Forum > Zelfbouw Speakers

Speaker schuim plakken

(60 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
21-11-2007 22:15
de spuitlijm van penn is dat wat ? heegft er iemand hier ervaring mee ?
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-5-2008 12:47
Hallo,

Weet iemand hoeveel "pores per square inch" speaker front schuim is (of moet zijn)?
Ik ben namelijk op zoek naar "open-cell foam" wat gelijke eigenschappen heeft als het eerder genoemde speaker front schuim.

Waarom, omdat ik mijn SA Blue Boxen van nieuw schuim wil voorzien, en niet de zelfde "fout" wil maken als SA om het zwarte schuim blauw te spuiten.

Lijkt mij sterk dat er geen goed alternatief te vinden is voor het bekende speaker front schuim.

Dit lijkt mij heel erg in de buurt te komen.
Waterfilterschuim
Blauw filterschuim. Dankzij de homogene celstructuur, het 3-dimensionele netwerk en de geijkte celgrootte is het blauwe filterschuim ideaal voor zowel mechanische als biologische waterfiltratie. Waterfilterschuim is veel gebruikt bij stempelkussens, aquarium filtratie, waterfiltratie, tuinmeubelen en uitrustingen voor zeilboten. Dit polyetherschuim is verkrijgbaar in veel verschillende celgroottes uitgedrukt in Micron of PPI. Filterschuim kan ook als zelfklevend filterschuim geleverd worden.
Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
11-5-2008 13:35
Filterschuim kan je in veel verschilende kleuren krijgen, blauw, rood, wit enz, het probleem is dat het speciaal gemaakt moet worden en je daarmee ook aan grote afnamen zit.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-5-2008 14:07
Hallo Ivo,

Inderdaad als je het speciaal moet laten maken word het natuurlijk een dure hobby.

Maar zoals eerder gezegd door mij in de vorige post, lijkt het mij heel erg sterk dat de specifikaties voor speaker front schuim echt helemaal uniek zijn.

Zo ik het nu een beetje kan bekijken hebben bepaalde aquarium foams dezelfde eigenschappen.
Waarschijnlijk heb je dat foam al een keer in je handen gehad!

Bijvoorbeeld deze:
Filterfoam 100 x 100 x 2cm Grof (14,95 euro!)

Zo ver ik weet heeft bovenstaande foam een "open-cell" structuur, en gaat het alleen nu nog om hoeveel PPI het foam heeft (inmiddels is al een mailtje onderweg naar die firma).

Alleen weet ik dus niet wat nu de PPI is van het door iedereen gebruikte front schuim.

Op de Penn-Elcom site wel onderstaand gevonden.
Foam

Welke is nu het veel gebruikte front foam, de Penn M65006 (20 pores per square inch) misschien?
Weet iemand dat?
Als ik de PPI weet, word het voor mij al een stuk handiger om te zoeken.

[Edit]
Inmiddels toch weer wat wijzer geworden.

Grofweg worden er drie verschillende "groftes" (PPI) gebruikt, namelijk 35PPI, 20PPI en 10PPI (die ook weer in verschillende diktes gebruikt worden: 5mm, 10mm en 20mm).

35PPI, voornamelijk voor HiFi luidsprekers.
20PPI, meest gebruikt voor PA.
10PPI, voor PA (Meyer gebruikt dit op hun kasten (in de 10mm variant)).

* Front Speakerfoam vergelijk
* Speakerfoam Velcro
(haakjes "haken" direkt in het speakerfoam, je hebt dus maar een "soort" nodig)
[/Edit]


Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
11-5-2008 16:09
Mijn vrouw gebruikt dat blauwe filterschuim in haar fiters voor de vissen, ik kan je wel een stukje opsturen ter vergelijk.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-5-2008 18:20
Hallo Ivo,

ivo2 schreef:

Mijn vrouw gebruikt dat blauwe filterschuim in haar fiters voor de vissen, ik kan je wel een stukje opsturen ter vergelijk.
Vriendelijk bedankt voor je aanbod, maar dat hoeft niet hoor.

Maar zo op het oog, heeft dat filterschuim de zelfde structuur als speakerfoam?
Heb je het ooit weleens getest op de kasten van je?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
11-5-2008 20:00
Heb je het ooit weleens getest op de kasten van je
Wel eens aan gedacht nooit gedaan, het heeft er inderdaad alle schijn van dat het dezelfde luchtdoorlatende eigenschappen heeft alleen het materiaal lijkt iets anders te wezen, meer plastic achtig.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
12-5-2008 20:22
Ik ben bezig mijn toppen opnieuw te voorzien van 'foam' en heb hiervoor gekozen om filters te gebruiken van airconditioning aangezien deze filters voldoende lucht doorlaten en voor mij makkelijker te verkrijgen is dan 'standaard' luidspreker foam.

Heeft iemand dit ook geprobeerd en hoe zijn de bevindingen?

Ik zal m'n bevindingen hier ook plaatsen.

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2074
1-4-2009 13:06
Heeft iemand een bestelnummer van de Penn klitteband?

Ik lijm me suf, heb al diverse spuitlijmen geprobeerd, bison kit uit een blik, alles valt er zo weer vanaf!
Niet goed, wel hard!
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
1-4-2009 19:01
De eerste de beste kleding en stoffen zaak heeft dit vast wel op voorraad.
Ten minste, hier op Aruba is dit makkelijk te krijgen met zelfklevend strippie erop!
Hiermee heb ik mooi de foam van Ivo op m'n Line Array bewerkt!

Dank aan Ivo!!

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)