Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 42 van 61)
Moderator(s): Dré
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
19-11-2008 00:36
Volgens mij kan het zwaartepunt van een m.h. zolang je de base niet verplaatst, nooit meer dan een paar (max 20?) cm verplaatst worden tijdens een beweging. Basis wiskunde, kracht maal arm, zal jou kunnen vertellen wat er gebeurd. Hij wordt in elk geval nooit zwaarder shocked 8O

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
19-11-2008 00:45
Het zwaartepunt verplaatst nagenoeg niet, tenzij de kop van de head zwaar uit balans is.

In dit geval gaat het om de impuls van de bewegende kop; massa*snelheid. Beide zijn dusdanig laag dat je je daar wel als laatste zorgen om moet maken, tenzij je 16 heads met een kop van 50kg dubbel zo snel als een Krypton op en neer laat wapperen waarbij de wind-ups het vloeroppervlak van een satéprikker hebben.

Kortom, kan prima, alleen de belastbaarheid van de wind-ups in gaten houden in dit geval. (En probeer de poten van de wind-ups buiten het bereik van het publiek te houden ivm struikelen, of markeer de poten met rood-wit tape)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
19-11-2008 09:31

Martijn schreef:

alleen de belastbaarheid van de wind-ups in gaten houden in dit geval.
Dus toch nog een keer goed controleren of je alles goed gewogen hebt.
Denk ook aan halfcouplers o.i.d. EN natuurlijk de "vergeten" trussdragers.

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
19-11-2008 10:02
En kabels ;-)

<<<<<

Als je dat nu allemaal te moeilijk vindt: Zet alles eens in elkaar in een LEGE ruimte en zorgt dat ALLES werkt. Haal nu alles weer uit elkaar, verwijder de statieven uit de ruimte en weeg ALLES wat nu nog in de ruimte aanwezig is (uitgezonderd je eigen lichaam)...

Is niet zo moeilijk toch? Op die manier kun je onmogelijk aansluitkabels e.d. vergeten toch???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
19-11-2008 16:46
zoals reeds vermeld kabels lopen vanuit het dak en dus niet over de truss,
behalve een enkel dmx kabeltje, waarvan het gewicht in totaal <1kg zal zijn

ben blij te horen dat ik me geen zorgen hoef te maken over de stabiliteit, hier was ik het angstigs voor odmat ik probeerde dit te berekenen, maar kwam toen op zulke enorme gewixhts verplaatsingen uit dat het bijna niet kon kloppen
(base plate nodig van 9 m2... lijkt me overdreven)
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
Ruud_schepersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2003
Laatste: 15-8-2013
Berichten: 297
19-11-2008 16:53

watje schreef:

zoals reeds vermeld kabels lopen vanuit het dak en dus niet over de truss,
behalve een enkel dmx kabeltje, waarvan het gewicht in totaal <1kg zal zijn

ben blij te horen dat ik me geen zorgen hoef te maken over de stabiliteit, hier was ik het angstigs voor odmat ik probeerde dit te berekenen, maar kwam toen op zulke enorme gewixhts verplaatsingen uit dat het bijna niet kon kloppen
(base plate nodig van 9 m2... lijkt me overdreven)
Wat heeft een base plate ermee te maken als het op 2 wind up statieven komt te staan?
Ook al lopen de kabels via het dak, vaak rusten de kabels toch nog ergens op de truss waardoor je er (in mijn ogen) absoluut wel rekening mee moet houden, al bereken je dan bijvoorbeeld "maar" 50% van het gewicht van de kabel. Tevens geen verdeelblokjes enz. in de truss?
De berekening van André is nog de beste, alles werkend aansluiten daarna afbreken en wegen!
Nu ook via de .eu te bereiken.
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
19-11-2008 17:50
naja, dan gaan we daar maar voor. de lege ruimte doen we niet (heb ik niet)
maar alle spullen die ik ga gebruiken zal ik even appart leggen (meer gaat er dus ook niet mee de truss in)
en zal dit wegen, incl bekabeling en truss.
tevens zal ik hier wat stroom bij leggen wat ik alleen in nood situaties ga gebruiken maar in princiepe komen er
12 stroom punten uit het dak, maar voor de zekerheid zal ik er ook een krachtkabel bij leggen die ik zou kunnen gebruiken.

zal de gegevens hiervan vanavond noteren, en de berekening er op los laten en die hier posten.

(die base plate is fout geformuleerd zou eigenlijk het sta oppervlak moeten zijn pardon voor de verwarring)
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
19-11-2008 19:02
hierbij de metingen:
(gemeten op digitale weegschaal op 1 decimaal nauwkeurig,
eerst mezelf gewogen, daarna alles vastgehouden en gewogen gewichten op geschreven
en toen mijn eigen gewicht er af gehaald. op deze manier ben ik op de volgende gewichten gekomen:)

Atribuut:.....Gewicht:....aantal....totaal

t4 par56......12kg.............2.......24kg
Fresnell......3,8kg.............4.......15kg
Wash mh.......22kg...........2.......44kg
Multidim......3kg...............1........3kg

5X ghaak......3kg..............1........3kg
truss (3m)....13kg.............4.......52kg
adapter.......2kg...............2........4kg

dmx kabel.....5kg..............1........5kg
stroom kabel*.7kg.............1........7kg
________________________________+
Totaal...................................157kg

*stroom bekabeling zit over het algemeen aan alle lampen vast, dus stekkerblokjes en een grote rol krachtstroom gemeten

2X100=200kg 200kg*0,75= 150kg max.
ik zit aan de 157kg incl alle bekabeling.

dus het word te veel voor de statieven of is een overbelasting van 7kg te overzien?
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
PimmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-7-2007
Laatste: 1-3-2022
Berichten: 424
19-11-2008 19:25

watje schreef:

dus het word te veel voor de statieven of is een overbelasting van 7kg te overzien?
Je moet toch nog rekening houden met een veiligheidsfactor van 5 ofso?
dus...
DjblackdevilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2002
Laatste: 7-2-2021
Berichten: 259
19-11-2008 19:49
een vf van 10 is normaal in de evenementen industrie, vf 5 word gebruikt voor de bouw..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)