Forum > Geluid

Verloop kabel naar monitor

(113 reacties. Pagina 4 van 12)
Moderator(s): Dré
JanBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 4-11-2005
Berichten: 25
4-12-2003 09:26
Is er niet een of ander switch boxje dat dit kan regelen? Ik vond dit: www.new-line.nl/v/11800
Of is dat wat anders?
BergambachtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2003
Laatste: 16-1-2005
Berichten: 163
4-12-2003 20:45

nijhuisr schreef:

als je 2 eindtrappen (line of speaker) aan elkaar kortsluit zal er een te hoge stroom gaan lopen als beide kanalen niet hetzelfde signaal uitsturen.
als namelijk 1 uitgang gaat uitsturen terwijl het andere kanaal dat niet doet (wat bij stereo signalen bebeurt) gaat er een stroom lopen tussen de 2 uitgangen. op dat moment gaat het ene kanaal de andere proberen tegen te werken. waardoor er dus een te hoge stroom gaat lopen naar het andere kanaal, dus hetzelfde als een kortsluiting naar massa.
een uitgang wil nou eenmaal zijn spanning behouden!
het gaat met line signalen over kleine stromen maar de uitgangen kunnen ook maar kleine stromen aan. denk aan mA.
Dit bedoelde ik dus eigenlijk, alleen is dit een stuk duidelijker opgeschreven (Bedankt nijhuisnr! happy :)) . Bij ieder spanningsverschil tussen de uitgangen gaat er al een stroom lopen. Ik had alleen tegenfase genoemd als extreem voorbeeld van spanningsverschillen tussen de beide uitgangen.
Keep the Inspirit alive...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1344
5-12-2003 02:27
Bij ieder spanningsverschil tussen de uitgangen gaat er al een stroom lopen.
Duidelijk.

In hoeverre dit ook daadwerkelijk gebeurd is dan toch de vraag. Er zijn op een dergelijk moment immers twee spanningsverschillen.
Tussen de twee uitgangen onderling zal het spanningsverschil over het algemeen erg klein zijn. Terwijl het spanningsverschil waardoor het signaal in eerste instantie "gaat lopen" erg groot is. De stroom "kiest" voor de weg van het grootste spanningsverschil.

Bovendien is er in de praktijk geen verschil te horen, indien het linker-en rechterkanaal met elkaar verbonden zijn. Als de stroom op een andere manier "wegloopt" zou dit toch ook een veranderd geluidsbeeld moeten geven.

Verder acht ik de kans toch zeer klein dat, in de reeds genoemde 8 á 10 jaar, dat ik deze manier toepas (het gaat hier over dagelijks, vele uren) geen problemen ben tegengekomen. Niet bij mijzelf, niet bij anderen. In hoeverre blijft dit te worden afgeschreven aan "geluk"?

Zijn er überhaupt mensen die in de praktijk hebben meegemaakt dat dit problemen veroorzaakt?

"even alles op je in laten werken" happy :)

Als wetenschapper zijnde, ben ik gewend om met theoriéen de praktijk proberen te verklaren. Hier blijkt mijn praktijk-ervaring echter niet op te wegen tegen de theorie shocked 8O.
Hoe bewijs je een theorie? Aan de hand van de praktijk (praktijkvoorbeeld).

Bij deze heb ik mijn Philips-koptelefoon uit elkaar gehaald (kwamen mijn horlogemaker-schroevendraaiers toch nog eens van pas wink ;)). De schakelaar die hierin zit om tussen stereo en mono te schakelen, schakelt de uitgangen, zonder de tussenkomst van elektronica, direct op elkaar.

Menigeen die een apparaat op een degelijke schakeling controleert zal naar mijn mening tot dezelfde conclusie komen.

Ladies and gentlemen, I rest my case

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-12-2003 02:44
je hebt het nu over en koptelefoon. tussen uitgang en koptelefoon zit een weerstand. en de uitgang van een koptelefoon met deze weerstand is niet te vergelijken met een line-uitgang.

stel: 1 kanaal valt uit. dan heb je dus 1 kanaal dat 0 volt uitstuurt, maar het andere kanaal blijft trouw zijn signaal uitsturen. dus een kortsluitning naar 0 volt/massa. het KAN goed gaan maar wederom GEEN garantie, we streven hier naar een probleemloze oplossing. althans dat probeer ik.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1344
5-12-2003 03:06
1 x bewerkt. Laatst door Rademakers op 5-12-2003 03:30
Waar zit die weerstand dan? Ik sluit mijn koptelefoon direct aan op mijn computer-uitgang. Datzelfde geldt voor mijn versterker.
De situatie is dus voor beide het zelfde.
stel: 1 kanaal valt uit. dan heb je dus 1 kanaal dat 0 volt uitstuurt, maar het andere kanaal blijft trouw zijn signaal uitsturen. dus een kortsluitning naar 0 volt/massa.
Dit heb ik per direct uitgeprobeerd, met als enig hoorbaar resultaat dat het volume afnam. (Uiteraard een monosignaal in stereo gezet, voor de test).
het KAN goed gaan maar wederom GEEN garantie, we streven hier naar een probleemloze oplossing. althans dat probeer ik
Dit zal altijd wel de laatste "issue" blijven. Ik zal het meenemen in mijn advies aan anderen.

"Wegens waardige theoretische betwisting kan ik u niet langer garantie op deze verbinding geven" wink ;).

Ben overigens wel benieuwd wat je van de rest, van de inhoud, van mijn voorlaatste topic vindt.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-12-2003 03:14
een hoofdtelefoon heeft een laagohmige weerstand van ca. 16 ohm. je versterker heeft meestal een weerstand tussen versterker en uitgang een weerstand van zo'n 220 ohm, niet dat dat wat uitmaakt voor je versterker want je versterker kan de hoofdtelefoon makelijk opblazen.

een hoofdtelefoon uitgang van de geluidskaart is berekend op deze weerstand van je hoofdtelefoon, en kan dus een veel lagere stroom leveren.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1344
5-12-2003 03:31
Ik heb mijn laatste reactie inmiddels aangepast.
niet dat dat wat uitmaakt voor je versterker want je versterker kan de hoofdtelefoon makelijk opblazen.
Dat begrijp ik, maar waar doel je precies op?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
JanBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 4-11-2005
Berichten: 25
5-12-2003 10:26
Is het een optie om de lightout hier voor te gebruiken? Dat is een mono geluidskanaal!
JanBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 4-11-2005
Berichten: 25
5-12-2003 10:38
De monitor uitgangen van de DX1000 zijn trouwens UNBALANCED!
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
5-12-2003 10:47

JanB schreef:

De monitor uitgangen van de DX1000 zijn trouwens UNBALANCED!
Klopt. 2 keer mono jack.
Door internet beperkt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)