Harddisk
(39 reacties. Pagina 4 van 4)Moderator(s): Dré
DouweVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 7-2-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 1139 | 22-4-2009 00:39 |
joepurlings schreef: Vind je dat serieus positief? 10% rotte plekken na 4 jaar vind ik toch om te huilen? | |
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies. | |
SisStandaard Lid Uit: België Sinds: 17-9-2003 Laatste: 20-1-2019 Berichten: 469 | 29-4-2009 13:56 |
Ik gebruik een toshiba PX1276E , 320 giga ( 13cm, 7cm, 1.5cm, zakformaat ) +/- 80 euro . Geen externe voeding nodig, gewoon usb kabeltje aansluiten en gaan met die banaan. Draaid hier nu al 3 maanden +/- 20 uur per dag zonder problemen sis | |
Freelance muzikant, producer, componist . | |
RobertoalStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 10-11-2005 Laatste: 21-10-2011 Berichten: 224 | 29-4-2009 20:30 |
[subjectief] Ik heb het niet zo op notebook schijfjes, zelfs degene met 'g-protectie', laten het bij mij regelmatig afweten. Nu net nog een laptop schijf vervangen (nog geen 8 maanden oud!). Op 'de stapel' liggen hier minstens 8 , waarvan 6 fujitsu, en 2 hitachi. Wederom geen WD, alhoewel ik die sowieso niet vaak tegenkom in notebooks. Wil je dus betrouwbaar je data opslaan? Dan zou IK dat niet op een laptop hd doen. [/subjectief] Voor optredens etc. zou ik sowieso (in het geval van een pc) voor raid gaan. Met externe schijf zou ik gewoon 2 schijven meenemen waarop de data identiek is. Is wat meer werk, kost iets meer, maar je bent wel 90 procent zeker dat je data niet naar god gaat.. | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 29-4-2009 20:47 |
Ach, ik heb een lacie notebook schijf (samsung type dat gevoed word via USB) en die valt af en toe wel eens. Doet het tot op heden nog steeds 100%. Misschien een kwestie van geluk. Martin. | |
kvm entertainment | |
SisStandaard Lid Uit: België Sinds: 17-9-2003 Laatste: 20-1-2019 Berichten: 469 | 29-4-2009 21:18 |
robertoal schreef: [subjectief schreef:Ik heb het niet zo op notebook schijfjes, zelfs degene met 'g-protectie', laten het bij mij regelmatig afweten. Nu net nog een laptop schijf vervangen (nog geen 8 maanden oud!).Op 'de stapel' liggen hier minstens 8 , waarvan 6 fujitsu, en 2 hitachi. Wederom geen WD, alhoewel ik die sowieso niet vaak tegenkom in notebooks. Wil je dus betrouwbaar je data opslaan? Dan zou IK dat niet op een laptop hd doen. [/subjectief schreef:Voor optredens etc. zou ik sowieso (in het geval van een pc) voor raid gaan. Met externe schijf zou ik gewoon 2 schijven meenemen waarop de data identiek is. Is wat meer werk, kost iets meer, maar je bent wel 90 procent zeker dat je data niet naar god gaat.. Nog nooit , nooit , nooit met een harde schijf of andere onderdelen problemen gehad. Ik behandel dan ook mijn computer zoals mijn vrouw Verder heb ik mij goed laten informeren voor ik mijn laptop aanschafte door diverse computerzaken. Ze waren allemaal unaniem dat toshiba de minste uitval heeft op alle gebied. Vandaar, heb ik alles van toshiba en verder USB sticks van kingston. Het is niet goedkoop, maar dat is met alles zo. sis | |
Freelance muzikant, producer, componist . | |
RobertoalStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 10-11-2005 Laatste: 21-10-2011 Berichten: 224 | 29-4-2009 21:56 |
Ik werk pak hem beet 8 jaar in de pc wereld; vandaar dat ik meer defecten meemaak. Gelukkig heb jij tot nu toe geluk gehad | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 11-11-2024 Berichten: 13473 | 29-4-2009 22:01 |
sis schreef: Ik weet niet wat jullie allemaal uitvreten met jullie schijven en computers, maar ik heb al een computer toen de meesten hier nog niet eens geboren warenNog nooit , nooit , nooit met een harde schijf of andere onderdelen problemen gehad. Laptops... Laatst nog m'n mooie Sony laptop (draaiend en wel) met daarin een 500GB harddisk op de grond laten donderen (vanaf middel hoogte op onze plavuizen). Niks aan de hand gelukkig. Ook m'n 2,5" USB harddisk is meer dan eens gevallen (gelukkig altijd vanaf relatief kleine hoogte). Mijn oudste laptop (ooit gebruikt voor het opzoeken van nummers tijdens het draien en dus ECHT zwaar misbruikt) zal nu zo'n 10-12 jaar oud zijn (nada problemo). Idem bij m'n 7 jaar oude laptop (gedegradeerd tot opzoekding in het magazijn boven), m'n 4 jaar oude laptop (gedegradeerd tot receptietroel) en m'n 2 jaar oude laptop (moet elke dag hard werken aangezien dat het hart is van ons mediacenter). Één ding is duidelijk: ALLE harddisk gaan stuk. De vraag is wanneer. Zeker wanneer je ze elke 3 jaar vervangt (en waarom zou je dat niet doen...) is de kans op uitval erg klein. Uit te drukken in enkele procenten gedurende die periode. Wil je safe, dan neem je een bootable mirror drive mee (is sowieso handig als back-up voor je muziekcollectie voor de "shit, did I just do that..." dingetjes die je wel eens overkomen). Google (sinds jaar en dag gebruiker van héél erg veel vrijwel alleen maar STANDAARD PC's) heeft er een mooi rapport over gemaakt. Horror stories??? Ik was er bij vanaf de 8086+8087 met hercules monochrome graphics en heb het één keer meegemaakt... En nee, ik ben niet echt een "occasional user" te noemen ;-) Dus: Niet bang zijn MAAR zorg voor backup (bootable mirror in geval van laptop; Raid-1/5/10 in geval van PC) en klaar ben je. Enne... Ook Solid state harddisks kunnen defect raken. Dus zelfs al zou je daarvoor kiezen, dan nog zul je eigenlijk een back-up moeten hebben (nou... gezien de prijzen dan maar liever 2 normale harddisks)... En NOG belangrijker: Voor bestanden die je echt niet kunt missen (zoals foto's, muziek e.d.): Zorg óók voor een back-up op een fysiek ANDERE locatie. Als je huis afbrandt heb je dan tenminste dat nog (want daar helpt geen enkel raid systeem tegen). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
SgrovertStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-12-2002 Laatste: 12-3-2023 Berichten: 625 | 29-4-2009 22:38 |
sis schreef: Ze waren allemaal unaniem dat toshiba de minste uitval heeft op alle gebied.Bij laptops moet je het geluk hebben dat je toevallig een goede serie te pakken hebt. Het probleem is dat er nooit echt gebruikerservaringen van zijn. Op het moment dat de gebruikers ervaring er is, is de laptop verouderd. | |
Lost in Music | |
VoltcontrolStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 9-6-2005 Laatste: 29-11-2011 Berichten: 465 | 4-5-2009 13:38 |
Hier goede ervaringen met WD. Als het om ultieme schokbestendigheid gaat is een SSD de definitieve oplossing. Wanneer ze betaalbaar worden komt er hier iig zeker een in mijn laptop. (Wss zal dat iets van OCZ worden zo het prijsverloop er nu uitziet). En wat Dre zegt over backup (etc) dus. ;) Mijn huidige laptop (Lenovo X60S) is al een keer of wat op de grond gedonderd, geen centje pijn (lees/schijfarm wordt dan ook van de disc gehaald wanneer 'een val gedetecteerd' wordt). | |
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek. | |
SisStandaard Lid Uit: België Sinds: 17-9-2003 Laatste: 20-1-2019 Berichten: 469 | 4-5-2009 19:18 |
Dré schreef: sis schreef: Ik weet niet wat jullie allemaal uitvreten met jullie schijven en computers, maar ik heb al een computer toen de meesten hier nog niet eens geboren warenNog nooit , nooit , nooit met een harde schijf of andere onderdelen problemen gehad. En NOG belangrijker: Voor bestanden die je echt niet kunt missen (zoals foto's, muziek e.d.): Zorg óók voor een back-up op een fysiek ANDERE locatie. Als je huis afbrandt heb je dan tenminste dat nog (want daar helpt geen enkel raid systeem tegen). Heb 2 extra toshiba's ( type is wel bekent ) gekocht , 2 die ik nu meeneem op locatie en ééntje in mijn kluis bij de bank ( 50 meter van mijn locatie, mijn schoonzus is daar de baas en kan er 24 op 24 uur terecht, ) Nu ben ik geheel gerust, met dank aan Dré voor de tip sis | |
Freelance muzikant, producer, componist . |