Forum > Geluid

Beste instapmodel voor een beginnende DJ

(52 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
14-11-2003 16:09

Tom schreef:

Op de gewone single cd's van ? 4,50 staat meestal alleen een korte uitvoering.
Op maxi-vinyl staat uiteraard altijd een mooie lange uitvoering (een enkele uitzondering daar gelaten).
Cd's met lange uitvoeringen kosten niet zoveel minder dan vinyls.
Hé ja, die maxi-singles waar Dré ook over sprak was ik inderdaad vergeten... maar kom je die nog ergens tegen dan? Lang geleden dat ik ze nog zag! Af en toe zie je er eens liggen, maar het lijkt me niet dat je als Club-DJ hiermee kunt overleven, vooral omdat ik ze meestal tegenkom in het commercieeldere genre.

Maar ik blijf erbij: wanneer ik in staat ben om zelfs maar gedeeltelijk over te schakelen, dan doe ik het!! Dat gevoel van vinyl is natuurlijk wel leuk, maar een goeie rug vind ik nog stukken leuker wink ;)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DJ RedrockStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-11-2003
Laatste: 14-11-2003
Berichten: 8
14-11-2003 17:36

loinz schreef:

Cd-rot is toch een algemeen bewezen iets. Vooral als je alleen complicaties van het internet download en deze op cd wegbrand is de kans op cd-rot groot (ook afhankelijk van het merk cd-r'tjes dat je gebruikt) sad :( . Bij orginele cd's is dit minder.

Het voorbeeld van de cd-single's is lang niet op alle muziekstijlen toepasbaar. Ik ben nog nooit een single van mijn muziek tegengekomen angry . Of er lange of korte versies op staan zou ik dan ook niet weten.

En het kan soms (ook weer afhankelijk van muziekstijl) dat bepaalde nummers eerder op cd uitkomen als op plaat. Ik kocht laatst de nieuwe Deathchant en daarop stond een nummer dat ik al behoorlijk lang op cd heb shocked 8O

Een ander voordeel van cd's is wel dat je er makkelijker meer variatie in muziekstijlen kan aanbrengen. Ik draai zelf oldskool/hardcore/industrial en als ik ooit cd spelers erbij koop kan ik ook breakbeat, techno, hardhouse, echte oude house enz. draaien omdat ik daar al wel enkele cd's van heb, maar wil ik dit allemaal eerst op plaat halen dan kost me dat een vermogen (en dat heb ik nou net niet) wink ;)

De discussie gaat inmiddels helemaal offtopic en had beter op een van de vele cd of vinyl topics kunnen verder gaan, toch wel een interessante discussie laugh :D
Ik heb duidelijk hier iets aangehaald.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
14-11-2003 18:56
CD-Rot was een probleem eind jaren 80 (ik heb dan ook diverse CD's van die tijd met gaten erin). Het werd veroorzaakt doordat ze inkt gebruikte die ervoor zorgde dat de afdeklak niet goed hechtte (en dus gaatjes ontstonden in de afdichting). Hierdoor verdampte het aluminium geleidelijk (met dus als resultaat dat je gaatjes in je CD's kreeg). Dit proces is te stoppen (niet te herstellen want weg is weg!!!) door een folie over de achterkant (labelkant) van je CD's te plakken; iets dat ik dus ook gedaan heb bij de CD's uit de "probleemperiode".

Sinds begin jaren 90 is dit probleem volledig opgelost door de CD fabrikanten.

Als je bij een CD-R last hebt van CD-Rot dan heb je gewoon ROT CD-R's! Neem dan Mitsui o.i.d. Die hebben een protectionlaag op de achterkant van de CD.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
15-11-2003 00:49

loinz schreef:

Volgens mij heeft cd-rot niks te maken met de kwaliteit van het geluid van de cd's (al heb je zeker cd's die rot klinken wink ;) ). Als cd-rot optreed wordt de cd na een langere periode onleesbaar, of slechter leesbaar. Dit komt vooral voor bij gebrande cd's. Omdat orginele cd's anders worden gebrand (deze hebben ook gewoon een mooie 'zilveren'achterkant ipv een groenige), treed er minder cd rot op. Cd-rot is afhankelijk van het merk cd-r's dat je gebruikt, zo blijkt dat bij de kruidvat cd-r's erg snel cd-rot optreed. Bovendien zijn gebrande cd's volgens mij toch iets gevoeliger voor krassen (of ik ga gewoon zuiniger om met mijn orginele cd's razz :p )
Cd-rot heeft dus niks te maken met het soort data dat je erop zet (mp3, wav, mijn part alleen maar word bestanden)
Dan bedoelen we dus hetzelfde.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
16-11-2003 01:49
Weer een leuke discussie. Ik denk dat je beter tegenwoordig met cd's kan draaien, zeker als je geen platencollectie hebt. Dan kost het niet zoveel moeite om nieuwe platen direct op cd te fikken.

Niettemin vind ik het belachelijk dat als je liever met cd's draait maar je wel zo vermogend bent om alle nieuwe dance te kopen je alles moet digitaliseren. Stom takkewerk, met die honderden platen die ik in mijn leven heb gekocht ga ik daar toch echt niet aan beginnen.
Het digitale aanbod zou, vind ik, het analoge aanbod op dance gebied moeten overtreffen.

En Tom, als je heel eerlijk bent weet je toch ook dat het draaien met cd's, als je het niet hebt over verkrijgbaarheid van dance, meer voordelen dan nadelen als draaien met vinyl opleverd?
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
MSSSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2003
Laatste: 10-5-2010
Berichten: 108
16-11-2003 03:48
Maar toch blijft naar mijn mening het draaien met platen leuker :)
Liefde moet van twee kanten, zowel voor- als achterlangs!:P
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
16-11-2003 10:41

MSSS schreef:

Maar toch blijft naar mijn mening het draaien met platen leuker :)
Dat mag, en dat riep ik ook altijd, totdat ik voor het eerst serieus met cd's ging mixen. Dan praat je toch wel heel anders. CD-spelers hebben gewoon gigantisch veel mogelijkheden waar je als vinyl dj alleen maar van kan dromen.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
MSSSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2003
Laatste: 10-5-2010
Berichten: 108
16-11-2003 15:43
ik vind het zo leuk omdat je een direct contact met de plaat hebt dat is bij cd's niet zo. Maar je hebt gelijk bij cd's heb je inderdaad veel meer mogelijk heden.
Liefde moet van twee kanten, zowel voor- als achterlangs!:P
LoinzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2003
Laatste: 1-10-2005
Berichten: 102
16-11-2003 15:47

DJ Tim schreef:

Weer een leuke discussie. Ik denk dat je beter tegenwoordig met cd's kan draaien, zeker als je geen platencollectie hebt. Dan kost het niet zoveel moeite om nieuwe platen direct op cd te fikken.

Niettemin vind ik het belachelijk dat als je liever met cd's draait maar je wel zo vermogend bent om alle nieuwe dance te kopen je alles moet digitaliseren. Stom takkewerk, met die honderden platen die ik in mijn leven heb gekocht ga ik daar toch echt niet aan beginnen.
Het digitale aanbod zou, vind ik, het analoge aanbod op dance gebied moeten overtreffen.

En Tom, als je heel eerlijk bent weet je toch ook dat het draaien met cd's, als je het niet hebt over verkrijgbaarheid van dance, meer voordelen dan nadelen als draaien met vinyl opleverd?
Voor sommige tellen voordelen van vinyl zwaarder als de voordelen van cd's en deze personen (waaronder ikzelf) zijn dan ook meteen blind ten opzichte van de nadelen van vinyl. Ik zie in dat cd's veel meer voordelen hebben, toch hou ik het op vinyl omdat dit mij het juiste gevoel geeft. Dan koop ik liever later er een cd spelertje bij (ook weer nieuwe uitdagingen, al heb je eigenlijk je handen al vol aan vinyl wink ;) )
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
16-11-2003 23:15
Wees nou eens eerlijk tegen mij en jezelf Loinz, afgezien van verkrijgbaarheid zie ik geen echte voordelen van vinyl.
Je kan het hebben over "direct contact met het medium" maar ga jij overal naartoe lopen als je ook de auto, fiets of trein kan pakken? Dat is makkelijker en sneller (alhoewel, de trein laugh :D ).

Voor vol worden aangezien? Ik ben zelf vinyl dj maar zie een cd jockey die de juiste muziek heeft en als een beest kan mixen en waar het publiek keihard op gaat echt wel voor vol aan.

Het blijft een eindeloze discussie, en vinyl geeft mensen idd vaak een ander gevoel dan cd's, toch neemt dit niet weg dat dit gevoel gewoon een op niets gebaseerd gevoel is. Als er 10 jaar geleden al veel dance op cd was had ik nooit geen plaat in mijn hele leven gekocht.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest

Terug naar forum Reageer (zonder quote)