Forum > Geluid

Uniformiseren basspeakers... maar hoe?

(61 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
28-11-2011 09:35
Nog klein extra vraagje, misschien dat Dré het weet:

Zitten in deze hoes voor de DAPS er ruimtes voor de wielen die op de achterzijde van de speaker zouden komen? Mocht dat kloppen, zou ik het geheel onmiddellijk met de gepaste covers erbij nemen. Maar er is geen foto en ook geen info over te vinden...

Misschien dat iemand van jullie hierover meer weet?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
29-11-2011 18:20

Timothy schreef:

Zitten in deze hoes voor de DAPS er ruimtes voor de wielen die op de achterzijde van de speaker zouden komen? Mocht dat kloppen, zou ik het geheel onmiddellijk met de gepaste covers erbij nemen. Maar er is geen foto en ook geen info over te vinden...
Hoes is bedoeld voor subwoofer zonder wielen sad :( ... foei foei Highlite wink ;)

Kast moet op zijn onderzijde staan, en hoes wordt er langs boven over geschoven, maw wielen aan de achterzijde zitten dan in de weg.
Maar niets houd je tegen om de achterzijde van de hoes uit te knippen, en zo kan je ze erover schuiven als de kast op zijn wielen staat, als je begrijpt wat ik bedoel.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
30-11-2011 12:25

Subsystem schreef:

Hoes is bedoeld voor subwoofer zonder wielen sad :( ... foei foei Highlite wink ;)

Kast moet op zijn onderzijde staan, en hoes wordt er langs boven over geschoven, maw wielen aan de achterzijde zitten dan in de weg.
Maar niets houd je tegen om de achterzijde van de hoes uit te knippen, en zo kan je ze erover schuiven als de kast op zijn wielen staat, als je begrijpt wat ik bedoel.
Foei foei Highlite: Is natuurlijk een gemiste kans en met een kleine aanpassing, hadden ze natuurlijk veel meer mogelijkheden gehad. (Highlite denk zeker dat we allemaal onze rug gaan afbreken met het tillen van die speakers??)

Ik snap zeker wat je bedoeld. Ik ga het eens bekijken van zodra ik tot aanschaf ben overgegaan. Ik zou ze graag voorzien van een cover zodat ik ze lang kan sparen van beschadigingen door transport. Maar welke cover ik dan ga gebruiken, zal ik dan eens bezien...

Nu dit neemt niet weg dat ik nu nog steeds met de Dap-boxen als beste optie zit...
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
16-12-2011 17:42
Kleine update van dit topic: ik ga dus nagenoeg voor de volle 100 % overgaan tot de aankoop van 4 DAP X-18B's.

Nu is het kwestie van de nodige fondsen te verzamelen en we zijn er bijna. Waarschijnlijk na nieuwjaar zal ik ze bestellen...

Ik heb wel nog enkele vraagjes:

- Vermits je overal dezelfde foto van de frontzijde tegenkomt, is er iemand die me kan vertellen welke handvaten er in deze kisten zitten + of er een stand-adaptor in zit (zo ja, is het dan met M20 schroef, of 35 mm opening?)
Heeft iemand een print van het aansluitpaneel?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
27-12-2011 11:36
Iemand die kan antwoorden op bovengestelde vraagjes?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
27-12-2011 13:24
De x 18 b heeft een m20 adapter aan de bovenzijde. Als je gebruik wilt maken van "houten"toppen (x15 x12 jb vibe) zorg dan voor degelijke tussenpalen. Ik gebruik toch vaak losse statieven als ik met een sub / top per kant werk, omdat de m20 adapters echt van goede kwaliteit moeten zijn wil dit goed blijven zitten. Ik gebruik de x 15 als top, die klemt nogal rond de tussenpaal en is loeizwaar, een tikje en hij draait vanonder los (american audio tussenpaaltjes) Met goede tussepalen zal dit vast beter gaan.

Gefeliciteerd met je keuze. Zoals maarten al aangaf heb ik ervaring met de 4 acoustic fcs h serie, de behringers (overigens gewoon mdf / plastic kasten) en de dap x18b. De dap wint dit met vlag en wimpel, op de zwakke lak, en het niet al te harde multipex na, is dit echt een topkast. Ook het schakelbare filter is goed bruikbaar als je in geval van nood met een versterker moet draaien. De kasten zijn zeker goed handelbaar, wieltjes eenvoudig te monteren omdat de schroefgaten en bouten al bijgeleverd zijn. Ze gaan aanzienlijk dieper dan de b1800x pro en hebben een prettiger "gedrag"dan de hoorngeladen 4 acoustic subs, die achter in de zaal veel herrie veroorzaakte, maar bij het podium weinig klaarmaakten, en bovendien ontzettend resoneerden, als je er tussen stond te draaien echt heeel irritant.

Heb nu 8 van deze kasten en ik ben er zeeer tevreden over. Ik heb bij alle dap x kasten het rooster omgedraaid, zodat het schuim achter het rooster zit. Dit is wel aan te raden, want het schuim valt net zo makkelijk van de roosters als als dat het weg spoelt onder de douche.

Succes er mee.
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
27-12-2011 15:10

stieno schreef:

De x 18 b heeft een m20 adapter aan de bovenzijde.
M20 adaptor kan geruild worden voor de klassieke 35 mm adaptor hé? Ik heb namelijk 2 tussenpaaltjes met aan beide zijden een 35 mm einde. De ene kant komt in de Vibe 15 (houten kast dus) en de andere moet in de sub. Als ik nu afzonderlijke adaptors bestel, kan ik die toch gewoon vervangen?

stieno schreef:

Ik heb bij alle dap x kasten het rooster omgedraaid, zodat het schuim achter het rooster zit. Dit is wel aan te raden, want het schuim valt net zo makkelijk van de roosters als als dat het weg spoelt onder de douche.
Is wel een goed idee! Dat ga ik zeker bekijken eens ik ze heb (nog eventjes doorsparen om ze alle vier tegelijk aan te schaffen)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
27-12-2011 17:55

stieno schreef:

De x 18 b heeft een m20 adapter aan de bovenzijde. Als je gebruik wilt maken van "houten"toppen (x15 x12 jb vibe) zorg dan voor degelijke tussenpalen. Ik gebruik toch vaak losse statieven als ik met een sub / top per kant werk, omdat de m20 adapters echt van goede kwaliteit moeten zijn wil dit goed blijven zitten. Ik gebruik de x 15 als top, die klemt nogal rond de tussenpaal en is loeizwaar, een tikje en hij draait vanonder los (american audio tussenpaaltjes) Met goede tussepalen zal dit vast beter gaan.
Dit heb ik ook gemerkt, maar ligt aan de M20 adapter op de baskast, heb deze vervangen door een duurdere variant en alles staat veel stabieler. De DAP adapter is echt niks waard, is een m20 moer die aan een plaatje zit gelast.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
28-12-2011 09:18
Nou... Het probleem zit hem ook in het feit dat het M20 draadeind van de American DJ Sat-2 buis erg lang is (langer dan bijvoorbeeld bij K&M het geval is). Sterker nog... Het is ze lange tijd niet gelukt de M20 schroefdraad ook daadwerkelijk M20 te maken (ze zijn begonnen met M22; een klucht op zich).

Sommige winkels vermelden zelfs dat de schroefdraad van de SAT-2 15mm lang is (maar... Dan moet de aspirant koper wel even vooraf gaan meten welke diepte z'n grondplaat accepteert en DAT is soms een onoverkomelijke horde...).

Hierdoor komt de buis niet zelf fysiek in aanraking met de grondplaat (dus in plaats van een basis van 35mm moet je het dan ineens doen met een basis van nog geen 20mm van een ingeperst stukje schroefdraad).

Dus: Pak een DAP grondplaat die eigenlijk niet diep genoeg is en combineer die met een American DJ buis waarvan de schroefdraad eigenlijk te lang is en je hebt... Geen ideale combinatie...

Grappig genoeg gaan de K&M statieven wel rotsvast in de DAP grondplaat. Overigens heeft DAP zelf ook M20 tussenbuizen (en ook die staan rotsvast in de DAP grondplaat). De uiteindelijke keuze is echter vaak prijs gedreven (in plaats van kwaliteit).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
28-12-2011 10:05

stieno schreef:

......De dap wint dit met vlag en wimpel, op de zwakke lak, en het niet al te harde multipex na, is dit echt een topkast. Succes er mee.......
En ik maar denken dat het een laagkast was wink ;) wink ;)
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)