Forum > Newbie Forum

installeren, afstellen, regelen apparatuur

(53 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
PirkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-1-2004
Laatste: 23-3-2006
Berichten: 12
14-2-2004 12:43
ok maar bij die ieuwe xtc's heb je dus geen speelruimte. Als ik mix heb ik die nodig om de plaat er mooi boven te krijgen (per plaat verschillend) De gain is altijd op nul maar soms moet je een plaat om m er lekke rin t elaten komen toch iets harder hebben (fader iets omhoog) en dan kun je tegelijkertijd de ander iets zachter doen (dus dubbele werking) Als ik dat niet heb zit ik altijd met een plaat die nog teveel volume heeft of er net niet lekker overheenkomt. Dan heb je dus geen spelingsruimte over. En om dit met d egain te doen vind ik kut. Mixen hoort toch met de faders en niet met de gain... Toch zie ik zowat elke pro (wel bij hardcore/hardstyle) faders tot bovenaan. Misschien dat dit bij die muzieksoort wel kan (rammen met faders) maar met bijvoorbeeld trance of andere 'lange mix' muziek is de fader op 0-lijn toch veel gunstiger?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-2-2004 13:41
Gebruik wat je lekker vindt maar zorg ervoor dat je mixer's gain structure goed voor elkaar is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Tom314Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 127
14-2-2004 15:04
elk nummer met PFL afregelen op 0db-punt met gain-draaiknop, faders gebruiken om in te mixen. en die staan bij 'normaal spelen' dus ook idd vol open..

nummers die ongelijkmatig verlopen, bv. een vrij stille intro, wordt vantevoren wel rekening mee gehouden dat de gain 'te hard' staat voor de rest van het nummer, kan ook makkelijk bijgeregeld worden met kanaalfader en gain (wel je muziek kennen ofcourse, of even snel PFL)
ToM. this one goes to 11 y'know ? 1 louder.
PirkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-1-2004
Laatste: 23-3-2006
Berichten: 12
15-2-2004 12:47
ok..

dus bij een oude xtc zou je op pfl de plaat op -6 kunnen zetten en dan de fader tot bovenaan (+6)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-2-2004 10:19

pirky schreef:

ok..

dus bij een oude xtc zou je op pfl de plaat op -6 kunnen zetten en dan de fader tot bovenaan (+6)
Ahum...

www.new-line.nl/forum/read/?m=116186#116186

Notabene je eigen quote!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SkiptagStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-2-2004
Laatste: 4-4-2005
Berichten: 19
16-3-2004 22:39

Dré schreef:

Tijdens het draaien gebruik ik altijd de 0dB lijn op de Dateq (da's dus ruwweg 70% van de fader). Je hebt dan nog 6dB over voor correcties.
Nadeel van deze methode;
Werkt gewoon niet als je lekker aan het raggen bent met twee of meer 'kale' platen,meestal zie je dit bij techno DJ's, (als ik progs draai gebruik ik de instellingen van Dré, je kan hem niet precies/ongeveer teruggooien op 0db lijn (ik heb een Dateq XTC btw.)
Ik heb mijn gain nu staan op -15 (VU piekt op +- 0 db.)mijn kanaal op +6db. En met mij zijn er vele anderen die op tijdens het raggen liever met de gain de plaat op gelijk volume masteren. Tuurlijk gebruik ik mijn kanaal als mixtool, maar zonde van je gain om hem met rust te laten terwijl je er hele leuke dingen mee kan uithalen. Zelfde met mijn eq, ik kan wel ongeveer dingen gaan afstellen, maar af en toe laat je hi-hats uitkomen van de ene plaat terwijl je de bassen omwisselt etc. als ik aan het raggen ben staan mijn potmetertjes van mijn eq echt niet allemaal op 0 of minder.

Is deze techniek fout?
Ik denk van niet. (hoewel niet helemaal volgens het boekje?) Je bent op deze manier heel erg bezig met je platen, en dat breng je ook over op je publiek.
Wat André al zei, als je het zelf maar lekker vindt mixen en je geluidskwaliteit er niet op achteruit gaat.

Als iemand hier iets zinnigs op te zeggen heeft graag!!

Groet Skiptag
** Progressive with Raw African Influences **
DJ-IpkissStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
Berichten: 320
17-3-2004 09:02
Ik doe het als volgt.
Gain afregeglen tot netjes 0(in de pfl stand)
Maar ik draai gewoon op +6. De master naar -6 ongeveer(iets minder voor eventuele uitschieters). En dat signaal naar de versterker. Maar ik heb een vraagje.
Als ik hem nou op 0 db heb afgesteld en de fader staat op +6, kan ik er dan vanuit gaan dat als ik de master op -6 zet(dus precies...) hij dan op 0 db loopt? Het geluid klinkt zo hard dan over mijn Stereo(kan ook omdat die oude mixer te zacht was hoor...)
Of zit dat meer tussen de oren?
Oude mixer---> Dap Titanium MKII
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
17-3-2004 09:09
De master zit in bijna alle gevallen NA de fader. Dus als je het op de master VU op -6 zet. Dan word hij ook op -6 uitgestuurd. Je moet gewoon zorgen dat je op de master vu ook ongeveer 0db hebt!
Maar dat is MIJN mening...
DJ-IpkissStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
Berichten: 320
17-3-2004 09:16
neej dat doe ik niet.
Ik draai mijn master knopje naar -6. Dus dan compenceert hij het geluid van +6 toch of is mijn redenatie fout?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
17-3-2004 09:42

Skiptag schreef:

Nadeel van deze methode;
Werkt gewoon niet als je lekker aan het raggen bent met twee of meer 'kale' platen,meestal zie je dit bij techno DJ's, (als ik progs draai gebruik ik de instellingen van Dré, je kan hem niet precies/ongeveer teruggooien op 0db lijn (ik heb een Dateq XTC btw.)
Dan kan je je kanaalfaders helemaal openzetten (+6 dB) en je master een stukkie terug (-6 dB).
En met mij zijn er vele anderen die op tijdens het raggen liever met de gain de plaat op gelijk volume masteren.
Er zijn ook veel mensen die onnodig links rijden op de snelweg. En veel mensen die hun school niet afmaken. De gain is niet bedoeld om het volume van een kanaal te regelen, maar om de mixer aan te passen op het aangeboden signaal. Zodat er geen oversturing ontstaat (bij te harde insturing), of een slechte signaal/ruisverhouding (bij te zachte insturing).
zonde van je gain om hem met rust te laten terwijl je er hele leuke dingen mee kan uithalen.
Nogmaals, daar is hij niet voor bedoeld. Bovendien zie ik echt niet in welke "hele leuke dingen" je met je gain kan uithalen. Het is gewoon een signaalverzwakker aan het begin van het signaalpad van je mixer. Voor volumecorrecties en mixwerk zijn je kanaalfaders en master bedoeld. Daar kan je alles mee doen wat maar nodig is.
Zelfde met mijn eq, ik kan wel ongeveer dingen gaan afstellen, maar af en toe laat je hi-hats uitkomen van de ene plaat terwijl je de bassen omwisselt etc. als ik aan het raggen ben staan mijn potmetertjes van mijn eq echt niet allemaal op 0 of minder.
Prima, daar is de eq voor. Wat heeft dat te maken met de gain-regelaars?
Is deze techniek fout?
Ik denk van niet. (hoewel niet helemaal volgens het boekje?) Je bent op deze manier heel erg bezig met je platen, en dat breng je ook over op je publiek.
Het is fout als je gain zo hoog staat dat je mixer wordt overstuurd. Waarom je "heel erg met je platen" bezig bent door aan je gain te draaien zie ik echt niet in.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)