Forum > Geluid

(amateur-installatie ) help aub!

(46 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
8-6-2004 15:58

Dré schreef:

Ik blijf me elke dag verbazen over dit setje (en dat voor iemand die in het verleden volledig de "high-end" flauwekul heeft beleeefd... (zilveren kabels, buizenbakken, nog net geen "groene stift" (maar dat scheelde ook NIET VEEL!!))).
even een kickje van deze post van jou Dré,

Ik heb eens op internet gezocht naar groene stift + audio. zo kwam ik op een forum terecht over audio(filie)

Maar is dit nou vette bullshit of heeft het inkleuren van die binnenste cd rand met een groene stift nou echt effecT?

Lijkt mij dat dit weer zo'n onzin dingetje is. Maar is dit technisch te verklaren waarom er evt. een verandering in het geluidsbeeld optreedt? (wel of niet meetbaar voor menselijk oor)
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
8-6-2004 16:06
De enige reden die ik hiervoor kan bedenken (zonder er ook maar iets over gelezen te hebben) is dat het groene goedje de binnenste rand ietwat plakkeriger maakt waardoor de cd misschien iets minder snel slipt als de speler snel opstart.

Daarnaast kan er gewoon onmogelijk een verschil zijn in geluidskwaliteit. Een 1 is een 1 en een 0 is een 0. Punt.
En een groep 1-tjes en 0-etjes op een cd gaan zich echt niet anders gedragen door een groene rand. De DA convertors trouwens ook niet.
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
8-6-2004 16:33
1 x bewerkt. Laatst door Dacide op 8-6-2004 17:00
ik dacht al dat het te maken had met de reflectie van de laser oid.

maargoed, volgens mij zijn die mensen die dat doen toch werkelijk hopeloos. (mijn neef is ook al zo met zijn kabels van 145,- euro per meter)

geweldig toch die audiofielen. en het leukste is dat zo ook nog niet te genezen zijn. Ook al laat je ze die site zien wat Reind ooit gepost heeft www.breem.nl

[edit]
wat betreft die reflectie lijkt me achteraf gezien erg onlogisch

Geweldig om te lezen wat ze te zeggen hebben. Zie bijvoorbeeld deze quote van een "audiofiel" oid:

schuur de buitenste rand aan de kopse kant van de cd met
een fijn soort schuurpapier voorzichtig mat zodat de rand ondoorzichtig word.
vergelijkbaar resultaat als met de groene stift (80%)qua klankverschil.
doe dit zelf in combinatie met de groene stift, eerst mat maken met schuurpapier daarna groen kliederen en heerlijk luisteren.
dit alles hebben we in een clubje uitgeprobeerd en bleek bij iedere cd speler resultaat te boeken van goedkope tot high end cd spelers.(pioneer pds 603,sony slp 570,rega planet mkI,marantz cd 63ki,marantz cd 17 mkII ki(gemod),van medevoort loopwerk + dac,cyrus cd 8 + psx,arcam fmj cd 23T,jk acoustics loopwerk + dac, meridian 507.
probeer het uit met een oude cd of copie op cd rom baat het niet dan schaad het niet.(en meteen blaten kunnen we allemaal.). laugh :D laugh :D laugh :D

BRON:
www.audio-cube.nl/forums/index.php?action=vthread&forum=1&topic=217
www.fl-electronic.de/live_connection/cd-tuning.html
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
8-6-2004 16:57
Ho, dikke edit: Jij had het over het kleuren van de binnenste rand, op google vind ik alleen artikelen over het kleuren van de buitenste rand (wat me eigenlijk inderdaad vaag in mijn gedachten stond).

Dit had volgende de audiofielen inderdaad iets te maken met reflecties, maar toch denk ik dat hun behaalde resultaten meer te maken hadden met een hele dikke vette roze bril. Zoals ik las, letterlijk geciteerd: "diepere,schonere bas. betere ruimtelijke plaatsing,stemmen klinken natuurlijker,eventuele scherpe randjes in het hoog verminderen."

Hoe zit het dan met reflecties bij een double layered muziek DVD ???

Even als opvulling op mijn verhaal: Natuurlijk kan een verbetering in het lezen van alle data verbetering brengen. De speler kan natuurlijk enkele bits missen waardoor de cd speler zelf een stuk muziek moet invullen. Dit zal altijd een verandering zijn t.o.v. het origineel, maar of die groene rand daarin scheelt?? Ik denk dat vorzichtig omgaan met cd's een stuk belangrijker is.
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
8-6-2004 17:00
ik hem hem nog eens ge-edit.

check de links en de quote maar eens, wat een onzin allemaal.

[edit]
je had trouwens gelijk. ik had het fout gelezen, het was idd de buitenste rand!!!
[/edit]
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
8-6-2004 17:04
ik heb het zojuist geprobeerd met een oude CD.

Het is werkelijk een wereld van verschil!

zo veel mooiere klank en het klinkt zo veel beter in de lage tonen.

NOT laugh :D
(kan natuurlijk aan mijn vaders onkyo set liggen, dat ie niet goed genoeg is ofzow? )
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
8-6-2004 18:37
Onkyo????? Man da's hobbyspul!! Tenminste, ik neem aan dat het per component minder dan € 10.000 heeft gekost razz :p

Just kiddin'... wink ;)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
8-6-2004 19:09
idd hobbyspul, een onkyo receiver heb je al vanaf een goede 1500 euro.
hehe.

maar even serieus. Ik heb het uitgeprobeerd met de volgende set:
onkyo receiver: TX-SR701E
pioneer DV-757Ai dvd player
magnat omega 380 subwoofer
4x magnat vintage 650
1x magnat vintage center 6

Het is geen audiofiel spul, maar wel behoorlijk lekkere apparatuur. Eerst heb ik de cd moon safari van air geluisterd. daarna dezelfde cd maar dan met de groene stift bewerkt. Ik hoor dus echt geen enkel verschil. op geen enkele manier. Kan zijn dat mijn oren de kleine detaills niet meer waarnemen (zeer goed mogelijk) of het is gewoon bullshit.

ik denk het laatste.
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
8-6-2004 19:19

Reemski schreef:

Daarnaast kan er gewoon onmogelijk een verschil zijn in geluidskwaliteit. Een 1 is een 1 en een 0 is een 0. Punt.
En een groep 1-tjes en 0-etjes op een cd gaan zich echt niet anders gedragen door een groene rand. De DA convertors trouwens ook niet.
Ja dat lijkt me ook. Maarja die gasten die zoiets posten horen dingen die er niet zijn (hebben meer mensen last van). Ze zullen waarschijnlijk ook zeggen dat een nieuwe cd beter klinkt dan een oude of dat een kopie minder goed klinkt dan het origineel...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
9-6-2004 20:07

Reemski schreef:

Ik weet wel heel erg zeker dat er een 5.1 achtige variant op de markt is van de M3-220. Kwam een aantal maanden geleden nog voorbij op dit forum. Zoek anders even op de officiele Syrincs website.
Klopt. Is een passief setje met naar keuze OF 5 x het M3 topje (passief uiteraard) of 3 x het M3 topje + 2 x een dipool kastje (helemaal volgens de specs natuurlijk ;-)

Het subje in deze set is wel actief (en heeft een wat meer HiFi afstemming dan de sub in de M3-220). Setje is volgens mij wel erg prijzig.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)