Forum > Zelfbouw Speakers

Zelfbouw project 1

(39 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
10-6-2005 08:43
Ik begrijp best dat je sommige reacties niet leuk vindt waar jij je best doet... een aantal zijn ook volstrekt niet onderbouwd of wat ook. Maar met jouw reactie maak je het er niet beter op! Investeren betekent willen leren, de moeite nemen om zelf te zoeken en te lezen EN om begrijpelijke teksten in te typen. Dus ook nadenken voor je wat intikt. Doen anderen dat niet? Sta er boven, maakt jou geloofwaardiger.
Je vraag en opmerkingen zijn wat mij betreft niet meer dan een beetje duidelijk, weet je wel wat je wilt? Als je dat duidelijker hebt en omschrijft, krijg je vergelijkbare reacties terug.

Terug naar het onderwerp; er zijn leuke ontwerpen voor subjes die niet eens zoveel kosten. Dan kan het soms handiger zijn om je bestaande weg te doen en een paar complete ‘bewezen’ kasten te bouwen waar je geen spijt van krijgt, zie reactie Johan. Kost je ook nog eens veel minder.
Succes.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
10-6-2005 09:45
Edit Mod: Dré: Topic opgeschoond
Hint naar Rekal... Je wilt een kast gaan bouwen maar halverwege dit topic vermeld je, tussen neus en lippen door, dat je je eens zult verdiepen in de betekening van de T/S parameters van een driver.

Vergelijking: Je bent aan het hobby'en met een broodmes, hebt je buurman reeds volledig opengesneden, klaar om z'n hart ter hand te nemen en besluit nu toch nog maar eens een boek over de anatomie van een mens erbij te pakken.

Point taken?

Als ik dit topic doorlees dan zie ik meer dan voldoende posts die een inhoud hebben die bij zouden moeten dragen aan het beantwoorden van je vraag. MAAR je topic lijkt eerlijk gezegd meer op een "ik heb geen idee wat ik doe dus leer me alles maar even en als ik het antwoord niet leuk vind dan ga ik klagen" topic. IK heb nooit geweten dat het in de praktijk zo in elkaar zit. Als ik hulp nodig had en die kreeg dan zou ik niet DURVEN te klagen over de manier waarop die hulp geboden werd TENZIJ ik stevig voor die hulp moest betalen. Dat laatste is hier niet aan de orde en daarom zou ik je voor willen stellen FIKS in te binden, meer samenhangende posts te schrijven, onzin zoals "ervaring met ... dus" achterwege te laten (want als je zo ervaren zou zijn dan zou je in dit geval GEEN hulp nodig hebben) EN (meest belangrijk) je eerst eens een beetje te verdiepen in de materie.

Mocht je je in bovenstaande niet kunnen vinden dan is dat je goed recht. De beste oplossing lijkt me in dat geval (om verdere frustratie van jouw kant te voorkomen) gewoon geen topics meer aan te maken.

De opmerking "20 andere op MSN klagen ook" is een onzinnige opmerking. Als je een gemiddelde discotheek bezoekt en de bezoekers vraagt of ze het leuk vinden zal minstens 3% zeggen dat ze het helemaal waardeloos vinden (en aan het einde van de avond zeggen "tot volgende week hè")...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
10-6-2005 12:52
Ik wil ( heel graag zelfs ) leren ,en zeker over boxenbouw maar ik krijg er de kans niet toe. ( ik heb al geleerd hoe je de inhoudt moet berekenen bijvoorbeeld ) en het spul langs Winisd gegooit ( allemaal terug te zien in dit topic ).
Maar als ik dus niet weet of ik al dan niet fout aan het leren ben dan gaat alles dus mis en ga ik vanalles door mekaar gooien.

Oja al de bovengenoemde systemen is een feit en of jij of iemand anders dat al dan niet gelooft zal mij niet zoveel scheelen ,mss een leuke toevoeging Martin Audio,Zeck,PAS,Behringer,Solton,Yorkville,... ( ik kan boxen aansluiten en klein beetje afstellen ( crossen enzo ,eq ),dus dan heb ik de systemen dus gehoort en zelfs gesoundcheckt tot de max. ,maar daarom kan het toch heel goed zijn dat ik deze niet kan bouwen ? ).
Maar de T/s parrameters en heel die termen allemaal dat leer je niet op 1 2 3 hoor.
dat komt beetje bij beetje als je er mee bezig bent.
Ik had die kasten gekocht omdat ze er leuk uitzagen ,moet ik nu werkelijk eerst 20 boeken gaan kopen ( en dan het nog niet snappen ) en dan een vraag stellen hier ? jullie kunnen toch ook zeggen welke speaker derin kan. en mij een paar degelijke opties geven ( daar heb ik wat aan ,en dan heb ik zoiets van het forum heeft me geholpen ).
Ik wil dit een beetje over laten aan de proffesionals ( en van daaruit op de comentaeren leren )en niet zelf gaan zitten kutten en dingen fout doen ( kost te veel geld ).
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
10-6-2005 12:59
Uhm, Rekal. leren doe je door te lezen, niet door elke in je opkomende vraag te stellen op een forum. En een boek kopen?? wij gingen altijd naar de bibliotheek.

Dus probeer eens een paar goede boeken over zelfbouw te LENEN bij die bib, dan word je een stuk wijzer en je leert zo de termen kennen die veel gebruikt worden.

Leren doe je ook door gewoon te beginnen met de bouw en dan af en toe op je bek gaan, zo hebben de meeste van ons "geleerd".
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
10-6-2005 13:06
Ik hoef niet te beginnen met de bouw omdat de bouw al af is !
ik wil echt deze box gaan gebruiken en kan me niet voorstellen dat er niks mee te doen is.

Jullie snappen het echt niet he...
Pff ik heb dus 2 kasten die moeten werken volgende week ,ik heb niks dan gezeik en bullshit te horen gekregen en niet 1 iemand die gewoon effe zegt ,,

je kist is echt te klein je kunt je de plank recht maken en er dan een Rcf 15L 800s indouwen en dan kom je uit op een tuning van ...hz ,bij boxenbouw moet je altijd hier ,zus ,en zo op letten !
Maak nu nog de poort 1 dicht en je hebt een leuke sound. ( er vanuitgaande dat het niet 100% perfect moet zijn ,aangzien jouw wensen zo beperkt zijn ).
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
10-6-2005 13:15

rekal schreef:

Ik wil ( heel graag zelfs ) leren ,en zeker over boxenbouw maar ik krijg er de kans niet toe.
Ik dacht dat je wou leren!!!

nu wil je gewoon een antwoorden hebben dat je wilt horen! dat heeft niks met leren te maken! angry

gewoon kissie dicht maken en er een woofer inproppen! dan zie je wel of het werkt.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
10-6-2005 13:27
Ik geef Nijhuis gelijk,

Koop een willekeurige speaker die erin past, schroef hem vast, sluit hem aan... Klaar !!!

Is dit het antwoord welke je wilt horen??? Mooi, en dan nu niet meer zeiken!
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
10-6-2005 13:31
Ik had toch zulke goede adviezen, maar toen ik dit las

rekal schreef:

ik heb niks dan gezeik en bullshit te horen gekregen en niet 1 iemand die gewoon effe zegt ,,
had ik meteen geen zin meer...
je kist is echt te klein je kunt je de plank recht maken en er dan een Rcf 15L 800s indouwen en dan kom je uit op een tuning van ...hz ,bij boxenbouw moet je altijd hier ,zus ,en zo op letten !
Maak nu nog de poort 1 dicht en je hebt een leuke sound. ( er vanuitgaande dat het niet 100% perfect moet zijn ,aangzien jouw wensen zo beperkt zijn ).
Als je zelf een boek had gelezen of een aantal topics had doorgelezen, kun je die antwoorden zelf terug vinden. De uitleg van WinISD geschreven door Rademakers is een goed begin.

En als je daar geen zin in hebt, maak dan die kist gesloten en stop er de duurste speaker in. Toch maar familiefeestjes hè ;-)

Daniël.
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
10-6-2005 13:40
Waarom heb je dan geen zin meer ? het is toch zo ,ik wil maar 1 ding weten welke speaker derin moet ,ik heb toch niet gezegt dat jij op voorhand bullshit gaat verkopen ?

in deze post gaat het over een ineens heel mooie kast met een nog kleinere liter inhoudt als de mijne ,en deze is wel goed en compact enz...
waarom is mij liter inhoudt te weinig dan ? www.new-line.nl/forum/read/?t=11177

ja jongens heel leuk allemaal.' ( was te voorspellen )
er moet wel wat leuks uitkomen natuurlijk zo goed als mogelijk voor hetgeen dat het is.
Ik heb uiteraard ie post ook gelezen ( hoe te werken met winisd ) maar dan weet ik niet of ik wel alles goed doe en echt goed bezig ben.
Ik heb zelfs hier in dit topic al een poging gegooit op winisd maar niemand die me verder helpt ( zeggen dat ik iets niet zo of zus moet doen is niet verder helpen ).
zeggen hoe het wel moet wel ,en dat zie ik te weinig.

lullen om te lullen kan ik ook tegen de kat.
( volgende lekker bijdehandte opmerking ; dan ga je maar lekker tegen de kat zeiken )
jongens word eens volwassen.

Ik zou eens willen weten als jullie een argument hebben in de thuiselijke relatie ,zijn jullie dan zo kinderachtig dat jullie niet iets uitgepraat krijgen ?
( NEEN ,ik zeg dit niet ,,ik vraag dit ).
en er zand over kunnen gooien. Fouten maakt iedereen maar om dan niks meer voor die persoon te doen is een zwakte van al de gene die niet vergiffenisvol zijn. ( lol ,nou moet ik zelf effe slikken en lachen ).
,,,dit is nu echt de laatste post die ik doe die niks te maken heeft met mn box,,,
en of ik nu gelijk heb of niet ,laat het hierbij stoppen ! mn excuses kunnen jullie allemaal krijgen en krijgen jullie dus ook bij deze ( of ik het meen ,en vindt dat het van sommige langs de andere kant moest komen dat vul je zelf maar in , ach het is zo makkelijk mee te lopen met de schapen en het buitenstaandertje te bezeiken ).
EINDE ,ZAND EROVER. ( ik zal het niet meer doen schat )
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
10-6-2005 19:11
Ik heb dit topic echt met verbazing gelezen.

Ik weet zelf helemaal niets van speakerbouw. Wat ik wel weet is dat je niet zomaar een kastje kan pakken, het door midden kan zagen en dan vragen welke speaker er in moet om een goed geluid te krijgen. Zo werkt het niet.

Dit topic is helemaal gestrand. Het lijkt me verstandig het voor nu maar even te sluiten en eerst eens te zien wat we ermee doen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Afgesloten topic