Forum > Geluid

DAP RB-15 (enkel 15'', 2000W max., 130dB SPL)

(47 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
22-1-2009 18:17

BSmeets schreef:

En de Electrovoice ZX-4? Is er een erg groot verschil tussen deze en de ZX-5? Deze kost bijna 300 euro minder per kast.

De meest opvallende verschillend die in de specificaties heb gevonden zijn:
de ZX-5 gaat 3hz lager (42 vs. 39 hz)
de ZX-5 heeft 200 watt meer rms vermogen (400 vs. 600 watt)
de ZX-5 heeft een lagere Axial Sensitivity (98 vs 100 dB)

Volgens de specificaties zit er dus een (groot) verschil in, maar is er ook iemand die ze beide al eens gehoord heeft?
Ik vind het prijsverschil voor het setje namenlijk erg groot (€ 600,-), eigenlijk valt de ZX-5 buiten mijn budget.

En hoe zit het eigenlijk qua bass weergave van een (kleinere) kunstofkast tegenover een gewone mdf/multiplex kast? Is dit gelijk?
1/ De freq. specificaties voor het laag is op +/- 10 dB , dit mag je al vergeten. +/- 3 dB moet je aanhouden .
2/ De ZX 5 heeft een boost op +/- 80 hz, de ZX 4 niet, kijk maar eens naar de freq plots op de PDF's
3/ Verwacht geen basweergave zoals een subwoofer.
4/ ik dacht dat je al een versterker had ?
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
BSmeetsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2008
Laatste: 10-3-2013
Berichten: 56
22-1-2009 18:30
hugovanmeijeren schrijft in het topic over de ZX5 het volgende:

hugovanmeijeren schreef:

Ik vind de ZX5 geen geslaagde kast.

Zit totaal geen laag in, en dat krijg je er ook niet uit, bovenop een verse stapel subs wil het wel goed, maar dan zijn er nog wel veel leukere alternatieven.

Gebruik je momenteel wel al subs?
Als je deze kast enkel als full-range wilt gaan gebruiken dan zou ik het maar heel snel uit je hoofd zetten, want de ZX5 is totaal geen full-range kast.

Groeten Hugo
Iemand die dezelfde mening heeft? Sis en DJ Joe schrijven een paar posts hierboven dat de bass net wél goed is, dus ik weet ook niet meer wie ik moet geloven ashamed :$

sis schreef:

3/ Verwacht geen basweergave zoals een subwoofer.
4/ ik dacht dat je al een versterker had ?
sis
Nee, een basweergave zoals een subwoofer verwacht ik zeker niet. Maar ik wil er wel op vooruit gaan tov mijn huidige JBL JRX-115's.
Op het moment heb ik als versterker de Phonic MAX 2500 (2x 500rms @8 Ohm), deze lijkt me toch net iets te weinig voor de ZX4 en al helemaal voor de ZX5.

Maar wie heeft er ervaring met deze speakers of full range niveau (zowel ZX4 of ZX5)?
RemcopetersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-8-2007
Laatste: 6-9-2012
Berichten: 232
22-1-2009 18:43
Is een setje HK Lucas niks voor jou (performer zit tegen de €2000,-) Dat subje krijg je makkelijk in je auto en die topjes zijn niet groter dan een pak melk maar komt wel een dijk van een geluid uit! + alles aktief en geen gesleep met versterkerrack ed.
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan.
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
22-1-2009 23:14
Verschil Electro-Voice ZX-4 / ZX-5
De ZX serie bevat diverse speakers, waarbij de ZX-4 en ZX-5 speakers vrij dicht bij elkaar liggen. De ZX-4 bevat een 15" mid/laag speaker met een 1" driver, waarbij de verhouding laag/mid/hoog uitstekend te noemen is. De ZX-5 bevat dezelfde mid/laag speaker, maar een aanzienlijk grotere hoge tonen driver. Hierdoor kan de ZX-5 ietwat meer volume geven in het hoog, en is bij uitstek geschikt als grotere set in combinatie met een extra basskast.

bovenstaande stukje is zo gekopieerd uit een ''andere'' webshop, weten jullie direct het verschil, de zx-5 heeft dus een zwaardere hf driver happy :)
ikzelf heb de zx-4 niet gehoort, de zx-5 overigens wel, kwa bas heb ik ze kunnen vergelijken met mijn oude Dap pro ax-15 kasten welke naar mijn mening toch bestwel flinke bas weergave hadden, maar de zx-5 klinken toch een stukje voller hoor, denk ook dat je er zeker op vooruit gaat op je jrx setje, tuurlijk zijn er betere ''fullrange'' kasten die meer bas hebben maar dan ga je ook direct een stuk achteruit kwa grote, gewicht en mischien ook wel op de mid/hoog verhouding.
al met al vind ik de zx-5 een serieuze full-range kast die niet overdreven zwaar of groot is, ook is dit als je nog eens wilt uitbreiden direct een hele stevige top waar je nog lang mee vooruit kan!
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
23-1-2009 00:12

KVM schreef:

Maar mijn budget hangt zo net tussen de het professioneel en amateur spul in.
Vergeet niet zelfbouw is en blijft zelfbouw, daar zou ik mijn geld niet instoppen.
Althans niet in een nieuw setje.

Uiteindelijk zou ik even doorsparen, en gaan voor een wat betere merkkast.
2e hands is ook een optie.

Martin.
Vergeet niet, een Iven kast verkoopt wel wat beter dan een kast "die ikzelf inelkaar heb getikt"
Doorsparen kan inderdaad maar lijkt me duidelijk dat het bovenstaande GEEN feit is maar een mening.
In onze Iven kasten zitten betere merk-componenten.
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
23-1-2009 07:13

remcopeters schreef:

Is een setje HK Lucas niks voor jou (performer zit tegen de €2000,-) Dat subje krijg je makkelijk in je auto en die topjes zijn niet groter dan een pak melk maar komt wel een dijk van een geluid uit! + alles aktief en geen gesleep met versterkerrack ed.
Inderdaad, dat kan ook een oplossing zijn ( staat in een mum van tijd opgesteld ) en dan ben je meteen zeker dat je meer bas of sub hebt dan de vorige genoemde 15" toppen op een standaard.
En dan ben je ook zeker dat deze stukken beter klinkt dan de JRX 125.
Mocht ik +/- 2000 te besteden hebben zou ik hier voor gaan .
Ga eens een keertje luisteren misschien.
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
23-1-2009 10:32

BSmeets schreef:

Ik heb de advertentie gevonden, lijken me wel mooie speakers, alleen dat ik ze op moet halen in Utrecht is wat minder.Verder ben ik toch een beetje voorzichtig met tweedehands, je weet nooit wat er gebeurt is met iets, hoe iets behandeld is. Dus ik koop liever nieuw wanneer die mogelijkheid er is.
Deze speakers hebben altijd in een club gehangen en dus nooit on-the-road geweest. Zat gewoon keurig een processor achter, dus vermogen altijd netjes binnen de perken gehouden. Zijn allemaal getest en functioneren prima.
Bij aankoop van alle zes kan ik iets leuks met de prijs doen razz :p
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
23-1-2009 10:50
omdat het in een vaste opstelling heeft gezeten is het beter dan als het on the road is geweest?
Dat vind ik niet erg steekhouden.
de omstandigheden spelen natuurlijk ook een rol.

In vaste opstellingen weet je zeker dat het drie dagen per week is gebruikt en als er meerdere dj's zijn, weet ik uit ervaring dat elke dj zich vaak moeilijk kan bedwingen om toch niet net even een stukje harder te spelen dan toegestaan is.

Een gemiddelde drive-in is tegenwoordig al blij dat hij gemiddeld 1 keer per week serieus mag optreden. Daar zit dan al een factor 3 gebruiksverschil in.

Natuurlijk zijn er drive-in shows die drie keer of meer per week optreden, natuurlijk zijn er café's die maar 1 dag in de week opengaan,
maar omgekeerd is er ook,
café's die 7 dagen per week van 12.00 tot 02.00 uur open zijn, en altijd de muziek hebben aanstaan.
En drive-in shows die amper 5 keer per jaar optreden.

Moraal:
Tweede hands hoeft helemaal niet slecht te zijn.
Als je bij mij in de garage kijkt, zie je lichteffecten liggen die ik amper 2 keer per jaar in de auto meeneem, en bijvoorbeeld tien 802 boxen en 8 subjes waarvan de helft zelden mee gaat. Ik heb bijvoorbeeld nu 9 scanners, denk je nu echt dat ik ze altijd alle negen ophang?
daarom heb ik er nu dan ook twee te koop staan wink ;)

Op de pa beurs zie je dat ook vaak genoeg. Misschien is het wel een paar jaar oud, maar je kan zo zien wat er vaak of zelden gebruikt is.
Nu geef mij dan maar liever een degelijk paar jaar oud proffesioneel ding voor een goede prijs, dan een minder goed ding nieuw voor dezefde prijs.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
23-1-2009 12:18
Mwah, als ik zie hoe spul wat on the road is geweest altijd terugkomt, zowel technisch als opties, heb ik zo mijn bedenkingen. Als een speaker goed geprocessed en gelimit is, kan ie het heel lang volhouden.

Afijn, on-topic maar!
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
23-1-2009 20:09
1 x bewerkt. Laatst door Sis op 23-1-2009 21:12

TB schreef:

Mwah, als ik zie hoe spul wat on the road is geweest altijd terugkomt, zowel technisch als opties, heb ik zo mijn bedenkingen. Als een speaker goed geprocessed en gelimit is, kan ie het heel lang volhouden.

Afijn, on-topic maar!
Hangt ervan af hoe je met je spullen omgaat .
Ik heb hier 2 x RCF ART 525 A met hoezen, kan je na één jaar niet van nieuwe te onderscheiden.
Ondanks meer dan 150 optredens per jaar laugh :D
sis
Freelance muzikant, producer, componist .

Terug naar forum Reageer (zonder quote)