Forum > Zelfbouw Speakers

18sound 18LW1400 speakers & BR118 ontwerp

(103 reacties. Pagina 4 van 11)
Moderator(s): Dré
ZopYStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 27
29-3-2004 20:23
Als eerste zeer netjes allemaal....

Als ik mag vragen, waarom heb je niet het: BPH118 - Single 18" loaded subwoofer cabinet ontwerp genomen?
Is het niet zo dat het rendement van deze boxen veel hoger ligt?
Wel zijn ze groter lastiger te bouwen en zwaarder...
Ik wil in de toekomst ook met deze spekers een sub bouwen,, maar weet nog niet precies welke van de 2 ontwerpen ik moet nemen :S

Dus waarom je keus?? happy :)

Groetjess
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 1370
30-3-2004 08:07

ZopY schreef:

Als eerste zeer netjes allemaal....

Als ik mag vragen, waarom heb je niet het: BPH118 - Single 18" loaded subwoofer cabinet ontwerp genomen?
Is het niet zo dat het rendement van deze boxen veel hoger ligt?
Wel zijn ze groter lastiger te bouwen en zwaarder...
Ik wil in de toekomst ook met deze spekers een sub bouwen,, maar weet nog niet precies welke van de 2 ontwerpen ik moet nemen :S

Dus waarom je keus?? happy :)

Groetjess
Volgens mij is die BPH118 meer een echte sub-kast, en ik was op zoek naar een allround kast die ik in enkelvoud, en meervoud kan gebruiken. De plot van de BPH118 laat ook een piek zien rond de 50 Hz. Daarnaast hou ik meer van kick-laag dan sublaag (disco-gebruik) dus leek mij een reflex-behuizing een betere optie.
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
21-7-2004 00:04
Remy,

inmiddels zul je wel een meer en beter oordeel hebben gevormd over de BR118. Ben erg benieuwd hoe ze nu bevallen en je er nu tegen aankijkt.

En: weet je wellicht al meer over je vergelijk van LW1400 versus de LW1300?
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 1370
21-7-2004 00:46
Haha,

Ja, inderdaad. Ik gebruik ze de laatste tijd steeds vaker en vaker. Als je er een uitgebreidde review over wilt hebben, kan je me misschien het beste even bellen, das absoluut geen probleem. Nummer vind je wel op mijn site (dacht ik happy :) ).

Allereerst moet ik zeggen dat ik de 1300 nog niet gehoord heb. Ik denk dat ik er binnenkort gewoon eens 2 bestel om het verschil te horen (Remco, heb je er niet eens 2 liggen ? wink ;) ). De conus van de 1300 is namelijk bijna 2 maal zo licht als die van de 1400, dus ik denk dat de kick in de 1300 iets beter is. De 1400 is absoluut een sub-driver, maar zeker geen slechte laag driver.
Ze klinken erg goed en ik heb ze nog niet horen tegenspartelen. Dit weekend gebruikt met 1300 watt per speaker (tegen de clip aan), en gewoon geen probleem gehad. Ze begonnen alleen erg te brommen. Maar dat had meerdere oorzaken kunnen hebben. Misschien dat de Peavey amp (welke op 2 ohm speelde - brug op 2 speakers) wat last kreeg van hard werken. Misschien was de ruimte-accoustiek klote, het was namelijk een volledig houten ruimte, of misschien had ik de subs wat te hoog gecrossed (op 118 hz). Maar dit weekend miste ik net ietswat kick, en had ik iets teveel sublaag. Maar dat was ook volledig plaatsafhankelijk, de weergave verschilde per vierkante meter.

Wel wil ik eens kijken wat wall-to-wall bracing doet in deze kasten. Misschien dat het de subs nog net iets rustiger laat klinken. Nu zitten er enkel side-bracings in. Op zich is het wandoppervlak niet erg groot, maar zeker een puntje waar ik nog naar wil kijken.

Ze vallen me in ieder geval echt niet tegen. Ik denk zelfs dat deze enkel 18" kast mijn Peavey dubbel 15" wel kan bijhouden. Zoiezo klinken de 18sounds iets lager, en heeft de Peavey iets meer kick. Maar qua output ontlopen ze elkaar niet veel. Wel kan de 18sound kast meer hebben. Met 900watt rms begonnen de peavey's wel te protesteren, de 18sounds hebben dit niet gedaan bij de 1300watt. Een dubbel set heeft bij mij tot nu toe 1700 watt gehad per 2 speakers, maar dit mag eigenlijk wel iets meer zijn. Maar daar doe je dan wel een aantal honderden mensen mee.

Iets strakker zou van mij mogen, maar daar zouden - of de LW1300 - of wtw-bracing - of crossoverpunten nog wel iets aan kunnen doen.

ps: als het soms iets onsamenhangends lijkt, dit verhaal. Dan kan dat kloppen. Heb al wat biertjes gehad happy :) .
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
21-7-2004 11:14
Ik had van de week bijna al hout gehaald om deze kasten ook te gaan bouwen, maar nog even uitgesteld wegens financieel tekort (vakanties he razz :p).

Ik denk dat je je kick toch meer van je topkasten moet hebben misschien. 18" zijn toch meestal bedoeld voor sublaag te gaan en niet voor de kick (hoewel ik niet wil zeggen dat dat niet haalbaar is met 18", in tegendeel zelfs).
Ik weet niet of je parametrische eq tot je beschikking hebt, want daarmee kun je gemakkelijk een heuveltje maken rond het gebied wat jij lekker vind klinken en haal je wat meer sub weg zodat je daar niet al je vermogen in verstookt.

Davy heeft toch deze subs met de LW1300, misschien idee om met hem eens te vergelijken?

Oja, hoeveel man kun je op 'disco' niveau aan met 2 kasten per kant en hoeveel op 'schoolfeest' niveau(uitgaande van volledig aangestuurd vermogen en ruim voldoende topkast(en))?

Groeten Joost

PS. Nog foto's van het eindresultaat?
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 1370
21-7-2004 13:00
Dat van kick missen was ook echt iets van dit weekend. Ik durfde het nog niet aan de 12"-ers echt goed op hun lazer te geven (eerste keer gebruik).
Ik moet het systeem zoals nu toch vaker gaan gebruiken om te kijken waar het probleem nu lag.

Met kick bedoel ik dan ook de lage baskick, tussen 70 en 120 Hz, de rest kwam prima uit de toppen.

Foto's heb ik wel, zal eens zoeken zodra ik thuis ben.

Moet het beuken, dan doe je met 4 kasten wel 400 man. Schoolfeestniveau durf ik er wel zo'n 5 a 600 aan. Maar dan moeten ze wel flink werken. Tis natuurlijk erg afhankelijk van alle factoren.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 785
21-7-2004 14:01
Wil je echt alles uit je 18LW-1400's halen dan zou je eens een M-hoorn moeten overwegen! Ik heb geen twijfel dat 1 M-hoorn (twee modules, 1 driver) HARD over twee 18LW-1400 in basreflex heenblaast...

MVG Contour
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 1370
21-7-2004 15:27
Wellicht wel, maar ik heb bewust voor compacte br's gekozen omdat ik kleine en grote sets neerzet.

Ik zit gewoon met een opslag en transport probleem. Momenteel kan ik een behoorlijke discoshow kwijt achterin mijn transporter (2 meter laadruimte). Dat is klein ja!
Dan heb ik 2 subs, 2 toppen (totaal tussen 3 en 4 kw), dj-set, amprack, 2 t-4's, 2 manfrotto's, 2 effecten, rookmachine, kleine bar, en eventueel nog wat cases voor draadloze mic / md's / extra cd spelers, en lastbutnotleast ook nog mijn cd's.
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
21-7-2004 19:48
Reemski: vergelijken met 18LW1300? In mijn BR118 zit de 18LW1300!!! Keertje afspreken om ze langs elkaar te leggen???
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 1370
21-7-2004 20:01
Hadden we niet al een keer hierover contact gehad.

Best een goed idee. Had jij een beetje een sjieke ruimte, hier in de buurt kan ik weinig testen, tenzij het eens in een weekend is (zondag o.i.d).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)