Forum > Zelfbouw Speakers

w-bin

(45 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
18-9-2006 07:24
hallo ,
ik beschik zelf over 2 w-bins en ik ben
er zeer tevreden over .

het nadeel van een w-bin :
een w-bin kan geen lage subsonische tonen weergeven.
de laagste frequenties die de w-bin kan geven ligt
rond de 60 Hz . dus een goede kickbass happy :)
een BR-sub kan lagere ''sub''frequenties geven
dan een w-bin . tot ongeveer 40 Hz (soms wat lager)
een w-bin transformeerd als ware de subbas in een harde kickbas wink ;)

het voordeel van een w-bin :
w-bins dragen het geluid zeer ver door het hoornontwerp
ze zijn dus ideaal voor buitenklussen en
grote zalen en tenten .

voor kleine zalen zijn deze minder geschikt , omdat je de bass pas goed hoort/voelt als je ongeveer 8 meter van de kast afstaat.

ik heb zelf 1 w-bin per kant staan. en ik ben er zelf erg tevreden over. maar 2 per kant zal welliswaar veel beter zijn , omdat dan de bass harder word EN de frequentie daalt. dus met een stackje w-bins kan je evengoed een subsonische bass verkrijgen.

voor kleine zalen zou ik meer kijken naar een BR-sub.
voor grotere zalen en/of buiten zou ik verkiezen
voor een w-bin .

ik zou het ontwerp van de elektro voice eleminator nabouwen. ik kan je dit ontwerp sturen als je wenst.
en dan zou ik er een eminence kappa15lfa speaker inzetten.
zeer goede speakers die niet al te veel kosten...

dan er 2 BR-gaten in de voorkamer maken van 10 cm doorsnede en 15 cm lang.
dan is je kastje getuned op zo''n 60 hz.
en dan komt je w-bin evengoed een heel stuk laag shocked 8O.

m.v.g. sebastiaan
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
18-9-2006 11:46
Het probleem met W-bin's vind ik dat het veelal te lompe kasten zijn voor de geluidsdruk die ze produceren. En je gaat er pas echt voordeel uithalen als je ze stackt met meerdere per kant. 1 bin per kant heeft weinig zin.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
18-9-2006 12:10

DJ Bastisito schreef:

Het probleem met W-bin's vind ik dat het veelal te lompe kasten zijn voor de geluidsdruk die ze produceren. En je gaat er pas echt voordeel uithalen als je ze stackt met meerdere per kant. 1 bin per kant heeft weinig zin.
Toch zou ik dat niet te hard roepen. Heb jaren geleden regelmatig op de weg gezeten met 1 enkele W-bin per kant. Flink veel vermogen erin pompen (soms wel 3x RMS-vermogen van de speaker) en we deden met gemak schoolfeesten met 400-500 man. Klonk ECHT hard. Alleen gaat het niet dramatisch laag, en is het echt disco-geknal rond de maagstreken.
Light Image
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
18-9-2006 15:17

DJ Bastisito schreef:

Het probleem met W-bin's vind ik dat het veelal te lompe kasten zijn voor de geluidsdruk die ze produceren. En je gaat er pas echt voordeel uithalen als je ze stackt met meerdere per kant. 1 bin per kant heeft weinig zin.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Uiteraard haal je veel voordeel uit meerdere W-bins per kant, dat lijkt me logisch, maar met aan iedere kant 1 W-bin kan je toch behoorlijk wat presteren hoor.

Ik werkte vroeger eigenlijk redelijk vaak met W-bins (origineel JBL -> zelfbouw, 15" en 18" geladen), en ik was er dan ook een voorstander van. Ik heb deze kasten natuurlijk nog altijd, en gebruik ze nog, maar veel minder vaak. (omdat er gewoon betere, en vooral meer compacte oplossingen bestaan) Tijden veranderen...

4 of 8 van deze kasten per kant (afhankelijk van soort klus en grootte) geeft een waanzinnige druk, en een prachtige sound. Dat was destijds echt een belevenis :-) Maar ik gebruikte deze kasten ook vaak enkel per kant. Natuurlijk niet vergelijkbaar, maar toch was "het laag" zeer overtuigend aanwezig. Zelfs met 1 enkele 15" driver per kant was de sound dik in orde. (als de klusjes niet té groot waren uiteraard). Ook, zoals iedereen wel weet of verwacht van een W-bin, was de bas op zekere afstand toch wel erg goed voelbaar.

Dus ik zou niet te snel zeggen dat een enkele W-bin per kant waardeloos is hoor...

Misschien even off-topic: weet je wat je met een W-bin allemaal kan doen? Je kan er je rot mee amuseren :-) een paar tips...

Je kan leuke torentjes bouwen, en er dan opklimmen. Daar de kasten toch zo stevig zijn, kan dat absoluut geen kwaad. En heb je al een keer gezien (bijvoorbeeld bij een stack van een stuk of 6 W-bins 3 maal naast elkaar) hoeveel verschillende punten er zijn waar je je aan kan vasthouden? (alle gaten, handgrepen, hoeken e.d. meegerekend) Dat was vroeger toch wel altijd lachen als zo'n stackjes gekableerd moesten worden! Een heuse klimwand...

Vroeger ook nog rot gelachen met een aantal onafgewerkte W-bins die aan het proefdraaien waren. (nog geen hoeken, kanten, afwerking,...) Als je de woofer zwaar gaat belasten, schuiven de kasten mooi op de beat voorbij... Heel leuk ook voor kinderen. Je kan er zo ongeveer 3 tot 4 vervoeren, afhankelijk van hoe "hard" je gaat.

enzenz... excuses voor deze niet veel zeggende tussenkomst!
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Dj pimpiwimpieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-9-2006
Laatste: 13-8-2012
Berichten: 11
18-9-2006 17:04
bedankt voor de toch wel snelle reacties! happy :) jammer dat w-bins blijkbaar minder presteren in iets kleinere zalen, toch blijf ik het een intereant en leuk systeem vinden, voorlopig ga ik het houden bij een enkele w-bin per kan, maar is de bedoeling dat er later een tweede paar bijkomt, alles ineens is een beetje duur voor de moment happy :) heb ondertussen al wat kosten gemaakt aan cd-speler, en rookmachine, als ik het zo hoor zou het mss ook interesant kunne zijn per kant een w-bin met een basreflex te combineren, om zowel voor in de zaal als achter een goede bas te creëren.
als je wil mag je dat ontwerp wellis doorsturen hoor okido happy :) heb er al wel gevonden maar zijn niet altijd helemaal in detail duidelijk,
groetjes hans...!
tis iet allemaal
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
18-9-2006 21:33
Hallo,

Wat je eventueel ook kan doen, is op zoek gaan naar een tweedehands setje Peavey FH-1's. Dit zijn vrij compacte W-bins, met de overbekende Black Widow driver.

Zijn meestal voor een redelijke prijs te vinden op Marktplaats (setje a 150,- Euro).

Hier wat meer info over deze kast. En een wat duidelijker plaatje (de onderste kast is een FH-1, middelste een MB-2 en de bovenste een MF1-X).

Eventueel zou je ook op zoek kunnen gaan naar het oude type Peavey SP-1, die had in het bass-gedeelte ook een FH-1 w-bin zitten, ook voor rond de eerder genoemde prijs te vinden is op Marktplaats.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
19-9-2006 07:23
ik heb je het ontwerp toegestuurd wink ;) .

je zal er veel plezier aan beleven laugh :D
ik heb deze zelf ook en nu ook nog maar met 1 per kant.
ze zijn geladen met een eminence kappa 15lfa
en zijn getuned op 65 hz.

ze geven het kickbass en het laag heel
goed weer en de bas draagt erg ver shocked 8O laugh :D .
je zal er zeker veel plezier aan beleven wink ;)

ik heb de kastjes ook gemeten met een osciloscoop wink ;) .
(in bijzijn van prof. en speakers belast op 600 Watt)
berekend op geluidsdruk.

50 Hz : 118.8 db
60hz: 123.4 db
80 hz:128.8 db
100hz:130.4 db
120 hz:131.2 db
150 hz:129.4 db
200 hz:127.0 db

verder heb ik mijn kastjes gewoon zwart geverfd en
hem rondom met alluminium hoekijzer omringt.
verder heb ik er een rooster voor zitten .

je kan hem natuurlijk ook stofferen ofzo.
en de rooster is ook niet noodzakelijk.

m.v.g. sebastiaan
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-9-2006 07:52

okido4777 schreef:

50 Hz : 118.8 db
60hz: 123.4 db
80 hz:128.8 db
100hz:130.4 db
120 hz:131.2 db
150 hz:129.4 db
200 hz:127.0 db
Dit is geen basweergave en komt erg goedkoop over. Een groot deel van de basweergave en voelbare druk speelt zich toch met name af tussen 30 - 60 Hz. Dit is ook tevens het mooiste en meest aangename deel van de basweergave, zowel op het gehoor alsook de voelbare druk. Nu ligt het -3 dB punt op ca 75 Hz. Met een parametrische EQ kun je rond de 40 Hz vaak tot ca +5 dB bijregelen, maar dat red je ook niet. Ik neig ook vaak naar subwoofers met een lange slag (X-max), rendement van rond de 95 dB/W/m, hoog belastbaar vermogen, weinig power compressie. Meestal kom ik dan op EAW of R&H uit.

Voor de rest probeer ik het -3 dB punt van de basweergave op 38 Hz of lager te leggen.

TCMC
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
19-9-2006 17:14
dat begrijp ik volkomen wink ;)
uit een enkele w-bin kan je ook geen echte subbass van 30 hz opwekken wink ;)
rond 50 hz begin je ze pas te ''voelen''
behalve als je er een paar stacks dan daalt de frequentie
en kan je tevens nog een subbas weergeven wink ;)

maar een w-bin geeft toch een goede kickbass of maagbass.
je voelt ze toch royaal razz :p

en de troef is natuurlijk dat je de bass op een afstandje nog goed voelt , bij BR-kastjes geven ze op een grote afstand geen echte subbas meer , en voel je ze ook niet meer zo goed , bij een w-bin echter wel
omdat deze een hoornconstructie heefd wink ;) .

daarom zeg ik al , in een kleine/middel zaal > BR-kastjes
in een grote zaal of buiten > hoorngeladen.
of je moet zin hebben om 8 BR-kastjes per kant te zetten om een buitenevenement te voorzien wink ;)
maar dan gebruik ik toch liever 4 w-bins wink ;) .

maar of ik nu in een kleine zaal of buiten draai
dan draai ik liever met de w-bins omdat deze naar mijn mening een droger en dus fijnere bass geven.

maar dit is natuurlijk ieder zijn eigen smaak wink ;)

m.v.g. sebastiaan
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-9-2006 18:47

okido4777 schreef:

dat begrijp ik volkomen wink ;)
uit een enkele w-bin kan je ook geen echte subbass van 30 hz opwekken wink ;)
rond 50 hz begin je ze pas te ''voelen''
behalve als je er een paar stacks dan daalt de frequentie
en kan je tevens nog een subbas weergeven wink ;)

maar een w-bin geeft toch een goede kickbass of maagbass.
je voelt ze toch royaal razz :p

en de troef is natuurlijk dat je de bass op een afstandje nog goed voelt , bij BR-kastjes geven ze op een grote afstand geen echte subbas meer , en voel je ze ook niet meer zo goed , bij een w-bin echter wel
omdat deze een hoornconstructie heefd wink ;) .

daarom zeg ik al , in een kleine/middel zaal > BR-kastjes
in een grote zaal of buiten > hoorngeladen.
of je moet zin hebben om 8 BR-kastjes per kant te zetten om een buitenevenement te voorzien wink ;)
Ik heb laatst bij Highlite een demo beluisterd met 4x DAP X-15HL hoorngeladen subwoofers en 2x X-15 als topkast. Wat me het meest verbaasde, maar ook een zeer welkome bijkomstigheid, is de laagste frequentie van 35 Hz als -3 dB punt. Het is net geen EAW, want die vind ik nog mooier en ook dieper klinken met de juiste processing. De hoorngeladen kasten zijn ook nog kleiner als de W-bins en het geluid klonk ook nog erg mooi op alle fronten. Ook opvallend is dat achter de bashoorns weinig bas te horen was, terwijl in de luisterruimte de verhoudingen prima waren, zowel kortbij alsook op lange afstand. Ook kon ik weinig kleuring ontdekken. Een beetje kleuring vind ik niet erg en laat de muziek vaak iets levendiger klinken.

Een W-bin komt op mij erg gekleurd over. Beneden de 60 Hz worden de bastonen vaak in frequentie verdubbeld (2e harmonischen) en dat vind ik verschrikkelijk klinken, helemaal als je zelf bijvoorbeeld basgitaar speelt.

BR kasten vind ik inderdaad het mooiste klinken. Ook 6e orde bandpass kasten doen het heel mooi. Nadeel van beide systemen vind ik dat je kortbij een overdaad aan bassen hebt, maar je hebt inderdaad wel gelijk wat betreft de toepsiing van BR-kasten en W-bin's/hoorngeladen kasten.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)