Forum > Geluid

Passief naar actief of toch maar niet

(48 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
11-2-2014 20:57
Als je vind dat je vermogen mist EN zo nu en dan een subje opblaast vraag ik mij af of er niet ergens een sub in tegenfase staat.
Misschien ergens een kabel die niet juist gesoldeerd is of iets dergelijks?

Ik ga er dan wel even van uit dat je geen te hoge verwachtingen van je systeem hebt...
:D
Free beats!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
11-2-2014 21:12
Ik heb de speaker net uit de kist gehaald en doordat ik 1 schroef miste (in de kist, niet in mijn hoofd) viel mijn frank dat dit een woofer is die ik een tijdje terug van een forumlid heb overgenomen. Ben zijn naam even kwijt... --> naam teruggevonden. Het was vaste waarde Eddy Wally.

Ik had er 2 van hem gekocht. Eentje bleek al te kraken welke achteraf netjes terug opgehaald is geweest.
Dan is het wel toevallig dat net de andere speaker komende van hem ook defect is.

Volgens mij hebben deze dan in het verleden al eens op hun donder gehad (hoewel deze speaker het eerst wel deed maar misschien op het randje van kapot zat?) daar de andere defect was en ze samen in dezelfde kist zaten.

Overigens geen verwijt naar de verkoper daar deze persoon volgens mij zeker niet uit slechte wil handelde maar ik vrees dat hij mij ongewild defecte speakers verkocht heeft. Alleen kan ik na een maand of 3 (ook al heeft deze maar 1 keer gespeeld in die tijd) moeilijk nog een inruilactie vragen toch.. ik kan niet bewijzen dat ik hem niet kapot gespeeld heb, maar ik vind het wel opvallend.
www.bigsoundsystems.be
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
12-2-2014 07:44
Als de spider los is gekomen of de stofkap er af knalt is dat meestal een teken van overdruk rond de spreekspoel. Ik vermoed toch echt dat je highpass niet 100% juist is.
Dat kan ook verklaren waarom je kasten niet de oomph geven die je verwacht, want als je zo speelt gaat er veel druk verloren.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
12-2-2014 08:56
Op het zicht ziet de speaker er nog goed uit hoor. Alles hangt nog stevig aan elkaar.
Maar de woofer zelf maakt op een punt een tikkend/klikkend en beetje schurend geluid. Alsof hij beschadigd is geraakt door tegen zijn xmax te gaan.

Hou ik hem met de hand tegen terwijl hij speelt klinkt hij beter.

Dat valt nog te reconen?

Het freq bereik in de dcx is 40-110hz met telkens vrij stijle filters
www.bigsoundsystems.be
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
12-2-2014 09:31

BSS schreef:

Ik ga de volgende keer eens wat beter letten op hoe deze speakers nu eigenlijk "voelen" als ze spelen.
Vergeleken met niet aangesloten voelen ze aangesloten (en zachtjes spelend) een stuk "vaster". Is ook logisch aangezien de spreekpoel zo goed als kortgesloten wordt door de versterker.

Altijd voorzichtig doen natuurlijk en altijd de druk keurig verdelen rond de spreekpoel.
Want er komt inderdaad wel een bak geluid uit hoor, alleen verwacht ik misschien onterecht dat je in een flinke zaal 15 meter nog steeds de bassen voelt alsof je voor de stack staat. Het blijft tenslotte BR.
Met 4 per kant (of 8 in het midden), goed aangestuurd moet je toch wel de nodige lucht kunnen verplaatsen. Ik kon daar in ieder geval prima een leuke feesttent mee vullen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
12-2-2014 11:07
zijn de 18G50 en 550 door elkaar te gebruiken?

Ook in dezelfde kist?

Ik denk dat ik van het verkoopplan ga afstappen want ik ben eigenlijk wel zeer tevreden over de set.

Ik moet hem gewoon wat beter zien af te regelen. Ga me daar verder in verdiepen.

Zo vaak uitval heb ik nu ook weer niet, met wat pech een woofer per jaar, maar 't is toch altijd weer richting 250-300 euro om die woofers hersteld te krijgen.
Vind het ook deels mijn verantwoordelijkheid om de set degelijk te beveiligen dus kan dat niet altijd aan de klant doorrekenen (of is weer een heel gedoe of discussie waarmee je je naam slecht kan maken)
www.bigsoundsystems.be
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
12-2-2014 11:23

BSS schreef:

zijn de 18G50 en 550 door elkaar te gebruiken?
Niet aan te raden. Het zijn totaal andere beesten. De 18G50 is geoptimaliseerd voor output, de 18G550 voor diepgang. De 50 doet het prima in een kast van 110-140 liter, de 550 volgens mij ergens rond de 200 liter.

De 18G50 recone kit kost iets van 170 euro inclusief BTW en is te monteren door iedereen die z'n linkerhand kan onderscheiden van z'n rechterhand.

Als je speaker processor niet goed afgesteld is dan is dat te vergelijken met een geperforeerde condoom. Je hebt het idee aan beveiliging te doen maar die kleine zwemmers zien dat toch echt anders.

Kleine zwemmers als in elektronen uiteraard.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
12-2-2014 11:38
Ja het zijn enkele kastjes.

Dus bv 3x 18G50 en 1 kast met de 18G550
Of je daar nu echt zo heel veel verschil in zou merken? Volgens Dré dus wel dus die optie sluit ik dan toch best uit.

Ik weet niet meer wat het mij vorige keer gekost heeft maar vaak komt het toch in de buurt van een nieuwe driver.
Ik lees ook altijd dat reconen echt niet voor beginners is. Ik klasseer mezelf, zeker wat reconen betreft, als absolute beginner :)

Als jullie zeggen dat het best te doen is wil ik het gerust proberen. Ik heb 2 handen dus dat is geen probleem. Het is eerder de ervaring (en de tools? Of wat heb je precies nodig?) die ik mis.

Als ik zelf kan reconen is het probleem natuurlijk helemaal van de baan, dan ben ik niet afhankelijk van anderen om mijn speakers te herstellen indien nodig.
www.bigsoundsystems.be
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
12-2-2014 11:49
Kan je eens je volledige configuratie van de DCX posten eventueel?
Gebruik je je amps op vaste db gain (zoals het hoort imho)?

1 woofer per jaar is in mijn ogen nog steeds veel uitval, op al onze JBL kasten is onze uitval na pak em beet 4-5 jaar arbeid 0 speakers.
Het enige wat ik al stuk heb gehad is een EON15P waar de lijm zo oud van was dat de magneet van de tweeter was losgekomen na eens goed doorbeuken en hem dan nogal onzacht op de grond zetten.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 694
12-2-2014 12:07

BSS schreef:

Ik weet niet meer wat het mij vorige keer gekost heeft maar vaak komt het toch in de buurt van een nieuwe driver.
Ik lees ook altijd dat reconen echt niet voor beginners is. Ik klasseer mezelf, zeker wat reconen betreft, als absolute beginner :)

Als jullie zeggen dat het best te doen is wil ik het gerust proberen. Ik heb 2 handen dus dat is geen probleem. Het is eerder de ervaring (en de tools? Of wat heb je precies nodig?) die ik mis.

Als ik zelf kan reconen is het probleem natuurlijk helemaal van de baan, dan ben ik niet afhankelijk van anderen om mijn speakers te herstellen indien nodig.
Kijk maar eens op youtube, daar staan genoeg filmpjes over reconen van speakers... zoekterm recone en jbl en voila... en of er nu jbl of beyma op de magneet staat maakt voor het werk niet of nauwelijks verschil!
Dan kan je zelf beoordelen of je het aandurft...

Edit: ik weet niet of beyma een preassembled set levert zoals JBL doet, maar als dat zo is verwacht ik geen problemen... of je moet echt heel erg onhandig zijn.... shut up :X
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)