Forum > Geluid

D&B C4 of EV MT2 of Turbosound

(47 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
2-7-2008 00:12

Daniel schreef:

Verlies in dB bij een puntbron (bolvormige afstraling): 10log(afstand in het kwadraat)
Verlies in dB bij een lijnbron (cilindervormige afstraling): 10log(afstand)
Vrijwel elke geluidsbron is beide (en juist de overgang van het ene naar het andere is zo bepalend). En nu net DAT heb je niet vermeld in je bericht (waardoor incompleet bijna gelijk is aan incorrect).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 14-9-2024
Berichten: 384
2-7-2008 11:11
Mijn reactie was in antwoord op Laxap. Ik ging ervan uit hij (voornamelijk) geïnteresseerd was in de afstandsdemping bij een monopolaire bron.

Hoe een stack luidsprekerkasten zich gedraagt hangt van tal factoren af (stralend oppervlak, afmetingen kast, posities van de kasten onderling, etc.) en is geen simpele rekensom. Met Mapp Online (van Meyer Sound) kun je wel aardige simulaties maken, maar heb je alleen keuze uit Meyer kasten.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
3-7-2008 13:03
Een veld van 50 meter diep met 3 floods per kant vind ik erg aan de krappe kant, zeker als het tot achter moet knallen.
In dat soort gevallen zetten wij 6 flash per kant (in 2 rijen van 3 boven mekaar) neer met 12x 721 per kant. Dat is dan wel ruim voldoende, 3 flash per kant zou krap aan kunnen maar dat ga je achteraan merken, simpelweg omdat je maar 1 rij kan maken die dus niet vol naar achter kan blazen (zoals normaal de bovenste rij doet bij 6 toppen per kant).
Flood zou voor mij no-option zijn voor dit soort klussen, simpelweg omdat flood niet gemaakt is om ver te knallen.

Qua sub zit je wel goed, alleen die toppen ben ik erg bang voor ashamed :$

)pieter( schreef:

Stel dat je nu gaat voor de optie van 8 TSW718 en 6 TFL 760's.
Dan kunnen de 760's toch ook gevlogen worden. Waardoor de eerste rijen toch ook niet volledig worden weggeblazen.

Mvg.
Pieter
En hoe krijgen de voorste rijen dan geluid? dan zullen er toch echt infills oid bij moeten komen wink ;) Dat vind ik t grote voordeel van 2 rijen kasten boven mekaar bij de wat grotere afstanden, dan kan je de onderste kasten wat zachter zetten dan de bovenste rij, waardoor vooraan niet iedereen weggeblazen wordt terwijl het geluid ook achteraan goed hoorbaar is.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
3-7-2008 18:09
Je hebt wel gelijk als je zegt dat twee rijen kasten beter is, maar hier is volgens mij niet echt het budget voor (als ik correct lees).
Je hebt ook gelijk als je zegt dat floods minder ver dragen echter dragen ze volgens mij even ver als de EV's hier vermeld.

Mvg.
Pieter
Dj beatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-11-2003
Laatste: 26-2-2011
Berichten: 287
3-7-2008 23:55
Het systeem gaat als volgt opgesteld worden:

3 floods, 5 tsw 718 bassen per kant en 25-30meter verder nog 2 topkasten met de juist delayinstelling. De bas haalt de 50 meter wel denk ik hiervoor zullen we niet eens een centerstack moeten maken.
Door de delay opstelling moeten de front-toppen niet op hun maximum spelen en hebben de laatste rijen toch nog hard geluid zonder dat alles over zijn nek moet spelen.
De set bedraagd dus:
8 tfl 760 (turbosound)
10 tsw 718 (turbosound)

Eventuele andere suggeties worden graag aangehoord.

Mvg
Arjan schuurmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2004
Laatste: 10-4-2024
Berichten: 106
4-7-2008 20:17
ik denk dat er heel veel verschillende andere optie zijn, heb hier eaw kf750 staan wat dit klusje ook zat moet kunnen doen denk dat je met 6 subs 4 toppen per kant een heel heel eind komt, wil je extremer dan pak je een paar kastjes meer neer, systeem is makkelijk te stacken en goed te richten door de 35graden afstraling maar goed er zijn natuurlijk vele mogenlijkheden als je wilt kan ik een offerte voor je maken?groeten arjan
Dj beatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-11-2003
Laatste: 26-2-2011
Berichten: 287
4-7-2008 20:28
Bedankt voor het aanbod, maar ik had het eerder over het plaatsing van de kasten.
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 569
4-7-2008 20:41

dj beat schreef:

Bedankt voor het aanbod, maar ik had het eerder over het plaatsing van de kasten.
kan je dat misschien niet beter aan je verhuurder vragen? wink ;)
Arjan schuurmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2004
Laatste: 10-4-2024
Berichten: 106
4-7-2008 21:52
denk eingelijk dat het niet zo heel veel uit maakt wat voorn systeem het is als je maar geen systeem neemt met een te brede afstraling want dan haal je die 50 meter niet, de plaatsing is dan veel belangrijker dan welk merk kast je gebruikt elk systeem heeft weer een eigen klankleur maar voor de rest moet het met elk hoorngeladen systeem en elk line array stysteem te doen zijn mits je de juiste afstraling en plaatsing hebt, groeten arjan
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
5-7-2008 12:48
Tis maar net hoe Arjan hierboven zegt. Floods stralen eigenlijk te breed voor die afstand, daarvoor moet je flash hebben (25 graden). Met 2 floodjes als delay zal het vast beter worden alhoewel ik 2 dan ook weer niet bijster veel vind als het echt hard moet zoals je aangeeft. Andere config voor de toppen is er niet, daar heb je simpelweg te weinig of de verkeerde kasten voor.

Sub maak ik me niet druk om dat komt wel goed. Bassen in blokken leggen, of per kant gewoon 5 op mekaar (plat) voor de meeste koppeling en dan draagt ie ook het verste, of 2 stapels maken voor meer egaal verspreid laag. Buitenste stapel 3 op mekaar plat en bijna recht vooruit gericht, binnenste stapel 2 plat op mekaar en naar binnen gericht (ergens halverwege je terrein oid laten kruisen). En dan de stacks uiteraard niet helemaal links en rechts op de rand van het terrein maar ergens 1/4 en 3/4.

Maar dit soort dingen zou je verhuurder ook gewoon moeten weten als ie voldoende ervaring heeft met het systeem. Ik heb het ook geleerd door uittesten met verschillende setups en uitvogelen wat het beste werkt.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)