Forum > Geluid

Een nieuwe PA-installatie --> veelzijdig en compact.

(66 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
8-4-2003 14:21
Ten eerste: Alstublieft in dit topic enkel doordachte en gemotiveerde antwoorden. Veel informatie heb ik al.

Mijn probleem is de volgende:

Ik draai momenteel met een 4 kw Peavey Hisys systeem, en kan daar tot ongeveer 600 man mee aan. Deze is in 2 installaties te delen, maar niet makkelijk. Hij neemt tevens erg veel ruimte in beslag (mede omdat elke speaker in een flightcase zit). Ook wordt de klank erg schel bij hoge volumes.

Wat ik zoek is een complete PA welke direct tot 700 man aan moet kunnen. Tevens moet deze installatie makkelijk uit te breiden zijn met bv. meerdere stacks. Tot de mogelijkheid behoort nieuw, 2e hands en zeker ook zelfbouw. Budget kan tot ongeveer 10.000 Euro.

Feesten welke er momenteel mee gedraait zullen worden gaan van kleine feestjes en bruiloftjes voor 80/100 man tot schoolfeesten voor 700 man. Zelf dacht ik dus aan een nearfield en farfield oplossing voor de topjes. Klein -> 10" / 15" FL topjes, groot -> 12" hornloaded topjes. (met evt. kleine speakers als monitors).

Erg belangrijk is ook de grootte en het uiterlijk. Ik heb niet erg veel ruimte, dus het geheel moet compact zijn. Wel geef ik erg om het uiterlijk van mijn set, dus deze moet (realistisch, dat wel) vrij goed blijven. (misschien dolly's als frontdeksel??)

Ik zal vast in mijn verhaal wel wat vergeten. En je ziet het. Al veel eisen en veel wensen. Maar ik hoop dat ik met jullie hulp een verantwoorde keuze kan maken.

Aankoop of bouw zal waarschijnlijk eind dit jaar plaatsvinden.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
8-4-2003 14:26
Oh, trouwens zit ik ook met het probleem wat rendabel blijft voor drive-in werk....

EAW en Funktion-one is leuk. Maar het verdient zichzelf voorlopig niet terug verwacht ik. Wat zou tevens financieel gezien een rendabele keuze zijn. Als "beginnend ondernemer" zonder echte naam betalen ze niet snel 800 / 1000 Euro voor een avondje bij 300 man.
Dj romaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2003
Laatste: 2-7-2010
Berichten: 206
8-4-2003 14:55
is het dan geen beter idee om te huren ik wet niet wat da kost maar als je ongveer 600 € vangt op een avond is dit wel rendabel ofnie ??

ik heb trouwens geen verstand van huur prijzen maar misschien is het een optie...
D'n huisschilder
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
8-4-2003 15:02
600,- is vaak al vrij veel hier in de buurt.. Met veel concurrentie helaas.

Wanneer je huurt moet je ophalen.. Hopen dat het in orde is en je bent afhankelijk van een ander. Ook is het, wanneer je dit zo'n 40 x per jaar doet totaal niet rendabel lijkt me. Een flinke PA kost al 300 Euro. En het is weggegooid geld. Na het huren is het weg...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
8-4-2003 15:16
Is je budget zonder versterkers en processor(s) en zo ja, welke heb je beschikbaar?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
8-4-2003 15:26
Die is half om half...

Zeg maar even 12000 Euro met versterkers en processoren.
Momenteel heb ik al een amprack bevattende:

Rane x-over AC-22
Peavey CS1000x (2x500w @ 4ohm)
Peavey CS1800g (2x600w @ 4ohm)
Peavey GPS2600 (2x900w @ 4ohm)

Maar.... Deze zullen waarschijnlijk tegen die tijd, samen met de speakers in de verkoop gaan, aangezien ik een hekel heb aan een bij elkaar geraapt zootje...
Dus alle suggesties betreffende versterkers / processor zijn ook welkom.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2003 15:36
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 8-4-2003 15:43
Ik gebruik mijn setje (3-4 x 18" bas, 2 x 12"/1" top per kant) voor zo'n 800 man, aangestuurd door 2 Lab.Gruppen Lab 4000's (beetje duur maar wel lekker). Topjes openen op zo'n 60 graden (soort van compromis tussen de 90 graden en de 40 graden systemen).

Voor de speakers ben je in dat geval een slordige 6000-7000 euro kwijt (inclusief afwerking, exclusief processor). Dan nog een Drive Rack 260 erbij en voor zo'n 8000 euro ben je klaar (in BTW).

Dus als je de eindtrappen al hebt (en als ze beefy genoeg zijn) dan zou je met bovenstaande ruim binnen het budget blijven.

Voor Dixo gebruik is bovenstaande combi zat voor zo'n 800 personen. Voor PA gebruik zou ik het aantal topjes verdubbelen (krijg je meer rust in het hoog en kun je beter splayen zodat je ook vooraan goed geluid hebt). Voor drive-in werk is het gewoon NIET rendabel om rekening te gaan houden met de mensen die zich vlak voor de show bevinden. Daarnaast moet je ook nog eens rekening houden met jezelf (ik zou namelijk NIET graag willen dat ik zelf getrakteerd werd op het volle mid-hoog en ben dus erg blij met de 60 graden; zo afgesteld dat mid/hoog nooit recht op m'n oren komt).

Hoe klinkt mijn 2W-600 kastje. We hebben ze eens naast elkaar vergeleken met de KS T3/TW set. De KS set had een iets mooier hoog (zoek de verschillen wel in de details) maar mijn subs veegden de vloer aan met de TW subs ;-)

Hoe compact is het? Subje is 60 diep, 60 hoog, 54 breed. Topje is 60 hoog, 40 breed, 32 diep (errug compact dus). Setje is door 1 persoon neer te zetten (hoewel het plaatsen van de topjes in een 4/4 config beter door 2 man gedaan kan worden).

Eigenlijk zou je gewoon eens zo'n setje moeten proberen.

Fabrieksspul? Ik hoor redelijk positieve verhalen over de JBL Array reeks. Zelf vind ik het hoog van JBL vrijwel altijd hoogst irritant (ze laten de HF drivers vrijwel altijd TE vroeg beginnen).

Qua subjes zou ik sowieso gaan voor zelfbouw (want da's zo'n uitgekauwd concept). Voor topjes is het maar net de vraag of je het aandurft (er staat dan namelijk geen merkje op je behuizingen en sommigen zijn daar nogal gevoelig voor).

En inderdaad goed dat je aangeeft dat we even realistisch moeten zijn over de toepassing. Dus geen TurboSound Flash set o.i.d. want dat gaat nergens over. Een EAW KF-650 set (occasion) zou waarschijnlijk zelfs nog te duur (en te groot en te zwaar) zijn voor je toepassing. Misschien dat AD nog in je straatje zou passen (ze hebben een nieuwe reeks met een erg mooi HF drivertje (15"/2" combi)). Eventueel zelfbouw subjes eronder. Overigens heb ik deze serie nog niet gehoord (maar in principe is het gelukkig zo dat als de basis goed is (goede kast, goede drivers) er met een beetje DSP power vrijwel altijd iets moois van te maken is.

Je hebt één groot voordeel: In het budget waar je zit te kijken is er BIJNA geen rommel te koop.

Versterkers: Gebruikelijke werk. Als je niet te veel wilt tillen:

Lab.Gruppen FP-6400's
PowerSoft Digam 7000
QSC PL 236 (beetje zwak broertje vergeleken bij de anderen).

Als je wel wilt tillen:

Geen idee eigenlijk. Ik kijk niet meer om naar die hufterzware, niet te tillen, versterkers.

Er zullen best veel andere opties zijn (keuze hangt vaak af van randvoorwaarden en niet zozeer van het merk zelf).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
8-4-2003 15:38
ow ehm ff off topic,

zou je mij kunnen waarschuwen als je die versterkers weg doet over een tijdje...
want er moet een versterker bijkomen...
Dj romaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2003
Laatste: 2-7-2010
Berichten: 206
8-4-2003 15:45
(offtopic) ja idd zo'n peavey 2 * 900 is wel lekker (Offtopic)
D'n huisschilder
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
8-4-2003 15:49
Het topje welke je aangeeft, de 2W/600. Is dit een coax constructie (aan de maten te zien niet..), zoals het ontwerp van Pb-audio: www.pbaudio.nl/Techcorner/show_construction.asp?Id=23

Ik ben wel gecharmeerd door deze topjes. Lekker compact. Inderdaad een gunstige spreiding.
Maar jij gebruikt er 2 per kant voor 800 man. Tevens zit er in de 2W/600 een 1" driver. In het andere ontwerp zit een 2". Scheelt het veel qua vermogen. 2" schijnt nogal snel te vervormen.
Ook gebruik je een wisselfilter?? Bedoel je passief filter mee? Is het gebruik van een actief filter niet gunstiger?

Gebruik jij je set ook wel eens alszijnde 1 sub en klein topje per kant? topje; misschien 12 / 1" of 10/1" ?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)