Forum > Newbie Forum

welke versterker voor boxen ?

(62 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
Break The SilenceStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 31-7-2023
Berichten: 127
11-8-2005 12:23

dj-d schreef:

Break The Silence schreef:

dj-d schreef:

wat zou eigenlijk de impendance worden als ik 1 sub en 1 top per kant gebruik ? (gewoon doorlussen)
en als ik beide subs en een top gebruik (per kant, doorlus)
I sub en 1 top per kant geeft 4 ohm
2 subs en 1 top per kant geeft 2,666... ohm. Vergeet het maar om dit aan te sluiten op een Palladium versterker, die vinden het niet zo lekker als je lager dan 4 ohm gaat. Tenzij je de subs in serie gaat zetten of zo, maar dan krijg je een impedatie van 12 ohm, en hier heb je dan ook weer een bak van een versterker nodig om voldoende vermogen te leveren op 12 ohm ...

dus: 1 top en 1 sub per kant gaat eenvoudig met 1 versterker
1 top en 2 subs per kant: 2 versterkers en x-over
oke, dank je wel . welke 2palladiums zou ik kunnen enemen dan ?
Ik zou gaan voor de P-700 voor de tops en de P-900 of P-1200 voor de subs.

Misschien is het niet slecht om gelijk toch een stapje hoger te gaan met je versterkers, want de kans zit er dik in dat je je boxensetje over een jaar of zo weer verkoopt voor een nieuwe (betere) set, en dan moet je gelijk ook weer nieuwe versterkers kopen omdat deze dan te zwak zijn ...

Eventueel zou je ook kunnen kiezen voor 1 Behringer EP-2500. Op 2 ohm is hij niet zo heel betrouwbaar, maar misschien wel op 2,66 ohm? Misschien kunnen anderen hier iets meer over vertellen. Maar ik denk dat als je zeker wil zijn, dat je gelijk een prijsklasse hoger moet gaan om stabiel te draaien op minder van 4 ohm ...
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
12-8-2005 13:11
Of een american audio V, is ook beter voor uitbreiding want je bent er langer tevreden mee. De Peavey Pv-2600 kan 2 ohm wel stabiel draaien een avondje. Heb hem een avond lang gebrugd 4 ohm laten draaien en dat ging gewoon goed. Kon de 800 Watt rms Subjes vrij gemakkelijk(zonder clippen) aan hun X-max brengen. Beukte behoorlijk. 2,66 Ohm red ie wel. Wil je het zeker weten zou je hem even moeten huren. Woon vlak onder den haag als je intresse hebt?
I'll take you to the KoffieShop...
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
14-8-2005 13:28
Hoi,

de versterkers heb ik gisteren gehaald. 2x dap p-2000 (de oude versie) netjes in 2 casejes gebouwd (heb er 400 euro voor neer gelegt)

nou zit ik te denken.. ik zag bij de revieuws van de pr-15b dat TCMC die kasten met wat isolatie had bekleed aan de binnenkant.. zou dit ook een leuk idee zijn voor mijn MCB-15 ?

en weet iemand of dap 2 verschillende AB-15's maakt? aangezien ik in alle kasten (inclusief de MC-15) De ab-15 zit. het artikel nummer is D-3114..
weet iemand de rms waarde van dit type nummer AB-15 ?
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
16-8-2005 10:24
Hoi,

ik heb een andere hoogdriver gevonden. volgens mij ook een piezo maar deze werkt dan iets anders dacht ik. hier is een sheed en dan is het de Hoorndriver. ik heb er thuis al 1 liggen en hij ziet er echt veel beter uit als de andere priezo's. ik zal straks even de foto's van de binnenkant op het internet zetten. maar zou dit een goede vervangenings driver zijn ? ik heb geen idee wat ie moet kosten
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
16-8-2005 13:02
oke, ik heb toch besloten om de Driver en het filter van de RW-15 te nemen.. maar moet er nog wat aan het filter gedaan worden ? of kan ik het gewoon plaatsen in mijn MC-15 ?

ook zit ik er aan te denken om in de MCB-15 wat isolatie te doen. aan welke kanten moet ik dit allemaal maken ? alleen onder, boven zijkanten en achterkant ? of heeft het op sommige plekken geen zin /
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
16-8-2005 13:12
Wat dacht je ervan die mcb-15 in de vuilnisbak te kiepen en een speaker te gaan halen in plaats van een houten box die kan schreeuwen?
I'll take you to the KoffieShop...
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
16-8-2005 14:24

Powerbeat schreef:

Wat dacht je ervan die mcb-15 in de vuilnisbak te kiepen en een speaker te gaan halen in plaats van een houten box die kan schreeuwen?
mag ik vragen waar dit opslaat ?
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
16-8-2005 18:22

Powerbeat schreef:

Wat dacht je ervan die mcb-15 in de vuilnisbak te kiepen en een speaker te gaan halen in plaats van een houten box die kan schreeuwen?
Zit een kern van waarheid in. Voordat ik een (verbrandde) MCB-15 in de vuilnisbak kieperde (oudijzerboer meegaf) heb ik de spreekspoel lengte en poolplaat dikte eens opgemeten. 18 mm spreekspoel lengte en 6 mm poolplaat dikte. Leuke lange slag speaker happy :) Wel een laag rendement, slechte aandrijving en waarschijnlijk een te hoge Qts factor om er iets serieus mee te kunnen doen sad :( Tenzij je een boooooombox wilt hebben angry

TCMC
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
16-8-2005 18:22

dj-d schreef:

mag ik vragen waar dit opslaat ?
Natuurlijk, het slaat erop dat de kasten in mijn ogen niet luisterwaardig zijn. Pak liever Hifi speakers, komen zelfs in druk nog een eind mee. Kijk, je kan natuurlijk 20 arbeidsuren en 50 euro in die speaker stoppen. Dan is het beter, of je kan 20 uur werken, 50 euro uitsparen, speakers verkopen, 50 euro erbijverdienen en proberen iets te kopen waar je standaard al tevreden mee bent. Bij deze kasten toch vaak de slimmere optie. Straks klinkt ie goed, totdat je weer eens een normaler/beter kastje gehoord hebt en dan ben je dat rukgeluid weer zat.
Edit, thankx TCMC laugh :D Excuus voor de one-liner, in mijn hoofd legde ik het uit, vergat het alleen te typen... shut up :X laugh :D
I'll take you to the KoffieShop...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
16-8-2005 18:46

Powerbeat schreef:

Straks klinkt ie goed, totdat je weer eens een normaler/beter kastje gehoord hebt en dan ben je dat rukgeluid weer zat.
Ik heb de hele DAP range in de showroom ooit eens beluisterd. De MC-reeks en andere goedkope luidspreker systemen waren niet eens aangesloten. Klankkleur maakt bij mij minder uit, zolang de weergave niet hobbelig cq Himalaya achtig is.

Het beste (mijn ervaring) is dat je bijvoorbeeld over een heel goed hifi setje beschikt zodat je gehoor "getraind" blijft.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)