Forum > Licht

probleem: Firestorm vreet lampjes.

(70 reacties. Pagina 1 van 8)
Moderator(s): Dré
Tha joshhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-9-2002
Laatste: 31-1-2010
18-4-2004 22:12
Het is een bekend probleem bij deze scanner: het lampjes-snel-door-laten-branden. Nu heb ik daar bij de twee huidige exemplaren nog geen last mee gehad. (de eerste twee teruggestuurd vanwege hetzelfde probleem) Maar van het weekend brandden beide lampjes van beide scans kort na elkaar door. (nog maar +- 12 brand-uren)

Nu denk ik dat de uitgangsspanning voor de lamp van de scan te hoog is (+24V dus). Wat ik nu zou willen proberen is de uitgangsspanning stabiliseren op 24V. Is er iemand die een suggestie heeft voor een compacte schakeling die ik er tussen zou kunnen solderen? Ander tips zijn natuurlijk ook welkom. Alvast bedankt.
if everything seems under control, you're just not going fast enough.
SpeakerfreakStandaard Lid
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
18-4-2004 22:23
zeker weten dat der lampjes goed vet/zuur vervrij zijn, en dat je er niet met je tengels aan heb gezeten?
welke lampjes gebruik je, naamlose rotzooi?
en ik zou eens zeggen pak een multi meter en meet ff de stroom
Tha joshhStandaard Lid
18-4-2004 22:30

speakerfreak schreef:

zeker weten dat der lampjes goed vet/zuur vervrij zijn, en dat je er niet met je tengels aan heb gezeten?
yep, schoon,nooit met mn fikken aangezeten.
welke lampjes gebruik je, naamlose rotzooi?
Philips
MartyndegraafStandaard Lid
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
18-4-2004 22:32
Als je meer dan 24 volt meet, wat heb je dan gemeten? Zo uit de fitting? Dat is dan onbelast en is altijd een volt of wat hoger.

Vaak is het een combinatie van idd naamloze bocht, niet genoeg af laten koelen en schokken met afbreken, vervoer ed.

Neem bijv GE lampen, laat scans altijd nog een half uurtje naadraaien (breek daarom ook eerst je geluid, dan je licht) en ga uiteraard voorzichtig om met de kasten.... vooral als ze een hele avond gedraait hebben. de gloeidraad is dan zo bros als kroepoek happy :)
Tha joshhStandaard Lid
18-4-2004 23:00

martyndegraaf schreef:

Als je meer dan 24 volt meet, wat heb je dan gemeten? Zo uit de fitting? Dat is dan onbelast en is altijd een volt of wat hoger.
Ik moet nog meten, en ja, ik weet dat ik ze dan belast moet meten.
Vaak is het een combinatie van idd naamloze bocht, niet genoeg af laten koelen en schokken met afbreken, vervoer ed.
naamloos is het probleem niet dus, ik laat ze idd altijd een halfuurtje afkoelen met de fans aan. ook schokken is het niet, netjes ge-flightcased.
Tha joshhStandaard Lid
18-4-2004 23:03
Ik ben ervan overtuigd dat het probleem zit in de scan zelf. Volgens de leverancier waren er al meerdere gevallen bekend met een te hoge uitgangsspanning. Het lampje krijgt dan een te hoog voltage te verwerken, en geeft na een relatief korte tijd de geest.
AjetajeStandaard Lid
Sinds: 2-7-2003
Laatste: 9-5-2012
19-4-2004 07:11
Kun je wel zeggen, na 12 uurtjes :(
Maar wil de leverancier hier dan niks aan doen als hun het zelf ook weten ?
ok
HjvogelpoelStandaard Lid
Sinds: 3-9-2003
Laatste: 21-1-2010
19-4-2004 16:19
nou ja een te hoge voedings spaning voor het lampje....dan schijnt hij wel lekker fel sad :(wink ;) maar repareren ze dat dan niet omdat dit toch eigenlijk gewoon een kinderziekte is?
PeterStandaard Lid
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
19-4-2004 16:25
Het probleem is niet voorgekomen vlak na transport, maar echt midden in een show. Zoals ik bij de reviews al postte ligt het volgens mij het het automatisch uit-/in-schakelen. Ik ben ondertussen al zoveel electronica tegen gekomen die niet fatsoenlijk tegen piekspanning kan en ik kan me voorstellen dat als het lampje net is uitgeschakeld en kort daarna weer terug ingeschakeld wordt, hij doorslaat omdat de draad nog zo warm is.
Maar dat is natuurlijk maar speculatie, even wachten op de spanningsmetingen..
Volgende keer Peter!
MauriceStandaard Lid
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
19-4-2004 17:20
waarom denk je dat de betere scans ook helemaal niet uitgaan maar gewoon worden gedimt met een shutter (ook omdat ze ontstoken worden dmv. starter).. wel zo makkelijk en snel.. je moet zo'n scan gewoon niet uitzetten maarde blackout die op je gobo schijf zit gebruiken als afsluiter,.ik denk niet dat de spanning te hoog is anders zou hij het niet eens 12 uur volhouden..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)