Forum > Zelfbouw Speakers

advies gevraagd Beyma 18g50

(48 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
10-3-2004 17:52

Stefan schreef:

Daarom is een wat hogere groupdelay bij de echt lage frequenties niet echt heel rampzalig, zo lang het maar binnen de perken blijft.
Misschien is het dan ook wel handig om te vermelden wat 'binnen de perken' is?
En wat zijn bij jou 'echt lage' frequenties?

[/End zeikerigheid] ;-)
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
10-3-2004 22:55
Er wordt door sommigen de vuistregel aangehouden van groupdelay x frequentie = 400 (als maximum dus). Bij 40Hz mag je dus 10ms groupdelay hebben, bij 20hz 20ms. Ik hou me hier zelf ook wel aan maar beneden de 30hz is je vermogen om goed te horen zo slecht (je voelt die tonen vooral) dat ik een waarde van 500 tot 600 op 20hz ook nog wel acceptabel vind.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
10-3-2004 23:03
Alleen de fase is ook nog afhankelijk van de frequentie, zo zal een groupdelay van 5ms bij 10hz een faseverschil van 18 graden opleveren, terwijl bij 50hz de draaiïng 90 graden is bij dezelfde 5ms
En in hoeverre moet je jezelf bezighouden met de fase? Welke effecten heeft het én belangrijker, wat kun je hiertegen doen? (Berekeningen en achtergrondinformatie welkom happy :)).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
11-3-2004 12:10
In het middengebied (300-3k) is je oor ERG gevoelig voor fasefouten. In het laag is je oor NERGENS gevoelig voor. En da's maar goed ook aangezien elke BR kast er qua fase niet uitziet EN nagenoeg elke ruimte er qua response ook NIET uitziet (bulten en kuilen van 10dB of meer zijn de gewoonste zaak van de wereld in een gewone huiskamer).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
11-3-2004 13:55

Dré schreef:

In het middengebied (300-3k) is je oor ERG gevoelig voor fasefouten. In het laag is je oor NERGENS gevoelig voor. En da's maar goed ook aangezien elke BR kast er qua fase niet uitziet EN nagenoeg elke ruimte er qua response ook NIET uitziet (bulten en kuilen van 10dB of meer zijn de gewoonste zaak van de wereld in een gewone huiskamer).
Correct me if I am wrong ... maarre het menselijk oor is NIET in staat fase waar te nemen, maar wel degelijk het resultaat van fasefouten: o.a. time-smear, en versterking- uitdovingseffecten.

Hier is wellicht het time-domain belangrijker dan de frequentie response.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
11-3-2004 17:04
Versterking/uitdoving heeft volgens mij niet al teveel met je fase te maken maar met de vorm van de ruimte en de plaats van de geluidsbron in de ruimte. Natuurlijk kun je alleen de resultaten horen van de fase en niet de fase zelf, je hoort toch ook alleen de trillende lucht die veroorzaakt wordt door de conus en niet de conus zelf bewegen? wink ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
11-3-2004 18:20

michel van de beek schreef:

Dré schreef:

In het middengebied (300-3k) is je oor ERG gevoelig voor fasefouten. In het laag is je oor NERGENS gevoelig voor. En da's maar goed ook aangezien elke BR kast er qua fase niet uitziet EN nagenoeg elke ruimte er qua response ook NIET uitziet (bulten en kuilen van 10dB of meer zijn de gewoonste zaak van de wereld in een gewone huiskamer).
Correct me if I am wrong ... maarre het menselijk oor is NIET in staat fase waar te nemen, maar wel degelijk het resultaat van fasefouten: o.a. time-smear, en versterking- uitdovingseffecten.
Ik heb het toch ook duidelijk over faseFOUTEN?
Hier is wellicht het time-domain belangrijker dan de frequentie response.
Zou zo maar kunnen dat ik juist daarom had geschreven:

---
En da's maar goed ook aangezien elke BR kast er qua fase niet uitziet EN nagenoeg elke ruimte er qua response ook NIET uitziet
---

Stefan schreef:

Versterking/uitdoving heeft volgens mij niet al teveel met je fase te maken maar met de vorm van de ruimte en de plaats van de geluidsbron in de ruimte.
En waar wordt er anders gezegd dan?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
11-3-2004 18:38
En waar wordt er anders gezegd dan?
het resultaat van fasefouten: o.a. time-smear, en versterking- uitdovingseffecten
Of begrijpen we dit verkeerd?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
11-3-2004 18:43
Er wordt weer eens fiks langs elkaar geluld.

Vraag was: Hoe belangrijk is de group delay (en de daaraan vast hangende fase response) bij een SUB. Antwoord: Amper! De fasefouten die inherent zijn aan een varierende group delay zijn IN HET LAAG zeer slecht door het oor te waarnemen EN worden daarnaast nog eens fiks verergerd door de ruimte zelf waar de sub in opgesteld staat (bekijk maar eens een waterfall van een sub in een ruimte en je vraagt je direct af waarom je nog zoveel moeite neemt een goede kast te ontwerpen).

De bulten en kuilen die je krijgt in de amplitude karakteristiek van een sub in een gemiddelde huiskamer worden veroorzaakt door knopen en bulten in de ruimte (staande golven dus). Wederom wordt dit genoemd om maar aan te geven dat een bultje hier of daar in de transfer functie van de speaker (ZELF) NIET boeiend is.

En precies DAT was de vraag: Hoe gevoelig is het oor bij deze LAGE FREQUENTIES voor dit soort problemen. Als het oor super gevoelig was geweest dan was er geen HOND geweest die nog W-bins of Carlson kasten durfde te gebruiken... Zelfs een matig gedempte transmissielijn zou dan een ware gruwel voor het oor zijn!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
11-3-2004 18:55
Duidelijk! wink ;)

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)