Forum > Licht

probleem: Firestorm vreet lampjes.

(70 reacties. Pagina 4 van 8)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
20-4-2004 15:06
Ik ben geen electricien, maar volgens mij kan dat niet.

Een lekstroom aan de secundaire kant van de trafo (dus het lampje of de fitting) zal m.i. nooit de aardlekschakelaar kunnen laten uitspringen. Er is nl. een galvanische scheiding tussen de primaire en secundaire kant.

Eenvoudiger gezegd: een lekstroom aan de secundaire kant (de kant van de lamp) wordt door de aardlekschakelaar helemaal niet opgemerkt. Die ziet namelijk nog steeds alle electronen die hij uit heeft zien gaan (richting primaire spoel) weer netjes terugkomen (uit diezelfde primaire spoel).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
20-4-2004 15:17

SP-Audio schreef:

Maar wat zouden jullie nou doen? goedkope showtec's kopen voor 7.50 of dure philips voor 22,- die bijna even lang meegaan?
Dat hangt van de oorzaak van het defect af.
Als het niet te veranderen is, en het is een mechanische oorzaak, dan de goedkoopste.
Het is namelijk de factor geluk die bepaald wanneer de lam stuk stoot.
Als het een elektronische oorzaak heeft, heb je goede kans dat een merk lamp toch langer meegaat.
Maar gezien het prijsverschil zou ik het toch een keertje proberen met een goedkope lamp.

Philips heeft trouwens voor veel lampen een uitvoering die beter extra trillingen (schokken) kunnen. Deze series worden veel in scheepvaart en luchtvaart toegepast. Ik weet niet of dat ook voor dit type geld.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
20-4-2004 16:35

Victor schreef:

Ik ben geen electricien, maar volgens mij kan dat niet.

Een lekstroom aan de secundaire kant van de trafo (dus het lampje of de fitting) zal m.i. nooit de aardlekschakelaar kunnen laten uitspringen. Er is nl. een galvanische scheiding tussen de primaire en secundaire kant.

Eenvoudiger gezegd: een lekstroom aan de secundaire kant (de kant van de lamp) wordt door de aardlekschakelaar helemaal niet opgemerkt. Die ziet namelijk nog steeds alle electronen die hij uit heeft zien gaan (richting primaire spoel) weer netjes terugkomen (uit diezelfde primaire spoel).
toppie uitgelegt.. en helemaal waar.. vaak hebben aparaten die een gevaar kunnen opleveren zelf aan de secundaure zijde een beveiliging, maar waarscheinlijk hebben we het hier over een veiligheids trafo die 230 omzet naar 12 volt.. daar ga je niet dood van.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
20-4-2004 16:59
GE maakt ook mooie lampjes. die staan er weer bekend om dat ze de witste onder de ELC's zijn. ze zijn nog niet eens zo duur: bij een dure dixoboer ongeveer 18 euro, bij een hele goedkope haal je hem voor een euro of 11.

als het werkelijk aan het voetje licht, zou ik er een ander voetje in zetten. ALS Philips die lampjes maakt, zullen ze wel niet al te goedkoop zijn.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
20-4-2004 17:05

maurice schreef:

vaak hebben aparaten die een gevaar kunnen opleveren zelf aan de secundaure zijde een beveiliging, maar waarscheinlijk hebben we het hier over een veiligheids trafo die 230 omzet naar 12 volt.. daar ga je niet dood van.
12 volt zegt helemaal niks. alleen hoe hoog (of laag) de spanning is. waar het om gaat, is de hoeveelheid stroom. ik heb meerdere keren 10.000 volt door mijn lichaam gevoeld: het schrikdraad in de wei van mijn opa.

een ELC lampje werkt op 24 volt. het vermogen is 250 watt.
250:24=10,42 Ampere. dat lijkt me niet fijn om te voelen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
20-4-2004 17:12
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 20-4-2004 17:13

martijn schreef:

12 volt zegt helemaal niks. alleen hoe hoog (of laag) de spanning is. waar het om gaat, is de hoeveelheid stroom. ik heb meerdere keren 10.000 volt door mijn lichaam gevoeld: het schrikdraad in de wei van mijn opa.

een ELC lampje werkt op 24 volt. het vermogen is 250 watt.
250:24=10,42 Ampere. dat lijkt me niet fijn om te voelen.
Klopt, een stroom van enkele tientallen milliampères is dodelijk.

Maar om die stroom op te wekken moet je wel met een beetje spanning aankomen. Bij een spanning van 12 volt kan er nooit een hoge stroom door je lichaam lopen. Daarvoor is de electrische weerstand van je lichaam veel te hoog.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
20-4-2004 17:12
uhm ff offtopic hoor wink ;) maar schrikdraad werkt toch juist vaak op een accu (12 volt accu, met veel ampertjes happy :) )
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
20-4-2004 17:14
Schrikdraad=hoge spanning, zeer lage stroomsterkte (door een hoge interne weerstand van de stroombron). Hoge stroomsterkte=koe dood in de wei.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
20-4-2004 17:19
in een schrikdraadapparaat zitten condensatoren, die zich opladen, en zich ineens ontladen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Tha joshhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-9-2002
Laatste: 31-1-2010
Berichten: 102
20-4-2004 17:53
De lampen in de Firestorm scans hebben geen geveerde ophanging, maar het spiegeltje en die twee wieltjes die veroorzaken nou toch ook niet echt shokken? Geen barsten in de lampvoet te ontdekken. Wel een warmtevlek op de reflector. (een vlek op de reflector vlak naast de lamp zelf met zo'n olie achtige kleur) De lamp zelf is aan de bovenkant wit beslagen. (neem dus aan dattie gewoon doorgebrand is)
if everything seems under control, you're just not going fast enough.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)