Forum > Geluid

Geluidsset disco

(47 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
13-3-2007 22:40
Om even te reageren op KVM. In de opdracht wordt er niet specifiek naar een rendement van een bepaalde set gevraagd. Je moet zelf achter het rendement komen door een practicum. Na dit practicum gedaan te hebben kom je op een rendement van zo'n 1% waarmee in principe dus gerekend kan worden. Wij hebben alleen verder gekeken, ook naar verschillende geluidssets, en hierbij heb je ook rendementen van bijvoorbeeld 4%.
En het aantal watts zegt wel wat, als je uitgaat van dat standaard gegeven rendement, kan je kijken hoeveel uitgangsvermogen je krijgt. Met dit uitgangsvermorgen kan je gaan rekenen om zo een aantal dB op een bepaalde afstand (van de speakers) te krijgen. Dit alles hebben we netjes in een excel sheet gezegd. Als je benieuwd bent hoe we dat precies hebben gedaan wil ik je die sheet best sturen wink ;)
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-3-2007 23:29

Maarten-square schreef:

Om even te reageren op KVM. In de opdracht wordt er niet specifiek naar een rendement van een bepaalde set gevraagd.
Dat kan zijn, maar het rendement is wel zeker van belang.

Een set van 2x1000watt met een rendement van 0,0, gaat immers zachter dan een set van b.v. 2x500watt met een zeer hoog rendement.

Bij discotheken zie je dan ook verschillende opstellingen, hetzij van 1 kant, of rondom de dansvloer.
Rondom de dansvloer heeft het voordeel dat het meeste geluid in de "cirkel" zit en je daarbuiten vrij "rustige" zit/ staan plaatsen hebt.
Uiteraard word dit berekend.

Martin.
kvm entertainment
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
14-3-2007 08:47
Deze opdracht is niet een specifieke licht-geluid opdracht. Er moet door een practicum een rendement worden bepaald, er moet gekeken wat een acceptabel geluidsniveau is om gehoorbeschadiging (zo veel mogelijk) te voorkomen en er moet gekeken worden hoeveel watt uitgaand vermogen er nodig is omdat geluidsniveau te bereiken. Als je het uigaand vermogen deelt door het rendement krijg je dus het eigenlijke vermogen van de set die je nodig hebt. De opdrachten zijn dus heel makkelijk en er zijn veel factoren weggelaten. Ook moet je kijken hoe het zit met het personeel en gehoorbescherming en daarmee wordt dan weer een link gelegd met de daarvoor geldende ARBO-normen.
Je krijgt eerst een opzet en je gaat dan kijken wat je daaraan kan verbeteren of veranderen. De eerste opzet was dat in elke hoek een speaker gehangen zou worden. Waarmee je dus in de héle disco in het geluid stond (ook bij de barren e.d.). Wij hebben daarom gekozen voor een andere opstelling waarbij een kleiner gedeelte van de disco goed in het geluid zit en daarom heen zijn rustigere geluidsarme zones (bij de barren/wc's e.d.)
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
14-3-2007 09:18
Het lijkt me voor dit project verstandig eens bij het begin te beginnen en niet meteen merken en types te noemen. Merk/type speakers is nog je kleinste probleem, want er zijn zat merken die prima setjes voor dit soort toepassingen kunnen leveren.

De afmetingen van de zaal zijn bekend. Jij wilt in iedere hoek een stack plaatsen. Waarom? Moet het overal in de zaal even hard? Meestal is er toch sprake van een dansvloer waar het wat harden moet gassen en een bar-gedeelte waar dat absoluut niet het geval is. Is er een podium met live-acts, en zo ja: waar? Gaat het om alleen disco of ook om concerten, modeshows etc. Kortom, begin eens met de indeling van de zaal en het gebruik.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
14-3-2007 09:22

Maarten-square schreef:

er moet gekeken wat een acceptabel geluidsniveau is om gehoorbeschadiging (zo veel mogelijk) te voorkomen en er moet gekeken worden hoeveel watt uitgaand vermogen er nodig is omdat geluidsniveau te bereiken.
En dat bepaal je dus aan de hand van de gebruikte set en de plaatsing.

Het "roepen" van ik zou ... gebruiken heeft dan ook weinig zin. Bij een dergelijk (vast) project word een tekening gemaakt van de ruimte en die word ingevuld.
Ook zal op de tekening de "geluids arme" zones worden aangegeven.

Martin.
kvm entertainment
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
14-3-2007 09:53
Misschien een idee om met een programma de zaal te tekenen en kijken hoe het geluid zich verdeelt bij verschillende geluidsopstellingen? Dan heb je tenminste iets aantoonbaars en wat geleerd i.p.v. wat natte vingerwerk...
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
14-3-2007 10:33

Matthias n schreef:

ik ken een leuke serie die is ontwikkeld voor in disco's en clubs van het merk voidacoustics.
De serie static is wel geschikt denk ik om in de zaal te hangen.
als je iedere keer 1 static 3, 2 Static, 1 Static neemt en blijft werken met die verhoudingen
dan kan je een mooie set creëren.

Alle kasten hebben een hoog rendement en zijn hornloaded wat wel ideaal is voor zo'n ruimtes.

Dit merk heeft ook leuke monitors de clubFi!

void acoustics
Juistem !!

Jij begrijpt het wink ;) , ik zou alleen niet voor de Static serie kiezen hier.
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 430
14-3-2007 10:39
nog nooit zo'n speaker gehoord maar ze zien er schitternd uit shocked 8O
The return of the BoomBap
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
14-3-2007 10:45

jelmer schreef:

nog nooit zo'n speaker gehoord maar ze zien er schitternd uit shocked 8O
Vind je?
Kan aan mij liggen (zal ook wel razz :p), maar een zwarte, onopvallende kast vind ik toch mooier.

René
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 430
14-3-2007 11:14
Kwestie van smaak happy :) en over niets valt zo goed te twisten als over smaak happy :)

Maar deze mogen wat betreft de looks zo mijn woonkamer in!
The return of the BoomBap

Terug naar forum Reageer (zonder quote)