Forum > Geluid

(amateur-installatie ) help aub!

(46 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
And-so-onStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2003
Laatste: 6-1-2003
5-1-2003 22:53
Hallo allemaal,

Ik ben op het internet aan het zoeken geweest naar een goeie site en ik denk dat dit de meest geschikte is waar ik dit kan vragen in verband met ervaring op het gebied. Ik heb eigenlijk weinig met disco's enzo te maken maar ik hoop dat jullie me toch willen helpen.

Nou mijn probleem/kwestie........

Ik wil graag een goeie geluidsinstallatie aanschaffen voor thuis. Het betreft een kamertje van 4 bij 4 maar ik heb al aardig wat stereo sets gehad en wat dingen geleend maar het is het gewoon niet helemaal.

Vooral de zeg maar kant en klare stereo-sets van sony en philips enzo kunnen me toch niet helemaal het vermogen geven dat ik wil. Ik heb nu een sony stereo waaruit komt:

2*70 rms front speaker
1*25 rms center speaker
2*12,5 rms rear speaker

de boxen zijn 2*105 watt front speaker
45 watt center speaker
2* 20 watt rear speaker

5 boxen dus.

Dit is allemaal van sony in zon kant en klare set. Mijn ouders gekocht voor 1000 piek 4 jaar terug ofzo.

Ik heb al aardig wat berichten gelezen op andere forums en ook dit forum. Ik kom tot de conclusie dat je moet besteden. Dat begrijp ik. Ik wil ook zeker geen marquant troep of wat dan ook. Ik ben dan wel geen expert ofzo maar ik weet wel het verschil tussen een mooi geluid en een minder mooi geluid.
Ik wil dan ook best wel besteden. Dat is het probleem niet. Ik wil gewoon een set die redelijk hard kan en een goeie zuivere harde bas kan leveren. Ik luister dadn geen house oid maar ik vind dat mijn vorige setjes gewoon een beetje falen bij het volume omhoog draaien.

Ik zit misschien op het verkeerde forum en ik weet er voor de rest weinig vanaf. Ik hoop toch dat jullie me zouden willen helpen want ik zit er wel mee en ik ben die verkopers praatjes een beetje zat. Ook kan ik in de winkel niet even het volume goed open draaien om te horen of het is wat ik wil.

Mijn vragen :
Zijn alle alles-in-een setten waarschijnlijk niet naar mijn wens?
Kan ik mijn huidige stereo aanpassen met een andere versterker / andere boxen?
Welke merken moet ik ontwijken?

Ik heb de optie om nu een stel davou boxen te kopen:

FREQUENCY RESPONSE 50 - 16.000 HZ
POWER RMS 200 WATT
POWER MAX 500 WATT
IMPEDANCE 8 OHM
INPUT/OUTPUT JACK PLUG
DIMENSIONS 110 H/54 W/40 D

Kan ik deze aansluiten op mijn stereo? het moet kunnen denk ik als ik mijn volume maar niet te hoog draai. Ik dacht eigenlijk eens gehoord te hebben dat te hoog gegrepen speakers geen verschil maakten. Als je er maar voor zorgde dat de verskerker de boxen niet overtrof.

Ook al snap ik er waarschijnlijk geen snars van, heb ik geprobeerd jullie de info te geven die ik dacht die jullie nodig zouden hebben om me te helpen. Ik hoop dat ik dan ook een serieuze reactie kan krijgen want daar zou ik wel gelukkig mee zijn. Graag merken en waarden die ik nodig heb vermelden...

Ik ben wel redelijk expert op het gebied van motoren maar muziekinstallaties e.d. weet ik weinig van..... laugh :D

Alvast bedankt jongens
SpeakerfreakStandaard Lid
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
6-1-2003 10:17
woooooooooooooooooooooooooooooo, heel verhaal

okeej, ij hebt dus zon hifi setje? daar komen zeker 4 draden per box vanaf,? of niet?
zo ja, kan het zoiezoniet, dan zit het scheidingsfilter in de radio zelf.

als je echt gewoon helder geluid wil, zal je geen sky tec/ marquant/jb/dap moeten kiezen.

De echte hifi setje zullen inderdaad niet zo heel hard gaan, kijk anders is naar echt aparte hifi boxen (dus niet van die boxen die bij die setjes zitten), gewoon flinke boxen 10/12 inch zal best wel flink hard gaan en zal beter klinken dan een goedkoop pa setje.
And-so-onStandaard Lid
6-1-2003 10:35
Aha. Ik heb ook de mogelijkheid om twee boxen te kopen met een rms van 250 en een max van 750. Lijkt me eigenlijk een beetje te groot maar goed.... Kan ik dat op mijn personal audio aansluiten (want pa staat voor personal audio neem ik aan happy :) )?

Ze zijn trouwens van ravemaster, daar heb ik niet veel goeds over gehoord maar ik denk dat ik het misschien wel even kan gaan beluisteren en dan beslissen.
Als ik ze beluister bij de verkoper maakt het dan heel erg veel uit wat voor versterker er achter zit?

Ik bedoel, je kan toch beter een te grote box op een te kleine versterker hebben als andersom?

En over die draden......Er komen twee draden per box vanaf.....Dus een plus en een min. Ik heb in totaal 5 boxen dus 2 x 5 is 10 happy :) . Ik begrijp niet wat je bedoelt met 4 per box... 2 minnen en 2 plussen?
6-1-2003 12:20
neej oke, ik heb een duur hifi setje van panasonic, waar van elke box 4 draden afkomen, 1 x - en x + van de woofer en 1 x - en 1 + van de tweeter.
maar goed, P.A staat voor public adress, meer disco boxen dus eigenlijk, ravemaster gaat gelijk ik nog wel, raveLAND is in ieder geval echt bagger.
en je kunt beter een te zware versterker op te lichte boxen zetten,dan een te lichte versterker op zware boxen.

moet je maar even zoeken in het forum staan veel onderwerpen over, over te zware en te lichte versterkers.
En ja het maakt heel veel uit wat voor versterker achter die ravemaster boxen ligt als je ze beluistert
And-so-onStandaard Lid
6-1-2003 13:38
aha, raveland en ravemaster verschillen dus van elkaar weet ik dat ook weer happy :)
Maar goed. Ik kan deze boxen dus niet aansluiten op mijn huidige stereo omdat ze ook 4 ohm zijn ipv 8..... Daar baal ik wel van eigenlijk sad :( Dus ik zal een losse versterker moeten kopen en daarvooor dus ook weer een losse cd speler??
NiekStandaard Lid
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
6-1-2003 14:15
Speakerfreak: je weet duidelijk niet waarover je praat. Je hebt blijkbaar ergens de hifi klokken horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

Eerst een ander waanidee van de aardbodem helpen: PA luidsprekers zijn vooral gemaakt voor grote installaties, en niet voor huiskamers. Daar zijn ze simpelweg niet geschikt voor indien je helder, strak en net geluid wilt!

Het probleem:
"And-so-on" heeft momenteel een kant-en-klaar hifi setje welke hem niet bevalt. Hij is op zoek naar een leuke set, daarbij heeft hij al enkele speakers gezien.

Mogelijke oorzaken en oplossingen:

De zogenoemde kant & klare setjes zijn vooral gemaakt om DVD te versterken tot Dolby Surround. Daarbij is gedacht aan de gemiddelde huiskamer en gemiddelde burger, en het mag natuurlijk niet teveel geld gaan kosten. Je merkt het al: niets voor echte muziekliefhebber! Deze mogelijkheid raad ik je dan ook sterk af.

In dat geval blijft er nog maar 1 mogelijkheid over: losse componenten en losse luidsprekers. Er zijn vele soorten versterkers en receivers verkrijgbaar (ook occasions!), varierend van "recht-toe-recht-aan" tot compleet Dolby Surround 6.0 en Prologic II.

Hier kun je dan losse luidsprekers bij kiezen. Je kunt een compleet nieuwe set aanschaffen, of proberen je huidige set uit te breiden. Je gaf aan voor een lekkere bas te gaan; dan raad ik je aan voor een aparte subwoofer te gaan, liefst aktief, = beter dan passief. Optie is bijvoorbeeld de Koda SW1000, lekker betaalbaar en leuke bas. Verder Tannoy, Mission, JBL, etc ook erg goede hifi luidsprekers.

Wellicht zijn de complete luidspreker systemen van JBL een optie. Uit te rusten met 5 satelliet luidsprekers, en een subwoofer. Erg lekker geluid in zeer kleine kastjes! Type ..150 of ..175 (weet het niet precies meer).

'K hoop dat ik je hier een eindje mee op weg heb kunnen helpen, voor vragen kun je me altijd mailen. Onze EP winkel (m'n baas dan wink ;) ) kan je van uitstekend advies voorzien.

Als laatste:
Maar goed. Ik kan deze boxen dus niet aansluiten op mijn huidige stereo omdat ze ook 4 ohm zijn ipv 8..... Daar baal ik wel van eigenlijk Dus ik zal een losse versterker moeten kopen en daarvooor dus ook weer een losse cd speler??
Het aansluiten zal wel degelijk gaan. De bovenstaand besproken mogelijkheid betreft overigens een losse receiver/versterker met ingebouwde FM tuner. Je huidige cd-spelers, tape-deck, MD, etc. kun je hier gewoon op aansluiten.
And-so-onStandaard Lid
6-1-2003 14:36
aha, bedankt voor jullie adviezen!

De hifi set die ik nu heb betreft een alles in een gebouwd ding...... Zon kant en klare set. Daar zit mijn cdspeler in. Maar goed, daar kan ik dus nog weinig mee begrijp ik uit dit verhaal? Dan verkoop ik die wel!

Ik gebruik in principe alleen mijn cd speler en dan zie ik wel iets te regelen van een losse versterker en een losse cd speler dan maar. het mag zoals ik zei wel wat kosten hoor. Ik ga ervanuit dat ik voor 1500 piek wel een normaal tweedehandse instalatie kan regelen. Ik hoef geen nieuwe h&k of bose ofzo.
And-so-onStandaard Lid
6-1-2003 14:42
Welke versterker is misschien een goed idee?

Maakt het erg uit wat voor losse cd unit ik neem?
6-1-2003 14:57
Speakerfreak: je weet duidelijk niet waarover je praat. Je hebt blijkbaar ergens de hifi klokken horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.
hhmm okeej, kun je mischien even zeggen met welk deel/of wat ik verkeerd had over het hifi gebeuren
RobbertStandaard Lid
Laatste: 15-11-2008
6-1-2003 15:12
hey

ik weet nie zo heel veel af van boxen en versterkers enzo hoor maar als je het geld ervoor hebt zou je misschien hier een naar kunnen kijken:
www.new-line.nl/v/11195
dre vond ze goed zei hij in zen review dus misschien is het een optie (maar ik weet niet helemaal of dat wel kan en of je dat bedoelt, dat moet je maar aan de experts vragen laugh :D happy :) )
pfff had ik maar een geldboom in men tuin staan.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)