Forum > Geluid

Foto's van open speakers

(113 reacties. Pagina 1 van 12)
Moderator(s): Dré
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
30-6-2004 15:03
2 x bewerkt. Laatst door Dré op 5-11-2010 16:12
Zojuist eindelijk een keer de gelegenheid genomen een van de topkasten op te schroeven en wat foto's te nemen, deze foto's heb ik NIET gemaakt om te patsen of omdat ik er zo super blij mee ben (want dat ben ik niet razz :p) maar om een indruk te geven voor de mensen die nog van plan waren ooit deze topkasten te kopen. Heb zowel foto's van de buiten als van de binnenkant gemaakt.

Hier even de foto's:

https://members.home.nl/nickvanmail/evp/

Zoals je ziet helemaal niet slecht voor een prijs van 225 euro, vanbinnen zijn ze zoals je ziet gewoon van spaanplaat maar dat hebben de meeste kasten met dit budget, afwerking vindt ik niet helemaal top, maar wat wil je voor dat geld?

Geluidskwaliteit van dit kastje is erg netjes voor het geld, maar dan zijn ze zeker bedoeld voor de kleine feesten <75 personen op statief of als topkasten, heb er zelf en versterker van 2x 300watt op 8 ohm aanhangen maar als je die helemaal voluit stuurd willen de boxen nogal eens gaan vervormen en zou ze daarom bij grote feesten ook niet zonder baskasten gebruiken.

Zeker het hoog is stukken beter als bij veel kasten van dit budget, er zit dan ook een 1'' driver in maar ook het laag is zeker niet slecht !

Voor foto's van orgineel formaat kan je me mailen !

Dit topic wordt met enige regelmaat opgeschoond. Daarbij worden oude berichten verwijderd (aangezien veel links na verloop van tijd niet meer werken). Plaats in dit topic dus niet al te veel waardevolle informatie!!!
Edit Mod: Dré: Topic voor het laatst opgeruimd op 5-10-10
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 276
10-1-2010 18:03
Toevallig van de week een opknap set gehaald voor de carnaval, 2x M20 van JB-systems.

Als eerst ga ik het filter wat de naam filter niet mag hebben verwijderen, ook eens in de kast gekeken, merk-/ naamloze speakers. Wat ik me wel kan herinneren van vroeger is dat ze bij JB celestion unit's gebruikten, kan natuurlijk dat de latere types oem speakers hebben gemonteerd.
Mocht er iemand trouwens nog een bullit tweeter hebben liggen uit een M20, bij mij is er 1 kapot.
Dacht ook dat de hoorntjes kapot waren maar dat bleek het 'filter' te zijn.

Groet Jeroen.
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-8-2024
Berichten: 390
11-1-2010 18:44
Lijken mij Fane woofertjes.
HankiephankieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-4-2009
Laatste: 26-1-2010
Berichten: 17
13-1-2010 17:24

dexter schreef:

Lijken mij Fane woofertjes.
Ik leg niet direct de link naar Fane...
Aangezien er Warfedale op staat.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 14-9-2024
Berichten: 384
13-1-2010 20:05
Enkele jaren terug heb ik vernomen dat in sommige kasten van Wharfedale (LIX series) FANE units werden gebruikt. Of dat nog steeds het geval is, weet ik niet. De luidspreker op de foto lijkt echter niet afkomstig van FANE.

hankiephankie schreef:

overigens vroeg ik mij ook wat het nut is van een kleinere magneet tegenover de bredere ophanging
Mogelijk wordt dezelfde korf gebruikt bij zwaardere uitvoeringen met grotere magneten, hetgeen de extra gaten rondom verklaart.
HankiephankieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-4-2009
Laatste: 26-1-2010
Berichten: 17
15-1-2010 00:08

Daniel schreef:

Enkele jaren terug heb ik vernomen dat in sommige kasten van Wharfedale (LIX series) FANE units werden gebruikt. Of dat nog steeds het geval is, weet ik niet. De luidspreker op de foto lijkt echter niet afkomstig van FANE.

hankiephankie schreef:

overigens vroeg ik mij ook wat het nut is van een kleinere magneet tegenover de bredere ophanging
Mogelijk wordt dezelfde korf gebruikt bij zwaardere uitvoeringen met grotere magneten, hetgeen de extra gaten rondom verklaart.
Geeft dit negatieve gevolgen tegenover de geluidsweergave ?
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 14-9-2024
Berichten: 384
15-1-2010 10:07
Nee hoor. Het zijn de thiele/small parameters i.c.m. de kast die de overdracht bepalen. Daar valt dit buiten.
HankiephankieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-4-2009
Laatste: 26-1-2010
Berichten: 17
15-1-2010 11:44

mc-sjeng schreef:

Toevallig van de week een opknap set gehaald voor de carnaval, 2x M20 van JB-systems.

Als eerst ga ik het filter wat de naam filter niet mag hebben verwijderen.
Ik ken iemand die de filter geeft vervangen door een andere filter, maar de geluidskwaliteit bleef bij hem het zelfde...
Dus mocht je de filter vervangen, kan je dan even laten weten wat voor een filter je hebt gebruikt en als de geluidsweergave veel verbeterd is, tegenover de oude filter. Anders steek ik ook wel eens nieuwe filters in die kastjes van mij..

overigens, van onderen zitten er 2 "zo gezegde" bas reflex gaten. Ik vroeg mij nu af als er in die gaten geen bass-reflex pijpen moeten zitten ?

(2 gaten er in zonder iets anders lijk mij niet zo effectief ?)

Waarom ik dit vraag, ik zou de kwaliteit van het geluid van deze kastjes wat willen opvoeren.

- want volgens mij geeft de luidspreker die de bass/mid tonen weergeeft een kleiner aantal liters nodig dan nu het geval is.
- Mist deze kast bass-reflex buizen.
- En is het hoog (geluid) maar dof...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
15-1-2010 12:00

hankiephankie schreef:

overigens, van onderen zitten er 2 "zo gezegde" bas reflex gaten. Ik vroeg mij nu af als er in die gaten geen bass-reflex pijpen moeten zitten ?
Je kunt een kast zo ontwerpen dat de lengte van de pijp(en) gelijk is aan de dikte van de baffle. In zo'n geval kun je dus volstaan met gaten in de kast.
Waarom ik dit vraag, ik zou de kwaliteit van het geluid van deze kastjes wat willen opvoeren.
In dat geval kun je het beste beginnen je de materie eigen te maken (zodat je niet met een broodmes je borstkas opensnijdt onder het mom van "ik wil m'n hartfunctie verbeteren")...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HankiephankieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-4-2009
Laatste: 26-1-2010
Berichten: 17
15-1-2010 12:28

Dré schreef:

hankiephankie schreef:

overigens, van onderen zitten er 2 "zo gezegde" bas reflex gaten. Ik vroeg mij nu af als er in die gaten geen bass-reflex pijpen moeten zitten ?
Je kunt een kast zo ontwerpen dat de lengte van de pijp(en) gelijk is aan de dikte van de baffle. In zo'n geval kun je dus volstaan met gaten in de kast.
Waarom ik dit vraag, ik zou de kwaliteit van het geluid van deze kastjes wat willen opvoeren.
In dat geval kun je het beste beginnen je de materie eigen te maken (zodat je niet met een broodmes je borstkas opensnijdt onder het mom van "ik wil m'n hartfunctie verbeteren")...
-Maar is de kast wel zo ontworpen wink ;)
Aangezien het jb-systems blijft heb ik daar toch nog steeds ergens mijn twijfels bij..

Ook, volgens mij mocht er een tussenschot tussen de hoog speakers en de laag speaker zitten.
Zou dit al een stuk beter zijn? Zo moeten de hoog speakers de druk van de laag speaker niet weerstaan?

-die laatste quote moet je mij toch wel even uitlegen...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)