Forum > Geluid

Een nieuwe PA-installatie --> veelzijdig en compact.

(66 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
10-4-2003 17:13

Dré schreef:

Waar is het filterontwerp? Waar staat vermeld waar de verstevigingen komen? Is dit een ontwerp of is het een "concept"???

En een 15"/1" combo is uiteraard ALTIJD af te raden (fysiek niet goed mogelijk, ongeacht merk op de verpakking).

Hetzelfde geldt (weliswaar in mindere mate) voor een 18"/10" koppeling. Zelfs met horn assist is dat nog een stevige kluif.
Ik bedoel ook eigenlijk 15"/2" combi..

Waarom is een 15"/1" combi altijd af te raden. Terwijl je ze eigenlijk zo vaak ziet. Is de overgangsfrequentie voor beidde erg ongunstig (te hoog vor 15", te laag voor 1")

Filterontwerp komt wel goed. Daar hoop ik in samenwerking met mijn leverancier van speakers wel mee overeen te komen. Maar zou het dus een combi worden van 18" sub en 10"/1" top is de overgang ook niet optimaal.....
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
10-4-2003 17:14
Kosten zijn hier ook secundair aan de rendabele kwaliteit. Ik betaal nu liever wat meer voor een goed ontwerp, dan later weer zitten rommelen met spullen die net-niet zijn...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-4-2003 17:34

Reemski schreef:

Waarom is een 15"/1" combi altijd af te raden. Terwijl je ze eigenlijk zo vaak ziet. Is de overgangsfrequentie voor beidde erg ongunstig (te hoog vor 15", te laag voor 1")
Precies. Het resultaat is ALTIJD een speaker die EN een probleem krijgt in het 1-2k gebied EN een vernauwing van de openingshoek die verre van acceptabel is.

Bij vraag en aanbod geldt meer dan goed ontwerpgedrag... Als een klant een pisbak wil dan is er vast wel iemand die die pisbak voor hem wil ontwerpen en op de markt brengen ;-)
Filterontwerp komt wel goed. Daar hoop ik in samenwerking met mijn leverancier van speakers wel mee overeen te komen.
Een GOED passief filterontwerp is GEEN sinecure (en zeker niets iet dat je "even" op een middagje doet). Een actief filterontwerp is alweer een stuk makkelijker MAAR ook nog steeds niet "kinderlijk simpel". Er is namelijk nooit een "dit is het beste" keuze qua overnamepunt, overnamehelling etc. etc. Het is ALTIJD een compromis.
Maar zou het dus een combi worden van 18" sub en 10"/1" top is de overgang ook niet optimaal.....
Als je sub, stokkie, top wilt gaan doen dan zou ik de X-over NIET boven de 150Hz leggen (dat ga je dan namelijk ECHT horen); liefst zelfs nog op 125Hz of lager (zodat de gehele stem alleen uit de top komt). Een 10" speaker kan zeer moeilijk zulke frequenties op acceptabele SPL weergeven (zeker zonder horn assist).

Daarom zie je ook zo vaak 18"/12"/1" systemen (en 18"/15"/2" systemen natuurlijk). Niet omdat iedereen lui is (hopelijk niet) en elkaar kopieert maar gewoon omdat het een logische keuze is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
10-4-2003 19:12
Hallo Reemski

Ik heb er zelf niet heel veel verstand van, maar wat ik niet begrijp is waarom je niet voor de ontwerpen van Dre gaat? Hij heeft een mooie 12"/1" ontwerp en ook nog een 18" basontwerp (kijk maar naar de specificaties). Je komt zelf met ontwerpen van PBaudio. Deze ontwerpen hebben echter geen enkele versteviging. Dit is echter wel nodig. Ook is het zo dat de ontwerpen van Pbaudio geschikt zouden zijn voor meerdere luidsprekers. Dit geeft al aan dat deze ontwerpen niet perfect zijn. Omdat je een box moet bouwen op de specifieke parameters van je luidspreker en een goede box werkt dus ook alleen maar goed met één bepaalde luidspreker. Bij de ontwerpen van Dre krijg je ook nog een filter. Bij PBaudio niet terwijl een filter heel belangrijk is en moeilijk te ontwerpen. Een ander voordeel van de ontwerpen van Dre is dat je ze een keer kunt beluisteren. Maak gewoon een afspraak met Dre (lijkt me ook vrij normaal als je zo veel uitgeeft) en ga een keer mee als hij zijn volledige set neerzet bij een feest. Dan kan je zelf beoordelen hoe het klinkt (ik verwacht niks anders dan heel goed want wie heeft er nou 25 jaar ervaring en een forum waar nog nooit iemand hem echt heeft kunnen verbeteren)
correct me if I'm wrong...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-4-2003 19:18
Het is heel goed van Reemski dat hij meerdere opties openhoudt. Probleem bij mijn ontwerpen is momenteel gewoon dat ik ze niet kan laten horen (drive-in shows zijn immers zo goed als op non actief gesteld).

Maar ook ik zou graag willen weten hoe ver de kasten van Michel (PBAudio) nu ECHT uitontwikkeld zijn.

En dat ik het nooit fout heb... Gelukkig niet zeg. laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
10-4-2003 19:22
Als iemand zo veel geld wil investeren dan sta je denk ik toch wel open om een demonstratie te geven? En ik ben het met je eens met mogelijkheden openhouden maar daar valt blindstaren op Pbaudio ontwerpen niet onder en ik heb nog niet veel goede ontwerpen gevonden met filter die je GRATIS (<- hier zit het probleem) op het internet kon vinden.
correct me if I'm wrong...
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
10-4-2003 20:40
Goedenavond allemaal,

Ik wil hier toch even rechtzetten dat er in de subs van P&B Audio geen verstevigingen zouden zitten. Ik of iemand anders heeft het al eerder in een topic gezegd. Ik heb de kasten gehad (en open gezien) en er zaten wel degelijk heel wat verstevigingen in. Ben het met jullie eens dat die niet op de tekeningen van de site staan. Dit is overigens bij alle kasten het geval die daar afgebeeld zijn. Zodra je meer informatie wilt of de speakers besteld, dan wordt er uiteraard keurig vermeld, waar en hoe de verstevigingen toegepast dienen te worden.

Inmiddels zijn de kasten verkocht en kan ik er dus geen foto meer van maken, die ter geruststelling van sommige van jullie zou kunnen leiden.

Vriendelijke groeten,

Remco vd Werff
Think! Audio
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
10-4-2003 20:57
Nog een kleine toevoeging:

Bij de 12/2" coaxiale hoorn wordt er gebruik gemaakt van actieve filtering dmv. een processor. Het filter voor de 10/1" top ligt uitgerekend en door verschillende testen geoptimaliseerd klaar om mee te geven. Tussen de 10/1" of 12/2" top en de sub wordt er uiteraard ook gewoon gewerkt met een processor.

Groeten, Remco
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
10-4-2003 22:52

ME schreef:

Als iemand zo veel geld wil investeren dan sta je denk ik toch wel open om een demonstratie te geven? En ik ben het met je eens met mogelijkheden openhouden maar daar valt blindstaren op Pbaudio ontwerpen niet onder en ik heb nog niet veel goede ontwerpen gevonden met filter die je GRATIS (<- hier zit het probleem) op het internet kon vinden.
Ik staar me absoluut NIET blind op de ontwerpen van pb-audio, maar ga ook niet zomaar de ontwerpen van Andre nabouwen.
Daar PB-audio tegenwoordig veel draait met Funktion-one, wat kwalitatief gewoon top is, maar absoluut niet de meest winstgevende oplossing (heb ik het idee). Een oor voor kwaliteit hebben ze dus wel. Ik hoop dat ze dit doorgevoerd hebben in hun ontwerpen.

Cyberdance draait sinds iets meer dan een jaar met zo'n set (subs + coax) en heeft hier nu na een jaar zo'n 2 sets bij gebouwd. Hij werkt er dus mee naar alle tevredenheid. Ik heb het set gehoord. Maar had niet de tijd uitvoerig te luisteren, en het gespeelde stuk muziek was verre van ideaal als luistertest.

De 10"/1" topjes heb ik ook gehoord en gingen behoorlijk hard. Tevens klonken ze erg goed. Maar de dag dat ik ze huurde was het erg druk en heb ik meer staan draaien en organiseren dan luisteren.... Dus wederom geen goed oordeel.

Trouwens krijg je er bij hun geen filter bij.... Maar indien gewenst willen ze dit wel voor je ontwerpen.. Dus een filterontwerp AFGESTEMT op jouw kast!!! Daar Dre ook een vaststaand ontwerp en bepaalde speakers gebruikt is het natuurlijk ook goed, maar toch. Een filter is dus geen probleem. Hebben we dat misverstand ook uit de wereld geholpen.

Ik ben iemand die erg moeilijk beslissingen kan nemen (over dit soort dingen dan). En wil graag niets aan het twijfel overlaten, indien ik een keuze maak. Geld geef je maar 1 keer uit.

Dre, het 12"ontwerp van jouw, is dat een trapeziumkast ook te gebruiken als monitor, op zijn kant of niet.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
11-4-2003 00:48

Reemski schreef:

Dre, het 12"ontwerp van jouw, is dat een trapeziumkast ook te gebruiken als monitor, op zijn kant of niet.
Monitorwerk is een HELE andere toepassing die een heel ander soort ontwerp vraagt. Voor monitorgebruik gaat mijn voorkeur ALTIJD uit naar een coax oplossing (omdat dit het meest voorspelbare polar gedrag geeft). Je wilt immers GEEN rare "lobing" effects bij een monitor (tenminste, niet als je de hoogste GBF wilt halen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)