Forum > Algemeen Forum

Weggeef spullen

(87 reacties. Pagina 4 van 9)
Moderator(s): Dré
Dj FlashlightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2003
Laatste: 22-12-2022
Berichten: 202
22-6-2007 17:54
Het staat op de verpakking van die breeksticks dat het gevaarlijk is om in te slikken. Er staat ook op dat het niet geschikt is onder de X? jaar.
Weet niet precies meer hoe oud, maar was iets van 4 of zo.
Op marktplaats las ik laatst een advertentie die claimde dat de vloeistof in de desbetreffende "glow sticks" die hij aanbood niet giftig was.
ja...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 13459
22-6-2007 20:43

Mr. Edie schreef:

Omdat ze kunnen stikken wink ;)

De rook word ingeademt, dus er blijft zeker wat vochtige vloeistof achter in de mond, je zal er niet dood aangaan maar gezond is vast anders, dat zal met die breekstaafjes net zo zijn..
Zullen we niet beginnen dingen klakkeloos aan te nemen omdat onze duim toevallig nog wat semi willekeurige lettertjes voor ons heeft? Super, bedankt.

FEIT: Bij rookvloeistof WEET je dat je het spul de longen van omstanders in jaagt. Daarom is goede vloeistof ook gekeurd en moet het aan strenge eisen voldoen (bijvoorbeeld de Duitse DAB eisen).

FEIT: Een breekstaafje is een afgesloten container die bij normaal gebruik NIET open zal barsten. Fabrikant hoeft dus niet stil te staan bij risico's qua innemen (hooguit bij afbreekbaarheid van het gebruikte materiaal).

Rookvloeistof en breekstaafjes zijn dus totaal niet met elkaar te vergelijken.
En als zo'n tiener merkt dat 'ie lekt spuugt die hem uit, hij zal hem niet leegzuigen wink ;)
Ze spugen het niet allemaal uit (soms omdat ze niet willen, soms omdat het wegens omstandigheden niet meer kan).

Doe maar lekker lichtzinnig. In het ergste geval kun je je eigen toekomst wel op je buik schrijven doordat je de rest van je leven mag betalen voor je eigen onbezonnenheid... Aansprakelijkheid noemen ze dat.

PS: Niet giftig is niet hetzelfde als ongevaarlijk (zeker als de fabrikant ergens in kleine lettertjes meldt "bij normaal gebruik" (daarbij dus openbreken van buisjes uitsluitend van de "niet giftig" claim)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
22-6-2007 23:43

Dré schreef:

Doe maar lekker lichtzinnig. In het ergste geval kun je je eigen toekomst wel op je buik schrijven doordat je de rest van je leven mag betalen voor je eigen onbezonnenheid... Aansprakelijkheid noemen ze dat.

PS: Niet giftig is niet hetzelfde als ongevaarlijk (zeker als de fabrikant ergens in kleine lettertjes meldt "bij normaal gebruik" (daarbij dus openbreken van buisjes uitsluitend van de "niet giftig" claim)).
Ik let wel op... Ik heb echter nog nooit gehoord dat iemand dood gegaan is doordat diegene die vloeistof in zijn mond kreeg. Ook zie ik wat teksten over breekstaafjes;
Indien u de vloeistof toch in de mond of op het lichaam krijgt, raden wij u in ieder geval aan om goed met water te spoelen.
Verder lees ik nog op wat forums "Niet gevaarlijker dan een keukenkastje".

Als het spul echt zo giftig zou zijn zou het vast niet verkocht worden meer, iedereen weet waarvoor die staafjes vaak gebruikt worden én dat de kans er is dat ze kunnen lekken.

Wat betreft de rookvloeistof vast gelijk; maar ook daar gebruikt lang niet iedereen duurdere/gekeurde vloeistof, ook merk ik dat een rookmachine in ruimtes een (de Showtec vloeistof althans) dunne laag vloeistof achterlaat, nu is het bij normaal gebruik te verwaarlozen maar vaak genoeg hangen kinderen met hun mond ervoor...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-6-2007 10:29

Mr. Edie schreef:

Ik let wel op... Ik heb echter nog nooit gehoord dat iemand dood gegaan is doordat diegene die vloeistof in zijn mond kreeg. Ook zie ik wat teksten over breekstaafjes;
Gelukkig heb ik WEL het voorbeeld meegemaakt waar kids van 7 tot 11 jaar oud met breekstaafjes in de weer gingen waarvan een aantal braken en het aan handen en in de mond terecht kwam. Die kinderen zijn misselijk, ziek, duizelig naar de EHBO afgevoerd.
Verder lees ik nog op wat forums "Niet gevaarlijker dan een keukenkastje".
Ooit spiritus, allesreiniger of bleekmiddel binnengekregen? Dan praten we verder.
Als het spul echt zo giftig zou zijn zou het vast niet verkocht worden meer, iedereen weet waarvoor die staafjes vaak gebruikt worden én dat de kans er is dat ze kunnen lekken.
Dat zei die ene misdadiger voor de rechtbank ook. "Ja hoor eens, ik ging er toch niet vanuit dat ik iemand zou kunnen doden als ik de trekker van dat wapen overhaalde? Dan zou het toch niet gemaakt of verkocht worden?"
maar vaak genoeg hangen kinderen met hun mond ervoor...
En daar doe JIJ niks aan??????

Als ik een kind voor m'n auto zie staan geef ik toch ook geen extra gas?
Light Image
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
23-6-2007 11:55
Nog even een reactie over de breekstaafjes, die werken op een vloeistof die met fosfor reageerdt. Fosfor werdt vroeger in vietnam gebruikt als gemisch wapen! (witteFfosfer heeft namelijk de eigenschap dat het ontbrand bij kamertemperatuur. De rode fosfor wordt op bijvoorbeeld lucifer stokjes gebruikt en lijkt mij dus ook niet fijn om in je keel te krijgen.

Er zijn al gevallen in het nieuws geweest van kinderen/jongeren die de vloeistof in hun keel hebben gekregen en met brandwonden in het ziekenhuis beland zijn!

Volgende tekst komt van wikipedia:
Witte fosfor is een allotroop van fosfor. Het product wordt gebruikt in brandbommen, rookbommen, en als doelwitmarkering. Het is een zelfontbrandbare stof en bij contact brandt de huid en vlees weg. In militaire termen tijdens de Vietnamoorlog werd witte fosfor aangeduid met de codenaam Willy Pete (van de Engelse benaming white phosphorus) en wordt voornamelijk gebruikt voor leggen van rookgordijnen. Bij contact met de huid reageert de stof met het water in de huid waardoor zeer diepe en ernstige brandwonden ontstaan. Dit effect is vergelijkbaar met dat van napalm. Naast brandwonden kan de toxiciteit van witte fosfor ook schade aan belangrijke organen zoals lever, longen en hart veroorzaken.

Het Rode Kruis is een groot voorstander van een algeheel verbod op het gebruik van witte fosfor, ook al geldt het volgens internationale afspraken niet als een chemisch wapen.
Cyberlights in the house :D
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
23-6-2007 13:41

JeroenVDV schreef:

En daar doe JIJ niks aan??????

Als ik een kind voor m'n auto zie staan geef ik toch ook geen extra gas?
Tuurlijk niet, tis niet bij mijn showtjes dat het gebeurd..

Maar tis goed dat ik het weet, dan lullen heel wat websites dus dat het niet gevaarlijk is wink ;)
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
23-6-2007 16:44

Laxap schreef:

Nog even een reactie over de breekstaafjes, die werken op een vloeistof die met fosfor reageerdt. Fosfor werdt vroeger in vietnam gebruikt als gemisch wapen!
Fosfor en witte fosfor zijn twee heel verschillende dingen. Witte fosfor is erg gevaarlijke rommel, maar fosfor niet. Sterker nog, je lichaam heeft het nodig (en het zit in sommige groentes).

Nu wil dat absoluut niet zeggen dat het een goed idee is om zo'n staafje op te drinken, want daar zit niet alleen fosfor in, daar zit meer chemische rommel in. Het goedje binnenkrijgen zal geen prettige ervaring zijn, maar dodelijk zal het ook niet zijn. Als je je aan de voorgeschreven leeftijden en manier van gebruiken houdt, ben jij in ieder geval niet aansprakelijk als er wat mis gaat. Of je zo wilt handelen is een tweede...

Wat betreft kinderen en rookmachines: ook al zeg je 30 keer dat het niet gezond is, ze blijven naar het ding toerennen en ervoor gaan liggen... ik heb de moed opgegeven...

René
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
24-6-2007 00:06

renevanh schreef:

ze blijven naar het ding toerennen en ervoor gaan liggen... ik heb de moed opgegeven...
1. Je spreekt de kids vermanend toe (vreemd genoeg werkt dat bij mij wel degelijk). De echte lastpakken laat ik desnoods even scratchen op een CDJ om ze daarna af te poeieren.
2. Je stapt naar de ouders, docenten of andere verantwoordelijken.
3. (= eigenlijk 1) Je plaatst een rookdoos zo dat de kinderen er simpelweg niet bij kunnen.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
24-6-2007 00:50
Als het bij jou wel werkt, heb je mazzel...

Ik heb het hier specifiek over het jongerencentrum waar ik draai, en ik heb ze allemaal al eens uitgelegd waarom het ze het niet moeten doen (ongezond, heet geval, enz). Eerst leg ik het uit, na 2 keer herhalen ga ik ook over op vermanend toespreken, maar het mag niet baten... het zijn ook telkens dezelfde, en waar je die rookdoos ook neerzet...
Ook de jongerenwerkers, beheerder en andere vrijwilligers zeggen er regelmatig wat van, maar het kan ze niks schelen... Nou, dan is het mooi hun probleem hoor! Wij hebben ons best gedaan...

René
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 9473
24-6-2007 14:12

renevanh schreef:

Nou, dan is het mooi hun probleem hoor! Wij hebben ons best gedaan...

René
Tot er eentje zijn handje of erger zijn gezicht verbrand....
Bij wie denk je dan dat ze komen?

De oplossing is gewoon niet roken, of heel onregelmatig roken, en op momenten dat ze er niet voor staan.
Gewoon ff timen, en meteen weer uit als ze erbij zijn.
Je moet dan alleen wel een flinke rookdoos hebben om genoeg in één keer keer kunnen roken razz :p

Nog betere oplossing: zet hem ergens achter waar ze niet bij kunnen. Een betere roker kan gerust een meter of twee spuiten voor dat de rook breed gaat. En anders doe je er een slang aan.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)