Forum > Licht

Martin magnum 2000

(55 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
27-3-2009 01:07
De temperatuurregeling in een Pro2000 gaat met een thermokoppel. Ben je niet in de war met de thermische zekering?

De thermische zekering heeft als ik me niet vergis een grenstemperatuur van 400-450 graden. Behoorlijk aan de hoge kant, en helaas in oudere machines ook niet te resetten. Via de Martin dealer een originele scoren is altijd goed. Mocht je er niet uitkomen: ik heb nog een originele thermische zekering op de plank liggen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
27-3-2009 08:46
Hallo Martijn,

In de Pro2000 wordt een clixon gebruikt voor de maximaaltemperatuur, dat je dit dan een temperatuurzekering noemt, verandert niks aan het principe razz :p.

Een temperatuur van 400-450 graden vind ik gruwelijk hoog. Bij mij zit hij tenminste op een aluminium plaatje wat uit de isolatie komt. Hier meet ik temperaturen van hooguit 40 graden. Zou je eens willen nakijken wat er precies staat op de zekering die je hebt liggen?
Mijn andere rookmachine (2300W, gebruikt 2 clixons in serie als temperatuurregeling) heeft clixons van 260C rechtstreeks op het element gemonteerd. 400-450C buiten het element kan ik me dan al helemaal niet voorstellen.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
27-3-2009 13:39

joepurlings schreef:

Hallo Martijn,

In de Pro2000 wordt een clixon gebruikt voor de maximaaltemperatuur, dat je dit dan een temperatuurzekering noemt, verandert niks aan het principe razz :p.
Een clixon is een zelf resettende thermische schakelaar (niet zekering, schakelaar!). In de Magnum 2000 zit echter een thermische ZEKERING. Dit is niet zelf resettend maar zal weer ingedrukt moeten worden om de machine weer tot leven te wekken als hij eenmaal "getripped" is. Bij een clixon is totaal GEEN externe actie nodig, bij een thermische zekering (zoals in de Magnum 2000) wel.

Een clixon gebruiken voor deze toepassing zou ook niet mogen (als de thermische zekering getript word is er mogelijk sprake van een FOUT in het apparaat (en dan zou het zeer verwerpelijk zijn als de beveiliging in kwestie zichzelf zou kunnen resetten)).

Ik verwacht trouwens dat thermische zekeringen die niet rechtstreeks met het verwarmingselement verbonden zijn een beveiligingstemperatuur hebben van hooguit 150 graden. Komen ze dichter bij de rand van de behuizing (en dus verder weg van het element) te zitten dan zijn lagere waarden een must. Gebruik gewoon de waarde die de fabrikant gebruikt (tenzij je het geheel wilt en kunt doorrekenen (en het dus beter weet dan de fabrikant)).

PS: De temperaturen die jij meet komen mij volkomen onwerkelijk over. Komt volgens mij EN doordat de machine nog lang niet doorgewarmd is EN mogelijk ook nog geopend is EN omdat de buitentemperatuur (en windsnelheid) totaal niet overeen komen met normaal gebruik.

In veel machines is het pomphuis van de plunjerpomp van metaal (messing). Vooral als de machine droogloopt (en ja, dat kan gebeuren) kunnen de temperaturen in het pomphuis fiks oplopen (er is dan immers geen vloeistof meer waar de weglekkende warmte van het verwarmingselement aan afgegeven kan worden). De pomp is immers met een messing buis verbonden met de verwarmingskamer. Maar goed... Martin/JEM zal hier wel over nagedacht hebben (en zoveel klachten over defecte pompen bij de Magnum 2000 krijgen we inderdaad niet).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
27-3-2009 14:11

Dré schreef:

Een clixon is een zelf resettende thermische schakelaar (niet zekering, schakelaar!). In de Magnum 2000 zit echter een thermische ZEKERING. Dit is niet zelf resettend maar zal weer ingedrukt moeten worden om de machine weer tot leven te wekken als hij eenmaal "getripped" is. Bij een clixon is totaal GEEN externe actie nodig, bij een thermische zekering (zoals in de Magnum 2000) wel.

Een clixon gebruiken voor deze toepassing zou ook niet mogen (als de thermische zekering getript word is er mogelijk sprake van een FOUT in het apparaat (en dan zou het zeer verwerpelijk zijn als de beveiliging in kwestie zichzelf zou kunnen resetten)).
Dat klopt inderdaad. Bij een thermische zekering stel ik me echter zo een rond dingetje voor dat doorslaat, en daarna vervangen moet worden (zitten oa. in strijkijzers en föhns). De thermische zekering in de 2000 is in principe een clixon, alleen met handmatige reset.
Ik verwacht trouwens dat thermische zekeringen die niet rechtstreeks met het verwarmingselement verbonden zijn een beveiligingstemperatuur hebben van hooguit 150 graden. Komen ze dichter bij de rand van de behuizing (en dus verder weg van het element) te zitten dan zijn lagere waarden een must. Gebruik gewoon de waarde die de fabrikant gebruikt (tenzij je het geheel wilt en kunt doorrekenen (en het dus beter weet dan de fabrikant)).

Dat zeg ik toch zelf ook! De 400 á 450C die hier wordt gemeld trek ik toch ook in twijfel?
PS: De temperaturen die jij meet komen mij volkomen onwerkelijk over. Komt volgens mij EN doordat de machine nog lang niet doorgewarmd is EN mogelijk ook nog geopend is EN omdat de buitentemperatuur (en windsnelheid) totaal niet overeen komen met normaal gebruik.

In veel machines is het pomphuis van de plunjerpomp van metaal (messing). Vooral als de machine droogloopt (en ja, dat kan gebeuren) kunnen de temperaturen in het pomphuis fiks oplopen (er is dan immers geen vloeistof meer waar de weglekkende warmte van het verwarmingselement aan afgegeven kan worden). De pomp is immers met een messing buis verbonden met de verwarmingskamer. Maar goed... Martin/JEM zal hier wel over nagedacht hebben (en zoveel klachten over defecte pompen bij de Magnum 2000 krijgen we inderdaad niet).
De temperaturen die ik gemeten heb zijn na zo'n 2 uur warmen, wel met een geopende machine. Buiten is eht inderdaad niet te warm op het moment, maar waaien doet het in de werkplaats gelukkig niet. Temperaturen zijn opgenomen met een infrarood thermometer (ja, dichtbij genoeg om de spot klein te houden). Ik zal er nog eens een K-thermokoppeltje op kunnen zetten.

De pomp zit met een flexibele slang aan het verwarmingselement, en van daaruit gezien eigenlijk zo ver mogelijk van het elelement af. De behuizing zelf mag volgens Martin max 50C worden. Inwendig, en een klein stukje ervan af (waar de pomp zit) lijkt me 60C die ik noem nog niet eens zo heel gek.

Verder is de pomp die ik eruit haal ook van nylon (EP5), de nieuwe (EP7) is ook nylon. De messing tegenhangers zijn de EX5 en EX7. Verschil tussen de 5 en 7 modellen, is dat de 5-modellen hogere druk leveren. De EP7 lijkt echter ook prima te voldoen. Ulka (pompleverancier) geeft een max. gebruikstemperatuur van 70C omgeving en 60C vloeistof op. Voor de messing uitvoering wordt geen hogere temperatuur opgegeven.
Niet goed, wel hard!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
27-3-2009 14:29

joepurlings schreef:

Een temperatuur van 400-450 graden vind ik gruwelijk hoog. Bij mij zit hij tenminste op een aluminium plaatje wat uit de isolatie komt. Hier meet ik temperaturen van hooguit 40 graden. Zou je eens willen nakijken wat er precies staat op de zekering die je hebt liggen?
Mijn andere rookmachine (2300W, gebruikt 2 clixons in serie als temperatuurregeling) heeft clixons van 260C rechtstreeks op het element gemonteerd. 400-450C buiten het element kan ik me dan al helemaal niet voorstellen.
Foutje gemaakt inderdaad, de temperatuur waar ik het over had is binnenin de verdampingskamer. Daar kan overigens ook nog een aardige meetonnauwkeurigheid in zitten, dus was ook puur indicatief bedoeld. Wel ligt die temperatuur wat mij betreft te hoog; tegen de tijd dat de thermofuse ingreep begon het katoen (watten die ter isolatie om het alu huis zitten) een beetje te verschroeien.

Zal straks eens kijken wat er op de thermische zekering die ik nog heb liggen staat. Afkomstig van Fairlight, dus wat dat betreft zou het goed moeten zijn.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
28-3-2009 11:02
Even een vraagje ( over een andere rookdoos, vergeef het me razz :p ),

Ik heb nu hier een Le Maitre staan, daarvan is de clixon kapot ( schroef te hard aangedraait oid..)
zit OP het element geschroefd.
Volgens wytec moet de clixon ( die het element aan en uit schakeld ) een waarde hebben van zon 315 a 320 graden..?
Is dit niet wat aan de hoge kant ( van wat ik hier lees..)

Alvast bedankt.
If it ain't Dutch it ain't much...
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
29-3-2009 00:44

Martijn schreef:

Zal straks eens kijken wat er op de thermische zekering die ik nog heb liggen staat. Afkomstig van Fairlight, dus wat dat betreft zou het goed moeten zijn.
Ik durf niks met zekerheid te zeggen, maar het typenummer begint met A210C. Voorzichtig gokje dus dat de grenstemperatuur 210 graden is.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
30-3-2009 08:46
Hey Martijn,

Begint met? Zou je me ook het hele nummer willen doorgeven misschien?

Alvast bedankt!
Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
1-4-2009 17:59

Daniel-sound schreef:

Even een vraagje ( over een andere rookdoos, vergeef het me razz :p ),

Ik heb nu hier een Le Maitre staan, daarvan is de clixon kapot ( schroef te hard aangedraait oid..)
zit OP het element geschroefd.
Volgens wytec moet de clixon ( die het element aan en uit schakeld ) een waarde hebben van zon 315 a 320 graden..?
Is dit niet wat aan de hoge kant ( van wat ik hier lees..)

Alvast bedankt.
Om hier nog even op verder te gaan als het mag;

Ondertussen kijkt er als het goed is vrijdag iemand voor een clixon á 350 graden..
Ik hoop dat dit mijn probleem oplost..
If it ain't Dutch it ain't much...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
1-4-2009 19:49

Daniel-sound schreef:

Even een vraagje ( over een andere rookdoos, vergeef het me razz :p ),

Ik heb nu hier een Le Maitre staan, daarvan is de clixon kapot ( schroef te hard aangedraait oid..)
zit OP het element geschroefd.
Volgens wytec moet de clixon ( die het element aan en uit schakeld ) een waarde hebben van zon 315 a 320 graden..?
Is dit niet wat aan de hoge kant ( van wat ik hier lees..)
Die waarde lijkt mij dus ook aan de hoge kant (maar nog niet extreem). Toch zou ik het goed controleren (waarde moet volgens mij gewoon op de defecte Clixon staan).
Ondertussen kijkt er als het goed is vrijdag iemand voor een clixon á 350 graden..
Ik hoop dat dit mijn probleem oplost..
Dat begint echt hoog te worden. Er is een temperatuur vanaf waar de rookvloeistof zich zeer onvriendelijk gaat gedragen (kankerverwekkend!). Ik zou dus de grootst mogelijke voorzichtigheid hanteren bij het vervangen van dit soort belangrijke componenten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)