Forum > Off-Zone

Drie gewonden door omgevallen lichtstellage

(132 reacties. Pagina 4 van 14)
Moderator(s): Dré
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
15-3-2010 19:32
Vandaag ook een bericht in de Leeuwarden Courant.

https://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article5909130.ece/Oorzaak-ongeval-gymclub-nog-onduidelijk
De aluminium ophanging voor lichtspots was gehuurd bij Pro Facilities in Drachten, dat ook de opbouw verzorgde.
Het volgende stukje is erg intressant.
Freelancer in de noordelijke provincies
Dj-bartStandaard Lid
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
15-3-2010 19:41
het inhuren zegt niets over de bouwers/gebruikers...

edit: sorry te snel gereageerd, zij waren ook degene die het hebben opgebouwd.

Toch kan het nog zijn dat de schuld niet bij hun lag, misschien was het al opgeleverd. Pas op met beschuldigen en conclussies.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
15-3-2010 20:28
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 15-3-2010 20:37
je kan het zelf opbouwen,
maar als je er weer bij weggaat, en je laat het zaakje aan de gebruikers over,
dan is het altijd maar de vraag wat er precies gebeurd/aan vooraf gegaan is.

De plankjes van het linker statief liggen op een heel andere plaats, dan wat logisch zou zijn als het statief spontaan om zou gevallen zijn, en bij het rechter statief zie ik helemaal geen plankjes liggen.
Dus een vermoeden rijst dat er geschoven is met het geheel.
Misschien zelfs wel met opgeklapte poten, zodat het geheel lekker rijdt.
Dit vermoeden word ook nog gesterkt door dat je kan zien dat de statieven niet op één lijn liggen.
Mijn inschatting, als het geen kind is geweest, is dat ze het linker statief hebben opgeklapt en proberen te verrijden.
Tja, dan twijnt het zaakje, en dan gaat het vanzelf om.

Mensen kunnen met alle goede bedoelingen "even willen helpen" en dat steuntje of die "in de weg staande paal" even verzetten. En dan ligt achteraf de dader meestal op het kerkhof.

We maken het allemaal wel eens mee dat als we de volgende dag terugkomen, dingen ineens anders staan, of versteld zijn.
Complete stekkerblokken uit elkaar getrokken zijn, geluid anders afgeregeld is, boxen anders aangesloten zijn, enz.enz.

De veroorzaker van de val hoeft helemaal niet de verhuurder/bouwer te zijn.
Voor het zelfde geld heeft een nieuwschierige handige koter van 5 jaar ergens een borgpen uitgetrokken,
hem niet meer terug kunnen krijgen,
niks tegen zijn pappa gezegd,
en pappa leunde even tegen de pilaar, waarna alles omviel.
Pappa was zich rotgeschrokken, hij leunde amper, dus die vind gelijk dat hij geen schuld heeft.

Vaak gebeuren dit soort ongelukken door een opeenstapeling van toevalligheden die normaal Nooit gebeuren.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
15-3-2010 20:32
Wellicht is men achteraf begonnen met het leggen van houten plaatjes onder de linker wind-up en is het daar al misgegaan. Verklaart ook waarom rechts geen plaatjes liggen. Zeurende zaalbeheerder die vlak voor show binnen komt bijvoorbeeld.
Light Image
Berghs eventsStandaard Lid
Sinds: 13-7-2009
Laatste: 19-10-2017
15-3-2010 20:36

JeroenVDV schreef:

Wellicht is men achteraf begonnen met het leggen van houten plaatjes onder de linker wind-up en is het daar al misgegaan. Verklaart ook waarom rechts geen plaatjes liggen. Zeurende zaalbeheerder die vlak voor show binnen komt bijvoorbeeld.
Rechts zie je de plaatjes misschien niet omdat dat net buiten de foto valt...
We kunnen nu wel blijven speculeren wat er gebeurd is maar als we het zeker willen weten (en niemand onschuldig als dader willen aanwijzen) zullen we tot dinsdag (morgen) moeten wachten tot de bijeenkomst is geweest.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
15-3-2010 20:38
ik had er nog een stukje tussen geëdit wink ;)
jullie zijn ook zo snel happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
15-3-2010 21:05
Wat een nachtmerrie dit zeg. Inderdaad weten te weinig om zinnige conclusies te trekken, al lijkt de foto erop te wijzen dat er met de poten van het linkerstatief iets helemaal niet in orde is. Het zou zomaar kunnen dat iemand de stellage wilde verplaatsen en daarvoor een paar poten had verwijderd. En daar helpen geen richtlijnen of safety's nog wat aan. Maar dat blijft op dit moment gokken.

Ik weet natuurlijk niet om wat voor statieven dit gaat, maar de Fantek T-104's (200kg belastbaar) die ik gebruik en ook de Mobiltech ALP-3's (150kg) die ik nog heb trek je met belading echt niet zomaar om.

Ik hoop dat de gewonden weer herstellen, maar ik begrijp dat ze er niet best aan toe zijn.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Dj t²Standaard Lid
Sinds: 17-5-2008
Laatste: 28-1-2016
15-3-2010 22:25
1 x bewerkt. Laatst door Dj t² op 15-3-2010 22:27
iets moet het getriggerd hebben, ookal zeggen ze dat het 'plotseling' gebeurde. misschien iemand doorgerend en ertegenaan gelopen/gestoten/getikt? dan nog vindt ik het raar dat het zomaar kan gebeuren.
En over het opbouwen, zijn/haar kistjes staan er nog. Of zullen die als bok zijn gebruikt? ashamed :$
nieuws
Die chinezen kijken wel nauw, maar ze kijken nie zo nauw.
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
15-3-2010 22:27

dj t² schreef:

En over het opbouwen, zijn/haar kistjes staan er nog. Of zullen die als bok zijn gebruikt? ashamed :$
Eerst ff lezen.. is goed mogelijk dat die bij het hulpverlenen er onder zijn geplaatst...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Bassie RassieStandaard Lid
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
15-3-2010 22:31
Het artikel in de leeuwarder Courant heb ik even ingescant. Hier staat een iets bredere foto op.
Hellaas zie je nog steeds niks van het rechter statief.
Freelancer in de noordelijke provincies

Terug naar forum Reageer (zonder quote)