Forum > Geluid

Stage Accompany monitoren, wie heeft er wat meer info ?

(51 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
9-2-2007 08:46

Victor schreef:

Overigens vind ik de uitspraak van de SA-man van een hoog "wij weten hoe het moet en de rest van de wereld is gek"-gehalte.
Ach... soms bezondigen we ons allemaal wel eens aan dat soort uitlatingen....

Moet wel zeggen, en dat is ook mijn ervaring, als je richting SA vragen stelt, komen ze er altijd op terug, altijd met een keurig antwoordt. Vind dat altijd erg prettig. Mogen wat mij betreft een hoop merken een voorbeeld aan nemen ; - )

@Webbie
Ik heb ook wel eens kasten gehad, die niet origineel SA waren, maar er verdomde veel op leken en waarschijnlijk toen ook als hobbyproject in hun fabriek gemaakt zijn. Overigens hoeft dat absoluut niks over de kwaliteit van de kasten te zeggen hoor.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
9-2-2007 18:10
grappig om zijn verhaal te lezen. zo zie je maar dat alles weer anders kan zijn dan je dacht. Componenten komen bij SA vandaan. goed gezien. In het filter is rekening gehouden met de db verschillen zo goed en kwaad als dit ging
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 2129
9-2-2007 18:57
Hallo,

Als iemand nog een setje Ribbon Compact Drivers SA8525 zoekt.

Op eBay.de staat een setje, huidige stand 251,- Euro (veel geld!).

Als ik dat nou zo zie dan heb ik een nette prijs betaald voor mijn SA's.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 2129
9-2-2007 19:17
Hallo,

m44 schreef:

In het filter is rekening gehouden met de db verschillen zo goed en kwaad als dit ging
Dat gaat, als je alles aktief aanstuurt, een stuk gemakkelijker met bijvoorbeeld de Behringer DCX2496.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
10-2-2007 00:16

Webbie schreef:

Hallo,

Als iemand nog een setje Ribbon Compact Drivers SA8525 zoekt.

Op eBay.de staat een setje, huidige stand 251,- Euro (veel geld!).

Als ik dat nou zo zie dan heb ik een nette prijs betaald voor mijn SA's.

ik ben ook de beroertste niet. Ik vraag me wel af wat nu de exacte oorsprong is van de speakers. of de oorspronkelijke verkoper kletst uit zijn nek of SA geeft alle "geheimen"uit het verleden niet prijs.
ik heb er in ieder geval een hoop lol mee gehad. Gun jou hetzelfde al had ik er 2 x zoveel voor kunnen krijgen.

Greetz Webbie...
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 2129
10-2-2007 00:48
10 x bewerkt. Laatst door Webbie op 10-2-2007 09:51
Hallo Robin,

m44 schreef:

Webbie schreef:

Hallo,

Als iemand nog een setje Ribbon Compact Drivers SA8525 zoekt.

Op eBay.de staat een setje, huidige stand 251,- Euro (veel geld!).

Als ik dat nou zo zie dan heb ik een nette prijs betaald voor mijn SA's.
ik ben ook de beroertste niet. Ik vraag me wel af wat nu de exacte oorsprong is van de speakers. of de oorspronkelijke verkoper kletst uit zijn nek of SA geeft alle "geheimen"uit het verleden niet prijs.
ik heb er in ieder geval een hoop lol mee gehad. Gun jou hetzelfde al had ik er 2 x zoveel voor kunnen krijgen.
Daarom had ik eigenlijk ook de mailtjes naar SA gestuurd, en wou weten of het nu een échte SA kast was.
Na de mailtjes te hebben gelezen, zijn de hoog- en laagdrivers en filter-componenten origineel.
Alléén is de SA 8525 en de SA 1203 nooit een combo geweest in een kast van hen.

Misschien dat de studiobaas uit Hoorn, waar jij de speakers van overgenomen hebt, hier in als nog duidelijkheid kan brengen.

Frapant is ook dat de SA 8525 driver uitgerust is met "mounting plate" waar een hoorn op gemonteerd behoort te worden.
Dat verklaard ook, de door Dré opgemerkte, gaatjes aan de voorkant (gaatjes voor de paspennen van de hoorn).
Ook aan de achterkant zijn nokken uitgefreesd die zijn bestemd voor actieve koeling in een Performer systeem.
De gaatjes en nokken dienen, volgens de engineer van SA, opgevuld cq afgestopt te worden.

Vraag me nog wel af of SA ook plankjes gebruikte voor hun filters.

Wist wel dat SA drivers en kasten erg waardevast waren/zijn.
Maar dat losse componenten op eBay zoveel opbrengen had ik ook niet verwacht.
Op het Hollandse Marktplaats gaat een setje Blue Box (welliswaar zonder de optionele flightcase buitenkast), relatief gezien, toch voor een stuk minder weg.
Waar ook de SA 8525 inzit, al is deze dan wel uitgevoerd met de hoorn-extensie, een grotere woofer (SA 1503) en natuurlijk de versterkers met processing.

Ik heb jouw kasten gekocht, omdat de SA's de ideale compromis leek (na aanraden door forumleden in een ander topic hier) tussen HiFi en PA.
Heb er absoluut ook géén spijt van, en vind het grasduinen naar informatie over dit toch ietwat eigenwijze Hollandse merk, ontzettend leuk.

Ik raad dan ook iedereen aan om toch eens naar SA kasten te kijken/luisteren, klinkt écht heel anders dan bijvoorbeeld Peavey. Dat schreeuwerige van Peavey is nu vervangen door het loepzuivere en transparante hoog van de Ribbon Compact Driver, waar ik al een tijdje naar zocht.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-2-2007 01:07

Webbie schreef:

Wist wel dat SA drivers en kasten wel erg waardevast waren/zijn.
Waardevast waren, velen krijgen nu een derde leven.
Momenteel word er zeer veel SA aangeboden, als je marktplaats een beetje gevolgd hebt kom je regelmatig Blue boxen tegen voor zeer weinig. Zelfs lege kasten en versterkers van Blue boxen hebben onlangs op marktplaats gestaan.
Maar dat losse componenten op eBay zoveel opbrengen had ik ook niet verwacht.
Het is een beetje wat de "gek" er voor over heeft, misschien toevallig iemand die zijn eigen ribbon tweeters stuk heeft. Ook als je Ebay volgt zie je dingen weggaan voor een waanzinnig lage prijs.

Webbie schreef:

klinkt écht heel anders dan bijvoorbeeld Peavey. Dat schreeuwige van Peavey is nu vervangen door het loepzuivere en transparante hoog van de Ribbon Compact Driver
Op zich ook niet vreemd, dat peavey hoorntje krijgt veel mid voor z'n kiezen en sprankelend hoog (openheid), wat bijvoorbeeld een Italiaanse B&C wel heeft zit er gewoon niet in.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 2129
11-2-2007 00:04
Hallo Aart,

Aart schreef:

Bij mijn weten heeft Philips van deze driver alleen een klein aantal prototypen gemaakt, welke goed waren voor HiFi begrippen maar niet zo veel beter als bestaande oplossingen dat het de hoge prijs rechtvaardigde.
SA heeft het ontwerp toen overgenomen en met veel succes aangepast aan hun toepassing. Het lijkt me niet ondenkbaar dat de productie van meer high-tech onderdelen als het ribbon elders is gebleven.
Kwam onderstaande tegen op Internet, toen ik Dré zijn leesopdrachten aan het uitvoeren was.
Krijg over twee weken een overhoring van Dré laugh :D.

De Philips RSQ8P zou de voorloper geweest zijn van de SA8520.
It was originally manufactured by Philips in Dendermonde, Belgium. Philips have stopped making them. Philips have sold the licence and manufacturing equipment to the Italian company ATD, which will hopefully start to manufacture them again sometime, although I have my doubts.

Stage Accompany makes a variation of models for professional use, based on the original Philips design. The SA8520 is more or less a direct copy of the RSQ8P. The largest version SA8535 features a very large neodymium magnet that yields a sensitivity of 103 dB. Horn loading increases it to an astonishing 107 dB. All in all, the SA8535's specs by far exceed any compression driver. Its sound quality is very close to that of the Philips RSQ8P.

Bron
Nog wat kijkplezier:

Diafragma van de SA8520
Schema diafragma van de SA8520

Nog ter info:

Ben nu al een paar dagen een muziekmarathon aan het doen (op bescheiden geluidsniveau), probeer zo veel mogelijk verschillende artiesten/muziekstijlen zoals:

* Madonna - Immaculate Collection ("Voque" klinkt echt overdonderend)
* Whitesnake - 1987 (blijft een stoere cd (moet altijd denken aan dat bloedmooie mokkel in de clips))
* Venga Boys - Greatist Hits! (toch weer een keer leuk om te horen)
* Rainbow - On Stage (natuurlijk ook een live cdtje proberen)
* UFO - Strangers in the Night (live, gitaarsolo klinkt lekker van Michael Schenker in "Mother Mary")
* Doro - Live (Doro Pesh kan nog steeds niet zingen, tis haar vergeven.... wink ;))
* Supertramp - The very best of (mag natuurlijk niet ontbreken, de ultieme test cd)
* Marco Borsato - De Waarheid (klinkt heel open)
* Tc Matic - Tc Matic (lekkere Belgische klere-herrie met Arno Hintjes)
* Titanic - Music from the motion picture (wat een "diepgang" heeft die muziek)

Meeste cd's klinken echt perfect, moet er wel eerlijk bij vertellen dat ik de sub van de SP1 vanaf 100Hz er onder heb gezet. De SA's hebben géén bass die echt drukt. Met de w-bins vreemd genoeg klinkt het echt heel aangenaam (dus gaat de zaag in de SP1's).
Ook nog wat mp3tjes afgespeeld via de pc, na een stuk of 8 er maar mee ophouden, meeste klinken kut!)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
11-2-2007 12:38
Ah, dan zit de geschiedenis toch wat anders. Het een en ander geeft hits op o.a. het mfbfreaks forum, waar HiFi speakers met deze unit genoemd worden uit latere jaren.

Heb als klein Aartje een set Philips unit's irl gezien welke toen getest werden voor toepassing in een bestaand systeem. Daar is niets uit voortgekomen.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
11-2-2007 14:03

Webbie schreef:

* Whitesnake - 1987 (blijft een stoere cd (moet altijd denken aan dat bloedmooie mokkel in de clips))
Helemaal offtopic, maar dat was Tawny Kitaen, die later trouwde met de zanger van Whitesnake (David Coverdale) en net 2 jaar later weer scheidde. Inmiddels is ze 45...

Hier zie je haar in de clip van "Is this love" van Whitesnake
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)