eerst één apart, en doe dat met allemaal,
ga dan door met twee, en drie enz.
Net zolang tot het fenomeen zich voordoet.
Je moet gewoon storing zoeken, stapje voor stapje.
Kost ff wat tijd, maar je komt vanzelf uit bij de boosdoener.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
22-10-2004 16:45
Wellicht is de DMX driver van je lichttafel een beetje gammel OF de DMX receiver van je dimmerpack. E.e.a. is met een beetje logisch nadenken (en doen) wel uit te vissen zonder dat er iets opengehaald hoeft te worden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
22-10-2004 17:37
het lijkt me heeeel sterk dat het de lichttafel is; we hebben een tijdje een scenesetter gehad, we dachten dat het aan de faders lag toen. Nu hebben we alweer een tijdje een zero fatfrog en daarbij is het probleem nog steeds. dus dan zullen we toch richting het dimmerpack moeten kijken,niet?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)