Forum > Algemeen Forum

Kleurcodering voor kabel (diameter/lengte)

(76 reacties. Pagina 4 van 8)
Moderator(s): Dré
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
22-8-2011 13:51
Een beetje raar eerst lok je een discussie uit en vervolgens roep je op om er niet op te reageren. Als je vindt dat we offtopic gaan doe dan ook niet mee met die discussie.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
22-8-2011 14:25
Ik gebruik regelmatig gewoon een verloopje van 64A naar 32A

Hierachter staat een kast met een afzekering op 32A, en ik let er ook op dat ik ze nooit meer belast dan 32A. Nog nooit problemen mee gehad, en ik zal er ook nooit problemen mee hebben naar mijn mening.
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
22-8-2011 14:30

dj-bart schreef:

Een beetje raar eerst lok je een discussie uit en vervolgens roep je op om er niet op te reageren. Als je vindt dat we offtopic gaan doe dan ook niet mee met die discussie.
Nee, ik lok juist geen discussie uit omdat er niet over kan worden gediscussieerd. Verloop van 63A naar 32A is verboden om hele goede redenen. Daar kun je dus niet over twisten. Lijkt mij ook niet moeilijk te begrijpen als je weet waar je over praat. Iedereen die er hier toch over wil discussiëren weet niet hoe het werkt en welke gevaren men over zich afroept. Derhalve dienen die mensen van deze vermogens en kabels af te blijven als men nog van zijn/haar pensioen wil kunnen genieten later.

Ik meng mij hierin omdat hier iets word geplaatst dat levensgevaarlijke situaties oplevert. Elke klojo die dit leest kan het ook gaan maken zonder de geldende normen en gevaren te kennen. Daar wil ik op wijzen, haal er je winst uit dat ik mijn kennis met je deel.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
22-8-2011 17:20
Verboden?

Geef me eens aan in welke wet of aan de wet gebonden richtlijn er staat dat ik geen stekkers waar nummertje A op staat mag verbinden met stekkers voorzien van nummertje B?
Dat ik uiteraard mijn kabels en contactmaterialen op juiste wijze moet beveiligen, is punt 22, en hier ook totaal niet van toepassing. Een stekker geeft geen beveiliging aan!
Van 32 naar 63 over 100m kabel en dan weer van 63 naar 32 mag totaal geen probleem zijn.

Zelf heb ik ook alle soorten "verboden" verloopjes tussen 63 en 16A, juist voor dit soort legitieme doelen. Wel zijn alle "verboden" verloopjes bij mij voorzien van een Mennekes Steckstop met hangslotje.
Niet goed, wel hard!
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
22-8-2011 17:46
Misschien eens o.a. IEC reeks lezen, staat alles netjes in beschreven tot de kleuren van de connectoren aan toe (Google is je vriend).

Maar mensen rustig aan zeg, doe ermee wat je wilt. Ik (en PvG) geef hier alleen aan dat jullie gevaarlijke informatie geven. Het staat ook totaal verder niet ter discussie in dit onderwerp en wat jullie er mee willen doen mag je zelf weten. Ik ga er verder niet meer op in daar mijn punt lijkt mij duidelijk is.
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
22-8-2011 17:51

joepurlings schreef:

Verboden?

Geef me eens aan in welke wet of aan de wet gebonden richtlijn er staat dat ik geen stekkers waar nummertje A op staat mag verbinden met stekkers voorzien van nummertje B?
Dat ik uiteraard mijn kabels en contactmaterialen op juiste wijze moet beveiligen, is punt 22, en hier ook totaal niet van toepassing. Een stekker geeft geen beveiliging aan!
Van 32 naar 63 over 100m kabel en dan weer van 63 naar 32 mag totaal geen probleem zijn.

Zelf heb ik ook alle soorten "verboden" verloopjes tussen 63 en 16A, juist voor dit soort legitieme doelen. Wel zijn alle "verboden" verloopjes bij mij voorzien van een Mennekes Steckstop met hangslotje.
ooit gehoord van NEN normen? Welliswaar geen wet, maar er zijn wel wetten die verwijzen naar NEN normen. Zoek maar eens op NEN 8020 NEN 1010 etc.

@ Soundsmurf: begrijp me niet verkeerd, ik ben het helemaal met je eens mbt je standpunt over de kabels. Ik vond je opmerking een beetje raar. Of je het nu wel of niet eens bent met jouw stelling, het is een vrij land dus mag een ieder toch reageren op jouw stelling?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
22-8-2011 19:44
Helaas gelden die nen normen/wet niet voor verplaatsbare leidingen voor zover ik weet. Wat wel geldt is dat je aansprakelijk gesteld kunt worden als er iets misgaat.
Joep laat duidelijk zien dat hij weet waar hij mee bezig is: de gevaarlijke verloopjes liggen bij hem achter slot en grendel. Prima, in mijn ogen acceptabel.
Maar toch onnodig: als je 63A kabels hebt, heb je ook een 63A verdeler...
Ik zie het nut niet van de gevaarlijke verloopjes. Waarom?? (Schijn) kostenbesparing??
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
22-8-2011 20:07
Ik begrijp de verloopjes wel, maar dan moet je het wel goed doen, en goed toepassen.

Als je zoals ik een 32A, én 16A verdeler hebt,
ga je niet 2 sets krachtkabels maken met 16A stekkers en dikkere met 32A stekkers.
Dat is onzin.

Ik heb alle krachtkabels 5x6 of 5x4 kwadraat met 32A stekkers en als ik een 3x16A afgezekerd blok neerleg met een 32A aansluiting in (uiteraard wel met 6 kwadraat bedrading van binnen) dan kan je dat gewoon aansluiten.

Het word natuurlijk wat anders al er geen zekeringen tussen zitten want dan kan je in theorie 32 ampère op een gewone 230 schuko krijgen en dat mag dan weer niet.
Maar je zal ze te kost geven die een 32A stekker met 3 contra schucko's hebben in de auto liggen shut up :X

Krijg ik nu een 16A krachtgroep aangeboden of een Perilex,
dan heb ik een verloopje in de bus liggen wat 16 naar 32 verloopt.
Op deze wijze heb je niet tig meter extra krachtkabel nodig en is je kabel alleen af en toe dikker dan nodig is.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
28-8-2011 15:31

Tom schreef:

Ik begrijp de verloopjes wel, maar dan moet je het wel goed doen, en goed toepassen.

Als je zoals ik een 32A, én 16A verdeler hebt,
ga je niet 2 sets krachtkabels maken met 16A stekkers en dikkere met 32A stekkers.
Dat is onzin.

Ik heb alle krachtkabels 5x6 of 5x4 kwadraat met 32A stekkers en als ik een 3x16A afgezekerd blok neerleg met een 32A aansluiting in (uiteraard wel met 6 kwadraat bedrading van binnen) dan kan je dat gewoon aansluiten.

Het word natuurlijk wat anders al er geen zekeringen tussen zitten want dan kan je in theorie 32 ampère op een gewone 230 schuko krijgen en dat mag dan weer niet.
Maar je zal ze te kost geven die een 32A stekker met 3 contra schucko's hebben in de auto liggen shut up :X
Krijg ik nu een 16A krachtgroep aangeboden of een Perilex,
dan heb ik een verloopje in de bus liggen wat 16 naar 32 verloopt.
Op deze wijze heb je niet tig meter extra krachtkabel nodig en is je kabel alleen af en toe dikker dan nodig is.
Er zijn zelfs zaaleigenaren die op deze manier je de groepen toedienen! shocked 8O Dan zorg ik wel voor mijn eigen verdeelkast. wink ;)
Der lopen in deze wereld wat googelaars rond angry
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
28-8-2011 18:32

knorrepot schreef:

Er zijn zelfs zaaleigenaren die op deze manier je de groepen toedienen!
O ja, die gebruik ik echt nooit!
Dat is vaak zo'n leuk knutsel spul op zo'n houten plank met een lasdoos en drie dubbele stopcontacten.
Klassieker! En dan de aansluitkabel van gewoon VDE kabel, met 1,5 draadjes erin, want dat was goedkoper shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)