Forum > Algemeen Forum

Stroom verdelen

(483 reacties. Pagina 44 van 49)
Moderator(s): Dré
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
21-8-2006 16:56
Even een veel gedacht misverstand uit de wereld helpen:

Een UPS is voor een hele korte tijd (maximaal 30min ofzo) de stroomvoorziening te waarborgen om computergegevens of servers OP TE SLAAN EN AF TE SLUITEN.

Als je een UPS hebt staan en de spanning valt uit ga dan niet vrolijk verder werken maar sluit terminals en servers af om veilig uit te kunnen schakelen.
Een UPS is er hoofdzakelijk voor als de spanning uitvalt via het energienetwerk buiten de deur. Het is niet de bedoeling dat heel t netwerk een paar keer per week op de UPS draait, want dan moet je toch dringend je installatie na laten kijken..
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
21-8-2006 19:26
Los van het feit dat ik maar weinig grotere bedrijven tegen kom waar alle computers achter een ups zitten. De server racken meestal wel, echter doen ze dit om inderdaad nog gecontroleerd te kunnen afsluiten.

Ik denk ook niet dat het rendabel is om alle werkstations achter een ups te zetten.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-8-2006 19:45
UPS kost nog geen 100 euro voor een beetje redelijk goed China ding. 1 x een "brownout" of een aardlekpoefje (zoals bij ons heel af en toe nog wel eens wil gebeuren) en het kan al bijna uit. Ik heb ze dan ook bij elk werkstation staan (en een echt goede van APC voor de server). Werkstations moeten door de gebruiker afgesloten worden (geen probleem aangezien er alleen sprake van een noodzaak voor een UPS als een gebruiker ingelogd is), bij de server doet de powerchute software van APC het werk. Na 10 minuten storing logt hij de gebruikers uit en sluit hij de server af.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
21-8-2006 23:11

Dré schreef:

UPS kost nog geen 100 euro voor een beetje redelijk goed China ding. 1 x een "brownout" of een aardlekpoefje (zoals bij ons heel af en toe nog wel eens wil gebeuren) en het kan al bijna uit. Ik heb ze dan ook bij elk werkstation staan (en een echt goede van APC voor de server). Werkstations moeten door de gebruiker afgesloten worden (geen probleem aangezien er alleen sprake van een noodzaak voor een UPS als een gebruiker ingelogd is), bij de server doet de powerchute software van APC het werk. Na 10 minuten storing logt hij de gebruikers uit en sluit hij de server af.
Netjes geregeld zou ik zeggen wink ;)
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
22-8-2006 00:09
Bij de grotere licht bedrijven, zijn los van elkaar de desk en de dimmer-city beveiligd door een UPS systeem. Erg handig als de powerboer tijdens het proggen besluit toch een andere aggregaat neer te zetten. 30min. is genoeg om je show te saven en het netwerk op te slaan.

Ding gaat echt af als een luchtalarm,
als de spanning wegvalt.

(ed) read+++
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
22-8-2006 20:02
wat wordt er in de dimmercity beveiligd met een UPS? de LAN nodes en splitters enz? want voor een hoop dimmers heb je toch een gigantische UPS nodig.
exit night into LIGHT
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
4-11-2007 14:04
Beideze wil ik terug komen over de "discussie" die was ontstaan in het tweedehands gedeelte bij een krachtstroom verdeler.
Daar werd een 32A verdeler aangeboden met 1 aardlek en 6 groepen erachter.
Ik was van mening dat dit niet mocht omdat ik gehoord dat dat er altijd maar 4 groepen achter een aardlek mochten zitten. Dit is dus niet waar.
Deze regel geld alleen in woonhuizen, en dan nog met "uitzonderingen".

Heb het er dus op mijn werk over gehad en kwamen toen bij min of meer praktische gedeelte uit van de verdeler.
Daar kwam uit "wil je wel dat er maar 1 aardlek in je verdeler zit?"
waarom deze vraag. Mocht er iets gebeuren waardoor de aardlek uitvalt. Zou er in het geval van 1 aardlek in de verdeler jou hele instalatie (show) uitvallen. Dit gaat dan dus over het licht en het geluid. Nu is mijn ervaring als en het licht en het geluid in ineens wegvalt dat er nog wel eens paniek kan onstaan in de ruimte waar je staat.
Zeker als je de oorzaak van het uitvallen van de aardlek niet 123 kan oplossen en de aardlek dus blijft uitspringen als je hem weer in zet, waardoor je niet weer snel kunt opstarten.
Vandaar ook het advies om er toch twee of meer aardleks in te zetten, zodat mocht er iets fout gaan dat je nog of licht of geluid overblijft houden.
Nu is het wel zo dat een instalatie altijd met maximaal 1 schakelaar uitgeschakeld moet worden.
Dus bij het plaatsen van meerder aardleks ben je verplicht om een hoofdschakelaar in je verdeler te plaatsen.

Ook kwamen we erop uit dat we 1 wcd per automaat praktische gezien niet makkelijk vonden, ja ik weet dat veel showtec verdelers dat ook gewoon hebben. Met als rede dat je dan als snel een blokje ofzo moet gaan plaatsen omdat je meer stekkers op de groep wilt aansluiten.
Vandaar dat elke 220 groep bij mijn verdeler dan ook minimaal 2 wcd heeft. Nog niet veel maar meestel kom ik nu goed uit.

Mochten er nu dingen staan die niet kloppen geef dit dan even aan. Ik weet nog lang niet alles en ben zoals hierboven denk ik wel te zien is niet de flauwse om mijn fouten toe te geven, en hiervan te leren.

Ron
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
4-11-2007 21:03
Tja je kan alle verdelers wel gaan uitrusten met tig aardleks maar of dat is wat je wil is ook nog maar de vraag. Buiten het feit van het kostenplaatje zoek je je helemaal suf als er wat uitvalt want je aardlekt dan alles dubbel of vaker. Meest ideale oplossing is naar mijn idee enkel de 230V aftakkingen met 30mA aardlekken. 5-polig CEE aansluitingen niet of met 300mA aardleks (behalve 16A CEE!).

Je kan in een 32A verdelertje wel iedere groep gaan afzekeren met een aardlekautomaat (combi aardlek + automaat in 1) maar daar wordt je portemonnee ook niet vrolijk van. Tot 32A neem ik 1 aardlek in een verdeler wel voor lief eigenlijk. Als er wat uitvalt zet je tenslotte toch eerst alle automaten uit en schakel je 1 voor 1 weer in, op die manier elimineer je gelijk de foute groep en moet je je helemaal niet suf zoeken in je hele systeem achter de oorzaak.

Of je meerdere uitgangen per groep gebruikt is ook maar net hoe je installatie is opgebouwd. Als je op alle apparaten doorlink hebt (powercon, shuko, whatever) heb je haast geen blokjes meer nodig voor op de grond. En groepen die je truss ingaan splits je toch niet eerst op de grond op om in je truss geen blokjes meer te moeten gebruiken. Het komt zelden voor dat ik direct achter een verdeler een blokje nodig heb. Als dat 5 meter verderop is zou het verdelen, ook al had een verdeler de 4 uitgangen op een groep, alsnog verderop gebeuren, al is het maar om niet alles te moeten gaan oplengen en daardoor nog meer kabelbende te creëren.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
4-11-2007 21:45
Om nog een stapje verder te gaan:

Ben momenteel bezig met een stroomverdeelprojectje voor simpelere dingen en als spare (voor grote klussen gebruiken we over het algemeen 19" verdelers, stapelt lekker en is goed toegankelijk en overzichtelijk)

Projectje
Wat wordt het?
3x 32A verdeler naar 6x shuko (de middelste laten we ff buiten beschouwing die is voor een klant en heeft andere automaten, verder idem)
2x 63A verdeler naar 2x 32A CEE.

De 32A verdelers: niet zo'n punt, 6x 1p+N automaat erin en klaar. Staan alle automaten uit zijn alle uitgangen volledig afgesloten incl Nul. Blijft het feit dat het ding niet met 1 schakelaar volledig spanningsvrij te maken is. Terwijl deze dingen toch volop verkocht worden in gekeurde versie.

De 63A verdelers: lastiger. Eerste idee: 6x 1P 32A automaat erin. Buiten het feit dat het ding ook hier niet in 1x spanningsvrij te maken is, blijft daarnaast de nul ingeschakeld, ook al staan alle automaten uit. Bij voorbaat veiliger dan de beruchte Y splitters , het gevaar voor overbelasting is namelijk geëlimineerd, maar wat het hoort te zijn? nee.
Nu zou dat op te lossen zijn door ook hier 1p+N automaten te gebruiken en per CEE de nullen door te lussen. De nul wordt dus enkel en alleen!! uitgeschakeld als de laatste fase van de betreffende CEE uitgeschakeld wordt. Een plan? of Prutswerk?
Nu hoor ik iedereen denken waarom de fases apart afschakelen? Juist om een van de redenen die eerder in dit topic aangehaald wordt: kans verkleinen dat alles donker wordt. Daarnaast is het voor ik weet in huis- en utiliteitsinstallaties verplicht de krachtgroepen in zijn geheel af te schakelen (3p+N), echter ben ik ook hier gekeurde verdelers tegengekomen die dit niet doen (o.a. connex als ik me niet vergis)

Gaarne reacties sneaky :V
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
4-11-2007 23:21
Ik ga proberen om hier op mijn werk reactie over te kunnen krijgen.
Ik denk echter dat je mij verkeerd begrijpt over het feit met de aardlek verhaal.
Ik bedoel namelijk niet dat je elke groep een apparte aardlek moet geven. Ik geef alleen aan dat het misschien slim is om er twee in te zetten zodat je het licht en geluid op verschillende kan zetten. Om zo de kans dat het donker en stil wordt te verkleine.

Nu kan ik me heel goed voor stellen dat bij de klussen die jij doet (cyberdance) je hier geen last van hebt omdat je al vaak met twee aansluitingen te maken hebt (wegens grote van de klus) en dat je dan dus licht en geluid al ergens anders op heb zitten?

Verder probeer ik alles naar eer en geweten hiet te plaatsen. Ik ben nog niet klaar op school en weet dus nog lang niet alles. Zoals bijvoorbeeld cyberdance al wel een aardig eind in de richting komt. Voor mij is het dan ook op deze wijze erg leerzaam. Maar hoop niet tot last van jullie want dat is niet mijn bedoeling!
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)