Forum > Algemeen Forum

Stroom verdelen

(483 reacties. Pagina 46 van 49)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
13-11-2007 12:03
Wellicht is dat wettelijk zo geregeld, maar eigenlijk is dat een rare eis. De stroomsterkte is ná de zekering niet kleiner of groter dan ervoor, tenzij er in de bekabeling zélf kortsluiting ontstaat. Dat kan eigenlijk alleen búiten de verdeler gebeuren (maar daar is het geen probleem want gebruik je de dikke kabel).

Als er vanwege een mysterieuze oorzaak bínnen de verdeler maar vóór de zekering kortsluiting zou ontstaan jast de 63A zekering (of de aardlekschakelaar) in de hoofdzekeringkast er met een noodvaart uit. Een kortsluitstroom van weliswaar een paar honderd ampère moet de 6 kwadraat kabel gedurende die korte tijd tot de zekering dichtslaat prima kunnen hebben.

Wat ik maar wil zeggen: gevaarlijke (want langdurige) overbelasting in het stukje dunnere kabel ín de verdeler is eigenlijk uitgesloten. Neemt niet weg dat als er inderdaad wettelijke eisen zijn je daar maar beter aan kan voldoen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
13-11-2007 14:32

jerre2 schreef:

De bedrading van de voedingsbron (binnenkomende geleiders), moet tot aan iedere zekering dezlfde doorsnede hebben (of dezelfde stroom kunnen dragen). ...
Hmz, Da's inderdaad wel een goeie. Zat er tijdens bouwen nog over te denken wat ik ermee zou doen, maar aangezien er eigenlijk nooit meer stroom doorloopt dan de zekering die erachter zit ben ik voor dunnere doorlus gegaan. Feit is dat als je het kortsluittechnisch gaat bekijken het eigenlijk NIET klopt idd sad :( , hoe klein de kans dan ook mag zijn dat in dat laatste stukje een sluiting optreedt (want het moet dan NA de aftakking en VOOR de zekering gebeuren).

Zal eens kijken of dat nog te verbouwen valt. Moet alleen zeggen dat ik er hard hoofd in heb dat 2x 16mm² gaat passen in de automaten bij de 63A versie. Jij zegt verder dat 10mm² intern ook goed is, als ik daar de doorlussen van maak is het ook OK dus? Of toch weer niet vanwege het veranderen van diameter shut up :X

[EDIT schreef:

Kwam overigens gisteren dit nog tegen:
Pagina 76 tot 79
Wat moeten we hier nu van denken? Leuk die modulaire systemen, maar met enkel de spullen die in dat boekje staan kan je nevernooit een veilige verdeler bouwen. Alle onderdelen buiten de panelen zelf en kennis die je nodig hebt om het geheel goed in mekaar te zetten zijn nergens te vinden in dat boek (denk aan deftige railsblokken, adereindhulzen, de juiste diameters kabel (en daar zit je zo mee fout heb ik net alweer geleerd laugh :D ) etcetc...
Gaat me toch wat worden als iedere drive-inner die denkt dat ie wat van elentriek weet zo'n ikea verdeler in mekaar gaat schroeven met gamma en praxis onderdelen shut up :X shut up :X shut up :X
[/EDIT]
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
13-11-2007 14:54

CyberDance schreef:

Kwam overigens gisteren dit nog tegen:
Pagina 76 tot 79
Wat moeten we hier nu van denken? Leuk die modulaire systemen, maar met enkel de spullen die in dat boekje staan kan je nevernooit een veilige verdeler bouwen. Alle onderdelen buiten de panelen zelf en kennis die je nodig hebt om het geheel goed in mekaar te zetten zijn nergens te vinden in dat boek (denk aan deftige railsblokken, adereindhulzen, de juiste diameters kabel (en daar zit je zo mee fout heb ik net alweer geleerd laugh :D ) etcetc...
De kennis hoeft er volgens mij ook niet in te staan (je krijgt ook geen rijbewijs bij aanschaf van een auto of strijkles bij aanschaf van een strijkbout). En adereindhulzen zitten wel degelijk in het assortiment, net als de tang EN de kabels die je nodig hebt. Ik mis dus alleen nog de rijgklemmen en din-rails in hun assortiment (maar beter iets dan niets zullen ze wellicht denken).
Gaat me toch wat worden als iedere drive-inner die denkt dat ie wat van elentriek weet zo'n ikea verdeler in mekaar gaat schroeven met gamma en praxis onderdelen shut up :X shut up :X shut up :X
Joh... Voor je het weet worden er door zelfbouwers statieven e.d. in elkaar gezet. Chips... Dat gebeurt al jaren (net zoals er al jaren verdelers in elkaar gezet worden; soms uitstekend, soms ronduit gevaarlijk).

Enne... Bij elke supermarkt kun je een mesje kopen waarmee je hele volksstammen uit kunt moorden. Wordt geleverd zonder handleiding, simpel op een blisterkartonnetje. Uhm...

Als je een compleet apparaat koopt mag je verwachten dat het apparaat aan de eisen voldoet (of dat ook altijd zo is...). Als je echter zelf iets wilt gaan bouwen dan zul je je daar eerst VERDOMD GOED in moeten verdiepen. Zo is het altijd geweest en zo zal het hopelijk altijd blijven. Of het ook zo gebeurt...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
13-11-2007 16:24

Dré schreef:

Joh... Voor je het weet worden er door zelfbouwers statieven e.d. in elkaar gezet. Chips... Dat gebeurt al jaren (net zoals er al jaren verdelers in elkaar gezet worden; soms uitstekend, soms ronduit gevaarlijk).
Gelukkig zijn statieven nog niet als bouwpakket te krijgen laugh :D

Wat ik wil zeggen: Het wordt op deze manier wel erg makkelijk maken om foute dingen te gaan doen. Als er ook panelen gezaagd moeten worden, nagedacht moet worden over hoe de automaten vast te zetten etc zullen er al een hoop figuren die het toch niet helemaal weten, afhaken.

De opmerking op het "bouwpakket" komt overigens voort uit een discussie die ik gisteren had met een paar collegas waarvan eentje dit gezien had. Is dus niet puur mijn eigen mening maar er zijn er meer die er zo over denken.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
13-11-2007 17:36
Vraag is alleen waar ga je de grens leggen? Ik kan bij Dré een kilometer truss bestellen, hier de plaatselijke sprothal volhangen (aan ty-raps) en heel de buts komt naar beneden?!

LAten we hopen dat iedereen zo wijs is om zo goed mogelijk te weten waar je grens ligt.... sad :( (Ik weet het, er zijn er een hoop die dat niet weten)
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
13-11-2007 19:08
@ cyberdance, Ik krijg op mijn werk op mijn flikker als ik verschillende mm² in een huls stop.
Meteen als opvanger dat je volgens de regels niet met dunner draad mag vertakken zonder verdeelblok.
Ook hebben ze mij verteld dat je niet een (heel) kleine tussen twee andere mag stoppen. Met als rede dat deze dan niet goed geklemt worden en hem er terwijl hij is aangeknepen er zo uit kunt trekken.
Heb dit nooit geprobeerd dit is alleen het geen wat ze mij vertellen op mijn werk, en waar ik me dus aan moet houden alsik verdelers/ meterkasten bouw.
(zo te zien de draden die naar jou controllelampjes gaan?)

Zit er op deze automaten niet ook nog de mogelijkheid om die kleine draden afte taken met een AMP Y-vormige huls? zodat je deze appart vast zet en het dus wel weer mag?

Verder ziet het er erg netjes uit!
Zie het dus niet al commentaar, het is meer een vraag zodat ik weer wat bij leer.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
Berichten: 157
14-11-2007 09:33

Ronny B schreef:

Zit er op deze automaten niet ook nog de mogelijkheid om die kleine draden afte taken met een AMP Y-vormige huls? zodat je deze appart vast zet en het dus wel weer mag?
Zo doe ik het bij mijn verdelers ook wanneer het de moeite niet is om een klemmestrook te maken (of wanneer d'r simpelweg geen plaats voor is). Voor zover dat ik me nog kan herinnerren is dat zo bji de merlin gerlins die k heb. Zo kan je probleemloos ook overschakelen naar 10mm² intern, sans problème.

Dan heb ik nog een vraagje: ik zie dat je in je 32amp verdeler zo'n "verbouw"-automaten (zo noemen wij die 1 unit, 2polige automaten). Nu weet k dat deze sinds kort in België (god knows why) verboden zijn. Hoe zit het in Nederland met deze dingen? Ze hadden me gzegd dat deze nog alleen in Frankrijk verkrigbaar waren of heeft er iemand zich verkeerd ingelicht want k vond deze dingen een geweldige uitvinding en heb dus ook menig f*** uitgeroepen toen k dat hoorde ...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
14-11-2007 16:29

jerre2 schreef:

Dan heb ik nog een vraagje: ik zie dat je in je 32amp verdeler zo'n "verbouw"-automaten (zo noemen wij die 1 unit, 2polige automaten). Nu weet k dat deze sinds kort in België (god knows why) verboden zijn. Hoe zit het in Nederland met deze dingen? Ze hadden me gzegd dat deze nog alleen in Frankrijk verkrigbaar waren of heeft er iemand zich verkeerd ingelicht want k vond deze dingen een geweldige uitvinding en heb dus ook menig f*** uitgeroepen toen k dat hoorde ...
Die verbouw automaten van jou, "meten" die de stroom over beide geleiders die ze schakelen, of slechts over een van beide? In het tweede geval kan ik me voorstellen dat ze gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken.
Lost in Music
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
14-11-2007 22:46

Sgrovert schreef:

jerre2 schreef:

Dan heb ik nog een vraagje: ik zie dat je in je 32amp verdeler zo'n "verbouw"-automaten (zo noemen wij die 1 unit, 2polige automaten). Nu weet k dat deze sinds kort in België (god knows why) verboden zijn. Hoe zit het in Nederland met deze dingen? Ze hadden me gzegd dat deze nog alleen in Frankrijk verkrigbaar waren of heeft er iemand zich verkeerd ingelicht want k vond deze dingen een geweldige uitvinding en heb dus ook menig f*** uitgeroepen toen k dat hoorde ...
Die verbouw automaten van jou, "meten" die de stroom over beide geleiders die ze schakelen, of slechts over een van beide? In het tweede geval kan ik me voorstellen dat ze gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken.
Zo te zien is dat een type wat alleen afschakelt bij overstroom op de fase, nul wordt alleen mee afgeschakeld, niet gedetecteerd. Alleen snap ik niet waarom dit problemen zou opleveren, is volgens mij perfect in orde.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
15-11-2007 15:02
Op het moment dat de fase en 0 bij het aansluiten van dit type verwisseld zouden worden, schakelt de zekering alleen af bij een te grote stroom door de 0. Als dan in een apparaat bv. De fase tegen de aarde komt, schakelt de zekering niet, terwijl er wel een zeer grote stroom gaat lopen.
Uiteraard is dit alleen het probleem als de zekering niet goed aangesloten word.
Lost in Music

Terug naar forum Reageer (zonder quote)