Forum > Geluid

RMS, volt, ampere, luidsprekers

(35 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
27-1-2004 17:43
Klopt, en ik keek naar een decade, had even niet goed gelezen.
Lost in Music
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-1-2004 21:03

ME schreef:

Sgrovert schreef:

Nu kan ik het fout bekijken, maar zijn het geen 15 dB per octaaf wat in de grafiek staat?
Ik heb het zo gedaan:
home.planet.nl/~kuip2996/newline/Frequentie2.JPG
Zo kwam ik ongeveer op 5 dB uit. Weet niet wie het fout doet???
Ik mail je vanavond met mijn stuk wink ;)
1. De analyse hangt natuurlijk af van welke muziek je kiest.
2. Je 1e orde benadering van de transfer functie is HEEL fout. Ik kan direct een lijn vinden waarbij de error VEEL kleiner is EN de afval ca. 3-4dB per octaaf zal zijn.

Vergeet de bult in het laag (we kijken immers pas boven de 200Hz en onder de 12kHz (bij de benadering)) en trek dan nog maar eens een lijn.

Heb je soms gedigitaliseerd vinyl gebruikt?

Het zal natuurlijk altijd mogelijk zijn om een nauwkeuriger model te maken van de spectrale verdeling van een gemiddeld stukje muziek MAAR je moet je daarbij afvragen wat de toegevoegde waarde is. Het ging hier om de spectrale verdeling (i.v.m. meerweg systemen). In zo'n geval is onder de 100-200Hz niet boeiend en boven de 10kHz ook niet. Daarom is die rechte lijn een zeer redelijke 1e orde benadering (en een heel stuk beter dan NIETS!).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
27-1-2004 21:49

Dré schreef:

Heb je soms gedigitaliseerd vinyl gebruikt?
Nee dit was gewoon een 192 kbps Mp3 van lady dana - scratched.
Maar heb ook paar nummers direct van Cd genomen. Echter kwam steeds opzelfde uit. Heb juist zoveel mogelijk soorten genomen.
Maar in ieder geval ligt het dus niet aan mijn instellingen, want die FFT size, en verschillende analyses begrijp ik nou niet heel veel...

Bedankt en ik zal de lijn beter trekken.
correct me if I'm wrong...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-1-2004 22:18

ME schreef:

Dré schreef:

Heb je soms gedigitaliseerd vinyl gebruikt?
Nee dit was gewoon een 192 kbps Mp3 van lady dana - scratched.
Er is geen leven boven de 13kHz (typisch voor vinyl) EN er is een stevige bult rond de 100Hz (typisch voor een "geboost" stukje vinyl). Wellicht heb je de mp3 via via en is het origineel inderdaad een Vinyltje?
Bedankt en ik zal de lijn beter trekken.
Ach, en zo boeiend is dat allemaal ook weer niet. Het is alleen leuk te weten dat je een gemiddeld stukje muziek aardig kunt omschrijven met een vrij eenvoudig model (en da's dan weer lekker om mee te rekenen tijdens het ontwerpen van kastjes e.d.).

[Edit]Nu ik de spec plot nog eens wat rustiger bekijk zie ik dat het wel meevalt bij het leven boven de 13kHz.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
1-2-2004 14:21
Ben weer effe bezig.

Ik heb een vraagje over het volgende. In de tabel ( www.rane.com/n128t1.gif ) berekenen ze het vermogen in een blokgolf van 100 Hz. Maar wat ik niet snap is het volgende. Stel dat je een 100 Hz toon laat clippen op een 100 Watt versterkertje. Het vermogen in die toon zal dan volgens


162 watt worden (in de 100Hz toon). In de tabel van Rane doen ze echter dat de basisfrequentie (100Hz) totaal niet versterkt. Of kijk ik nu weer wat over het hoofd????
correct me if I'm wrong...
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
7-2-2004 19:57
Nog maar een keertje en iets duidelijker en meer.

Stel je hebt een 100 Watt versterker (8 Ohm)

Deze kan een Vrms leven van 28 V en een maximale V van 40V

Dus wanneer hij een blokgolf gaat lever kan de blokgolf tot 40 V gaan.
Vsq is dus 40 V



Als je nu het vermogen gaat bereken in de aparte boventonen kom ik op het
volgende uit. De eerste toon heeft een V van ((4*40)/pi)= 50 V en een Vrms
van (50/(20^0.5)) = 36 Vrms wat leidt tot een vermogen van 162 Watt. Wanneer je nu alles uitrekent volgens de zelfde manier als rane dat doet kom je ongeveer op een extra vermogen (boven de 1000 Hz) van 8 Watt.
Das best veel en daarmee kan je best een tweeter opblazen.

In het rane stuk doen ze net alsof een versterker hetzelfde vermogen geeft bij een sinus als bij een blokgolf. Dit is niet zo (toch?)

Zit hier ergens een fout in deze redenatie???
correct me if I'm wrong...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)