Forum > Geluid

[Advies] Speakers + versterker

(63 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 694
28-6-2013 21:33
Met dit budget zou ik ook voor wat gebruikts gaan...

Een JBL MPX-600, EV q66, Dap p2000 of iets van dat kaliber als versterker kost je zo`n 150-200,-
Dan heb je nog 550,-/600,- over voor een setje leuke (merk)toppen, of met heeel veel geluk zelfs een sub-top combi met passief filtertje.
Voorheen hadden wij in mijn kennissenkring een setje wharfedale subs+toppen, met een ouwe MPX-600 versterker en dat ging hard genoeg om buiten tot op enkele kilometers ver te horen te zijn s`nachts.(en klonk ook nog niet eens zo beroerd, heb véél slechter gehoord)
Die set had ook nog geen 1000,- gekost, en dat was in de tijd dat `n MPX-600 nog lachend 350,- opbracht...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
ChaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2010
Laatste: 18-7-2013
Berichten: 21
29-6-2013 14:27

stefke96 schreef:

Bij dit budget denk ik snel aan tweedehands dap X15's met een vision of palladium erop.
Dat is zeker te vinden voor dat geld.
Heb deze ook even bekeken en in de reviews wordt er goed over deze speakers gesproken, nieuwkoop zullen deze echter wel te duur zijn. Zal eens gaan googlen voor zo'n tweedehands setje :) Waarschijnlijk zullen de meeste van jullie het geluid wat uit deze speakers komt niet echt kunnen waarderen, maar ik denk dat het voor ons meer dan zal volstaan. Weet iemand miss ook waar ik deze speakers even kan testen in de buurt van assen?

Soundpower schreef:

Met dit budget zou ik ook voor wat gebruikts gaan...

Een JBL MPX-600, EV q66, Dap p2000 of iets van dat kaliber als versterker kost je zo`n 150-200,-
Dan heb je nog 550,-/600,- over voor een setje leuke (merk)toppen, of met heeel veel geluk zelfs een sub-top combi met passief filtertje.
Voorheen hadden wij in mijn kennissenkring een setje wharfedale subs+toppen, met een ouwe MPX-600 versterker en dat ging hard genoeg om buiten tot op enkele kilometers ver te horen te zijn s`nachts.(en klonk ook nog niet eens zo beroerd, heb véél slechter gehoord)
Die set had ook nog geen 1000,- gekost, en dat was in de tijd dat `n MPX-600 nog lachend 350,- opbracht...
Ik denk dat je hier gelijk in hebt, heb toch zelf altijd liever alles nieuw met garantie etc. Er wordt je jammer genoeg te vaak van alles wat niet klopt wijsgemaakt bij aankopen via bijvoorbeeld marktplaats. Toch maar afwachten tot er hier miss een mooi tweedehands setje voorbijkomt
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 497
29-6-2013 17:32
Voor de prijs zijn de X15's zeer degelijk.
De geluidskwaliteit is prima en de geluidsdruk ook.
En dit is zeker een verbetering tegenover je huidige set!

Zelf vond ik het geluid wat scherp maar met een processor is dit wel een beetje te verhelpen.

Maar natuurlijk zijn er betere luidsprekers maar daar betaal je ook voor.
Zelf heb ik nu de DVX D12 van db technologies en die klinken een stuk strakker maar die kosten meer als het dubbele ;)

Zoals ik al eerder zij zie ik liever 2 X15's inplaats van de X12,jrx van jbl of de ps serie van dap..
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 276
29-6-2013 17:43
Als de huidige speakers binnen voldoen zou ik zelf voor de volgende optie gaan:
2x X-15B subjes incl. versterker(dap P1200/ 1600) en DCX2496 aanschaffen, moet 2de-hands voor 750 euro te doen zijn.
Kun je de boel netjes inregelen met de limiter en eventueel wat EQ toepassen naar eigen smaak.

De subjes onder je huidige speakers hebben zeker meer body dan alleen de X-15 toppen hierboven genoemd, mocht dit al te vergelijken zijn.

Kun je de huidige set gewoon nog binnen gebruiken en als het naar buiten moet mik je de subjes eronder en gaan met die banaan.
Je kunt de subjes natuurlijk ook binnen gebruiken maar dan heb je weer de overgang dat buiten het geluid qua sub een stuk minder hard gaat, hier kun je niks aan doen, zal altijd met wat voor speakers dan ook zo blijven.

Groet Jeroen.

Edit:
Zie net op marktplaats dat hugo een master TP1502 voor 300 euro te koop heeft staan, heb je nog 450 euro over voor een set degelijke subjes en de versterker is beveiligd met limiter. De TP-1502 levert 2x 325 voor de toppen en 1x 850 voor je subs, ruim voldoende lijkt mij, scheelt ook weer een x-over.....
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 497
29-6-2013 18:13
Als je voor subjes zou gaan dan zit je nog met de geluidskwaliteit.
En het feit dat de tsx de subs niet gaan bij houden.

Dat konden mijn ax10's ook niet..
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
29-6-2013 18:45
Met alle respect, maar de tsx'en houden nagenoeg niets bij. Ze gaan al niet hard en als je ze al eens op hun staart trapt gaan ze nog slechter klinken dan ze gewoonlijk al doen. Mijn persoonlijke mening toch.
Ik denk dat je hier nu gewoon even de rekening moet maken, wat wil je...
Wil je enkel twee fullrangekasten of wil je een sub-top set. Moet het actief of passief zijn. Mag het gebruikt zijn of wil je persé nieuw?

Moest ik in jouw plaats beslissen dan zou ik twee actieve fulrangekastjes nemen. Inprikken en spelen maar.

Moest ik voor mezelf beslissen zou ik eerder een gebruikte versterker en twee leuke gebruikte fullrange kasten op de kop proberen te tikken. Maar dat zou dan meer met het oog op een eventuele uitbreiding in de toekomst zijn met bijvoorbeeld twee subs.

Verder zou ik ook de DAP Soundmate 1 eens overwegen. Actief setje met een sub dat lekker klinkt en betaalbaar is.
Free beats!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
29-6-2013 21:33
Ik heb hier nog 2 Dap K115´s staan die weg mogen en een Carver PM 175 (wat underpowered) of een QSC 1700 (prima degelijke bak, maar een beetje groot en zwaar voor het vermogen).
Mag voor een leuke prijs weg...
Niet goed, wel hard!
ChaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2010
Laatste: 18-7-2013
Berichten: 21
1-7-2013 01:48

stefke96 schreef:

Voor de prijs zijn de X15's zeer degelijk.
De geluidskwaliteit is prima en de geluidsdruk ook.
En dit is zeker een verbetering tegenover je huidige set!

Zelf vond ik het geluid wat scherp maar met een processor is dit wel een beetje te verhelpen.

Maar natuurlijk zijn er betere luidsprekers maar daar betaal je ook voor.
Zelf heb ik nu de DVX D12 van db technologies en die klinken een stuk strakker maar die kosten meer als het dubbele ;)

Zoals ik al eerder zij zie ik liever 2 X15's inplaats van de X12,jrx van jbl of de ps serie van dap..

Hollender schreef:

Met alle respect, maar de tsx'en houden nagenoeg niets bij. Ze gaan al niet hard en als je ze al eens op hun staart trapt gaan ze nog slechter klinken dan ze gewoonlijk al doen. Mijn persoonlijke mening toch.
Ik denk dat je hier nu gewoon even de rekening moet maken, wat wil je...
Wil je enkel twee fullrangekasten of wil je een sub-top set. Moet het actief of passief zijn. Mag het gebruikt zijn of wil je persé nieuw?

Moest ik in jouw plaats beslissen dan zou ik twee actieve fulrangekastjes nemen. Inprikken en spelen maar.

Moest ik voor mezelf beslissen zou ik eerder een gebruikte versterker en twee leuke gebruikte fullrange kasten op de kop proberen te tikken. Maar dat zou dan meer met het oog op een eventuele uitbreiding in de toekomst zijn met bijvoorbeeld twee subs.

Verder zou ik ook de DAP Soundmate 1 eens overwegen. Actief setje met een sub dat lekker klinkt en betaalbaar is.
Ik denk dat ik inderdaad wat knopen door moet gaan hakken. Ik heb al besloten de huidige set sowieso van handen te doen, dat staat wel vast. Zoals ik er nu verder naar kijk zou ik het liefst gaan voor 2 passieve full-range speakers (DAP X-15) in combinatie met een eindversterker (DAP P1600?) bijvoorbeeld. Het liefst ga ik toch ook voor nieuwkoop in verband met garantie en dat je zeker weet dat ik niet mee gekloot is, vind het toch altijd lastig om dat met tweedehands producten goed te bepalen. (Waarom zouden bij wijze van spreken mensen een setje dat ze goed vinden gaan verkopen?)
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
1-7-2013 07:28
Voor zoveel redenen:

- Ze hebben iets krachtigers gekocht, zoals jij nu gaat doen
- Ze hebben het niet meer nodig, door andere hobby/zeurende vrouw/gezondheidsredenen/financiele redenen
- Ze geven gewoon graag geld uit en hebben plaats nodig voor nieuw spul
- etc...
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 694
1-7-2013 09:02
Ik zelf draai al tijden naar volle tevredenheid kleine klusjes met een setje vijfdehands 15" JBL Soundpower SP-215-9 toppen waar ik indertijd 600,- voor betaald heb... met als versterker een JBL MPA-750 van 275,- zo uit het rek bij een verhuurbedrijf vandaan.
Kastjes zijn van 2001, en hebben een zwaar leven gehad, maar doen het perfect...
Denk niet dat ik voor dat geld iets beters had kunnen kopen, deze kasten gaan echt loeihard, en zelfs op hoog volume blijft het aardig goed klinken..(nieuwprijs was zo`n 2500,- per kast, de versterker stond nog voor meer in de prijslijst..)

Denk niet dat je voor dat geld iets nieuw zal kunnen vinden dat én zo goed klinkt, en zo betrouwbaar is... en dezelfde restwaarde heeft, want ik denk dat deze set de 875,- die ik er voor betaald heb nu bijna nog opbrengt bij verkoop..
Het is natuurlijk geen Nexo of zo iets, maar daarvan kost een topje gebruikt al meer dan mijn hele PA...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)