Forum > Geluid

Uniformiseren basspeakers... maar hoe?

(61 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
14-11-2011 16:25
Net opnieuw papa geworden en dan heb ik even de tijd om alles te overdenken en aan enkele vernieuwingen van de installatie te beginnen denken (zo ben ik net nagenoeg volledig op ledverlichting overgeschakeld).

Wat nu in me opkomt is het feit dat ik over verschillende baskasten beschik, maar geen enkele compatibel is met elkaar en ik dus wil overschakelen naar 1 uniform type. Daarvoor had ik graag jullie ideeën, suggesties, meningen, do's en don'ts...

Volgende situatie:
Topkasten:
4 Vibe's 15 (misschien in de toekomst te vervangen door Mackie's SRM450, maar voorlopig nog niet haalbaar)

Baskasten:
2 W-bin's geladen met een Eminence Delta 15 (15 inch dus)
4 Cubo's 15 met Eminence Kappa 15 lf pro (opnieuw 15 inch)
2 Zelfbouwsubs (Alpha Audio) met Eminence Magnum 18LF

Probleem:
Cubo's hebben een tof geluid in combinatie met de Vibe's als ze per 2 onder 1 Vibe staan (in combinatie 1 top + 1 sub met tussenpaaltje, klink het niet echt en laat nu 70% van mijn shows in die combinatie gespeeld worden)
De W-bin's komen eigenlijk nooit buiten wegens het type bas (rendement pas na enkele meters + met 1 kast per kant gaan ze niet echt laag)
Waar ik het meest tevreden over ben zijn de 18 inchers.

Ik wou dus eigenlijk nog eens zo'n set bijmaken/bijkopen, maar nu las ik her en der dat het type woofer niet meer te verkrijgen is. sad :(

Daarom mijn oproep hier: wat zouden jullie doen?
1) Zelfbouw nog 2 18 inchers maken met woofers die dezelfde specs hebben als de Eminence Magnum 18lf? Zo ja, iemand suggestie voor een gelijk(w)aardige driver?
2) Alle subs verkopen en met de opbrengst 4 (budget) 18inch subs kopen?
Ik dacht daarbij zelf aan deze. Als negatieve commentaar las ik dat de verf snel lost, maar dat kan ik zelf snel oplossen met Warnex, dus dat vind ik niet echt een punt.
Hebben die wat rendement (over de oude reeks vind ik hier en daar wel wat, maar over deze nog niet echt veel). Ga ik inboeten ten opzichte van de Magnums? Ik kan ze helaas niet ergens gaan testen, want zou ze dan bestellen via de webshop hier...
3) Nog andere ideeën? Bv. Alles verkopen en 4 nieuwe subs maken
- Zelfbouw is niet echt een probleem
- Zou dan liefst vier 18 inchers hebben (kan ik ze zowel enkel als dubbel per kant gaan gebruiken)
- Prijs van de driver max. 250 EUR
- Gemakkelijke razz :p , maar vooral duidelijke bouwtekening
- Moet echt een meerwaarde zijn tov bv. de Behringers hierboven...

Alvast al op voorhand bedankt voor jullie opmerkingen en ik lees ze graag!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
14-11-2011 17:13
Zo eventjes in de vlucht geantwoord en natuurlijk alleen mijn mening:

Alles verkopen en voor 4 serieuze drivers gaan in combinatie met stevige en deugdelijk afgewerkte kasten.
- Denk hierbij aan 18LW1400 met bijhorend kastje.
- B&C heeft er vast nog wel enkele liggen (18TBX100 en andere types)
- Je kan op new-line 18g50's bestellen en dré's ontwerp nabouwen
- PD186 is ook een erg degelijke driver die wel in BR-ontwerpjes gaat.
- ...

Groeten
Pieter
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
14-11-2011 20:12

)pieter( schreef:

- Je kan op new-line 18g50's bestellen en dré's ontwerp nabouwen
Dag Pieter,

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb al eens ergens iets gelezen over het ontwerp van Dre, maar kan het niet onmiddellijk terugvinden (krijg ik het enkel als ik de drivers koop?)
Ik heb even in de zoekfunctie van de shop op 18g50 gezocht, maar niets gevonden...? sad :(

Verkoopt Dré die nog, zo ja, wat is de prijs ervan?

Iemand nog andere suggesties, ideeën??
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
14-11-2011 20:30
Cubo 18? Cubo 18 schijnt lager te gaan en kun je waarschijnlijk ook goed samen met de cubo 15 gebruiken.
Vraag rademakers of je eminence 18" geschikt is. Alpha kastjes verkopen.

W-bin heb je er inderdaad (te) veel van nodig dus verkopen. Als het sa/jbl kasten zijn, raak je die redelijk makkelijk kwijt.

Dit scenario is misschien niet meteen het beste, maar je hoeft niet meteen alles te vervangen en hebt dan wel een set kasten die compatible zijn. Later kun je nog een setje Cubo 18 toevoegen; de cubos schijnen niet zo kieskeurig te zijn vwb drivers dus kan het best een ander type zijn.

't is maar een idee om te overwegen...
't is maar een hobby...
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
14-11-2011 21:39
Mjaaa... Cubo 18 geeft mij niet echt een waaaw-gevoel. Ik heb nu de Cubo15 en misschien is het doordat ik er eens een slechte ervaring mee gehad heb in een sub-top combi met een Vibe 15 dat ik er niet zo meer in opga...

Ik overweeg zeker zelfbouw maar zou dan echt gaan voor 4 zelfde drivers (prijs max 250 EUR/driver) + kwaliteitsmateriaal (multiplex, Warnex,...), maar zit anderzijds ook met het idee te spelen om kant en klaar de Behringer B1800X pro te kopen en deze dan lichtjes te modifiëren: wielen, logo weg laugh :D , eventueel extra laag Warnex,...

Wat zijn echt de nadelen van deze kasten?

Als ik de reviews op de verschillende sites zie dan lees ik vooral:

- Gaat hard, weegt zwaar maar met wieltjes perfect te doen, enorm luid, zelfs in een tent,...
- Nadeel: verf raakt snel beschadigd

Als ik dat allemaal lees, zou ik er perfect mee kunnen leven: extra laagje Warnex erop (al dan niet eerst volledig opschuren), maar heb ik dan een deftige 18" sub, waarmee ik laat ons zeggen feestjes kan doen tussen de 250 à 400 man in een opstelling van 2 subs + 1 à 2 tops per kant? (250 man = disco, 400 = trouwfeestniveau,...)

Weet iemand trouwens uit welk hout en houtdikte die kasten zijn gemaakt?
Wat zijn de nadelen volgens jullie van die kasten? (Natuurlijk weet ik wel dat het geen Ferrari's zijn, maar een Peugeot of Citroën rijdt ook goed hoor)

PS: dit wil niet zeggen dat ik voor andere zaken of pistes niet meer open sta hé!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
15-11-2011 15:26

Timothy schreef:

Ik heb even in de zoekfunctie van de shop op 18g50 gezocht, maar niets gevonden...? sad :(

Verkoopt Dré die nog, zo ja, wat is de prijs ervan?
Ik ben een dik jaar geleden gestopt met Beyma. Mocht je serieus belang hebben bij 18G50 speakers (en het bijbehorende ontwerp), drop me dan aub een mailtje.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
15-11-2011 19:29
Ik heb misschien wel de oplossing voor jou. Bied in het 2de hands topic 4 keer BR 18 aan met de hier eerder genoemde 18sound lw1400 speaker.

Perfect voor jouw doeleinden. de ene keer neem je er eentje of 2 meer en wanneer het eens wat groter is, dan plaats je er vier. Dikke amp erachter en klaar!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
16-11-2011 17:55

Watt-Xtra schreef:

Ik heb misschien wel de oplossing voor jou. Bied in het 2de hands topic 4 keer BR 18 aan met de hier eerder genoemde 18sound lw1400 speaker.

Perfect voor jouw doeleinden. de ene keer neem je er eentje of 2 meer en wanneer het eens wat groter is, dan plaats je er vier. Dikke amp erachter en klaar!
Alvast bedankt voor het aanbod, maar een onmiddellijke koop zit er nog niet in (eerst de andere speakers verkopen en geld hebben wink ;) )
Bovendien lijken die speakers mij loodzwaar... kan je die in je eentje tillen (op elkaar zetten)?

Daarnaast heb ik nog geen reacties gehoord over de B1800x pro's? Iemand die ze al eens gezien of gehoord heeft? Van welk materiaal is die kast gemaakt (35-40kg lijkt nog een aanvaardbaar gewicht...)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
16-11-2011 19:17
die enthousiaste reviews zullen vooral door 15 jarigen geschreven zijn die alleen een stereoketentje gewend zijn vermoed ik.
www.bigsoundsystems.be
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
16-11-2011 23:04

BSS schreef:

die enthousiaste reviews zullen vooral door 15 jarigen geschreven zijn die alleen een stereoketentje gewend zijn vermoed ik.
Vandaar ook een beetje mijn vraag hier op dit forum. Ik weet dat het geen Ferrari's zullen zijn, maar anderzijds zie ik zelf ook niet onmiddellijk negatieve aspecten aan deze kisten. Hetgeen ik dus in het oog hou is de opbouw van de kist.
Mocht daar dus enkel bespaard zijn op bv. de verf, dan kan ik daar gerust mee leven...
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst

Terug naar forum Reageer (zonder quote)