Forum > PC related Forum

cat5 10/100 over XLR

(46 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
16-5-2009 15:08
Het probleem met dit soort oplossingen is dat je oplossing simpelweg ook niet meer gegarandeerd storingsvrij is en onafhankelijk van omgevingsfactoren. Net zoals bij wifi ben je bij het splitsen van aderparen in een ethernet verbinding gewoon gigantisch afhankelijk van factoren uit de omgeving.

Ik heb mensen geweten die alleen maar elend hadden met hun 50 meter ethernet kabeltje door/langs/onder hun huis. Multimeter eraan kabel helemaal goed, stekkers keurig geknepen 1 op 1, volgens windows ook keurig verbinding. Maar niet vooruit te branden, packetloss etc... Wat bleek: de kabel was inderdaad 1 op 1 geknepen maar helaas pindakaas niet volgens de standaard kleurcodering. Met als gevolg gesplitste aderparen en de elend begon. Na knijpen van de stekkers volgens de standaard: perfecte verbinding.

Kan je nagaan wat er kan gebeuren als je zo een lijn gaat splitsen over 2 xlr kabels zonder enige logica van aderparen/twist.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
16-5-2009 19:42

CyberDance schreef:

....
Kan ik alleen maar beamen! It can happen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
18-5-2009 14:02

CyberDance schreef:

Het probleem met dit soort oplossingen is dat je oplossing simpelweg ook niet meer gegarandeerd storingsvrij is en onafhankelijk van omgevingsfactoren. Net zoals bij wifi ben je bij het splitsen van aderparen in een ethernet verbinding gewoon gigantisch afhankelijk van factoren uit de omgeving.
Waarom? Je splitst de PAREN immers niet! Elk PAAR (een paartje bestaat uit 2 draadjes, al dan niet voorzien van afscherming) kan immers keurig door één aderPAAR van de multi. Dus zolang je keurig de PAREN bij elkaar houdt (en dat kan prachtig en prima over de aderparen van een multi) zit daar het probleem niet. Blijft over de karakteristieke impedantie (maar ook daar zou ik niet van verbazing van m'n stoel vallen als blijkt dat die keurig voldoet aan de 100 +/-15% spec van CAT-5 kabel). Aantal twists per meter is niet boeiend aangezien audio multikabels per PAAR keurig afgeschermd zijn (en juist als dat niet het geval is wordt het aantal twists belangrijk ivm crosstalk en CMRR).

Enige ECHTE caveat is dat sommige audio multi's een kar. imp. kunnen hebben die ver van de 100-110 Ohm ligt (150 Ohm was vroeger een gangbaar gemiddelde voor standaard microfoonkabel; tegenwoordig zitten ook die vaak rond de 110 Ohm). In dat geval krijg je last van reflecties. MAAR... Die reflecties zullen er altijd zijn als dezelfde transmitter-kabel-receiver combinatie gebruikt wordt. Een stevige stresstest (met een goede netwerkscanner erbij) zal zulke problemen snel laten zien volgens mij.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
18-5-2009 15:27
klopt volledig. Ik trek bij deze mijn stelling terug dat deze oplossing niet betrouwbaarder zou zijn dan wifi (ik had de initiële post van dré verkeerd geïnterpreteerd).
Uiteraard mits aan volgende vw voldaan is:
- Een aantal keer degelijk getest.
- Altijd dezelfde situatie (dus die ene multi, diezelfde adapter-kabeltjes, en in mindere mate de netwerk transceivers).
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
19-5-2009 16:16
Dit past wel een beetje bij de vraag of we ook verlopen ArtNet RJ45 -> DMX 5-polig kunnen leveren, want dat is wel handig omdat persoon X spots in de verhuur heeft zonder RJ45.....
Dat er geen verlopen waren en dat er een ArtNet node tussen moest was lastig...

Ik vraag me altijd bij dit soort dingen af waarom iemand een tropisch verloop wil maken?
Zo ben ik wel eens gestruikeld over een verloop van 125A naar 2 x 64A naar 4 x 32A naar 8 x shucko zonder automaten o.i.d. sneaky :V

Als het punt is dat je geen extra kabels wil trekken, koop dan geen digitale versterkers en hou het bij het analoge.
Wil je ze wel leef er dan mee dat er iets van Ethernet heen moet. Draad of WiFi.

Waarom zou je iets wat niet standaard is gaan maken terwijl het eigenlijk alleen maar wachten op problemen is.

Lang lang geleden met een top40 bandje hadden we een discussie over het wel of niet meenemen van een licht multi.
FOH techneut vond het niet nodig want het licht kon ook wel over zijn multi en mij maakte het niets uit.
Sluiten alles aan met data en scans op 13 & 14. Je voelt hem al, hoop data herrie op de mengtafel op kanaal 13 en 14 en ik had niets. Na enige controle van de blokken op het podium bleken er 2 dezelfde blokken te liggen met op beide 13&14. En ik had net het blok genomen het dichtste bij de dimmers want dat scheelde weer kabels.

Moraal van dit verhaal, ookal kan ethernet via XLR en zul je met de mooiste metingen en berekeningen er achter komen dat het allemaal moet kunnen. Gewoon niet doen er komt een moment dat er iemand iets aanneemt en dan de fout in gaat.
(ow ik ben trouwens niet heiliger dan de paus and I have my fair share of fuck ups in the past)

Ander alternatief, maak alles ethernet proof. Digitale mengtafel, stage blokken etc en pak dan een ethernet multi. Kun je die dikke onhandelbare normale multi ook thuis laten.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
19-5-2009 16:47

DeMennooos schreef:

Zo ben ik wel eens gestruikeld over een verloop van 125A naar 2 x 64A naar 4 x 32A naar 8 x shucko zonder automaten o.i.d. sneaky :V
Niet relevant. Zo'n verloop is potentieel gevaarlijk EN niet toegestaan.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
19-5-2009 16:57
Was in het kader van het struikelen. En dat het verboden / gevaarlijk is is mij bekend. Maar daar had degene van wie het was geen boodschap aan.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
19-5-2009 19:05
In dit geval gaat het niet om iets dat gevaarlijk is. In dit geval gaat het om een hele specifieke toepassing (met een hele specifieke kabel, zender en ontvanger). En reken maar... Als IK in zo'n geval probleemloos kan voorkomen dat ik voor die specifieke toepassing een extra UTP kabel moet uitrollen dan ben ik BLIJ, héél blij!

Daarbij is het zo dat voor 10Mbit half duplex volgens de specs maar één aderpaar nodig is. Dus moeilijk (met kans op fouten) zal het aansluiten ook niet zijn...

Storing op de audio: Kans is er. In dat geval weet je gelijk dat je een probleem op te lossen hebt (want de audio aansluitingen horen immuun te zijn voor dit soort signalen).

En ach... Als het niet werkt (of problemen oplevert) pak je alsnog dat UTP kabeltje. Ik zie het probleem totaal NIET!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
20-5-2009 06:52
Ik zou dan meteen al een UTP kabel aan de audio multi tapen of plakken. Dan rol ik ook 1 kabel uit en dan hoef ik nu niet uit te zoeken of het wel werkt met een tropisch verloop.

Als ik niet alleen geluid zou doen maar bij het audio setje ook meteen licht zou leveren zou ik overwegen om de DMX multi te vervangen door een ethernet multi en zou voor die ene klus dat ik geen licht neerzet die extra kabel op de koop toe nemen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-5-2009 12:34

DeMennooos schreef:

Ik zou dan meteen al een UTP kabel aan de audio multi tapen of plakken. Dan rol ik ook 1 kabel uit en dan hoef ik nu niet uit te zoeken of het wel werkt met een tropisch verloop.
Lijkt mij een slechte oplossing.
"Bijgeplakte" kabels vind ik een regelrechte ramp.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)