Forum > Geluid

Electro Voice ZX-5

(50 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
26-5-2009 14:24
Enige tijd geleden heb ik me georienteerd voor de ZX-5.

Ik vond, persoonlijk, het mid-hoog bij de ZX-5 op wat lagere geluidsnivo's erg aanwezig, terwijl het op vol vermogen erg achterbleef bij het hoog en echt compensatie behoefde, voor zover dit kon. Het laag vond ik echt te weinig body hebben. Zelfs zoveel dat ik deze kasten eigelijk niet zonder baskasten zou willen gebruiken.

Uiteindelijk heb ik voor de Peavey Impulse 1015 gekozen omdat het laag wat meer body had en wel zonder baskasten in te zetten waren. Het mid-hoog was enigszins vergelijkbaar alhoewel het op lage geluidnivo's wat minder aanwezig was zoals bij de ZX-5. Het hoog van beide kasten was goed met elkaar te vergelijken.

Ik vond (en vind) de ZX-5 een hele nette kast (vormgeving) met de prestaties die je hiervan mag verwachten. Prestaties zijn best goed te noemen, zeker voor een 15/1 combi. De (hoofdzakelijke) reden dat ik voor de Peavey's heb gekozen ligt mede verscholen in het feit dat ik deze tweedehands voor een hele schappelijke prijs kon kopen en die kasten gewoon wat "lekkerder" in het gehoor vond liggen. Maar goed, zo heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeur.

Just for the record; ik gebruikte deze tops toen in combinatie met een Yamaha P-4500 amp en die was, voor beide kasten, enigszins underpowered.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
26-5-2009 15:18
Ga een Zx-5 maar eens Bi-ampen, dan weet je echt wat deze kan!

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13471
26-5-2009 15:42

pascal schreef:

Ga een Zx-5 maar eens Bi-ampen, dan weet je echt wat deze kan!
Bedoel je actief aansturen? Bi-Ampen is namelijk die High-End onzin waarbij het passieve filter gewoon in het signaalpad blijft zitten (en er dus GEEN actieve filtering wordt toegepast).

Belangrijk bij het actief aansturen is natuurlijk wel dat de filtering zo geschiedt dat het oorspronkelijke karakter van de kast zoveel mogelijk met rust gelaten wordt (want anders luister je niet meer zozeer naar de kast maar meer naar wat je kunt uithalen met actieve filtering).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 387
26-5-2009 16:11

pascal schreef:

Ga een Zx-5 maar eens Bi-ampen, dan weet je echt wat deze kan!

Pascal
Denk je dat het veel beter wordt dan een goed ingestelde processor? Zelf heb ik het nog niet gedaan vandaar mijn vraag.

Wordt wel een klus om die ZX-5 te verbouwen! Die gegoten kast, lekker water dicht wink ;)
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
26-5-2009 18:48
Volgens mij beschikt de ZX-5 standaard over een optie om deze 2 weg aktief (bi-amp is volgens mij ook een prima term hoor Dré: immers 2 versterkers benodigd, maar gaat inderdaad niet in op de wijze van filteren [aktief/passief]) aan te sturen.

Ik heb ook een aantal keren met de ZX-5 gewerkt, maar ik vind het om eerlijk te zijn (de redenen zijn hier al meerdere malen genoemd) een geflopte kast.
Het hoog is veel te nadrukkelijk aanwezig en er zit totaal geen body in deze kast. De benaming 'full-range' lijkt me dan ook gewoonweg niet gepast.

In combinatie met een goede sub is het voor disco werk e.d. wel bruikbaar. Voor bands e.d. toch maar liever niet.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 387
28-5-2009 10:23
Zou Pascal nog kunnen reageren op onze vragen?
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
28-5-2009 16:26
De ZX-5 heeft een keuze schakelaar achterop de kast zitten om deze dus 'full range' of 'bi-amp' aan te sturen.
Dre, het staat er zelfs op, sterker nog, ik heb dit de afgelopen dagen gebruikt met het Soul Beach Festival (22 stuks).
2-weg X-over instellen op 1.5kHz en gaan met die banaan!!
Ja je moet wel veel amps/x-overs tot je beschikking hebben, maar dan komt er wel een pak geluid uit die speakers!!

Duidelijk zo?

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 387
28-5-2009 17:51
Pascal,

Duidelijke reactie.

Ik ga binnen kort het dan ook even proberen, letterlijk actief aansturen.

Kristian
Ws soundexpresseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-9-2002
Laatste: 18-9-2020
Berichten: 214
29-5-2009 11:57
Wij werken hier veel met de zx5 (ook 4 overigens), maar even n paar dingen uit mijn ervaringen:

ZX5:
is een prima kastje, en klinkt ook kaal op een cp2200 helemaal super! We gebruiken hem vaak als dj-monitor (zonder processor!) of als drumfill, en ik heb er nooit klachten over gehad! Op een cp-3000s word het een anders verhaal, maar hang er daar maar eens 2 aan 1 kantje, zodat de inpedantie veranderd... dan klinkt hij zeker net zo lekker!

Op de rx-118 kasten gebruik ik toch liever zx4 kastjes, heb het idee dat dan de spraak/zang idd net iets beter doorkomt.
Al met al toch fijne kastjes voor het geld!
Sound-Light-Laser-FoamParty's-Led Dancefloor
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
29-5-2009 15:01
Dat begrijp ik dus niet, een ZX-4 is beduidend een mindere speaker dan de ZX-5.
Beiden een 15 inch woofer en het X-over punt ligt beiden ook op 1.5kHz.
Maargoed, leg me eens uit!

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)