Forum > Licht

Verschil tussen 19" dimmer en T4

(72 reacties. Pagina 4 van 8)
Moderator(s): Dré
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
22-1-2005 00:22
Het grote voordeel van T4's zie ik voornamelijk in kleinere showtjes en stand alone dingetjes.
Als je toch een aantal groepen je trussje in moet trekken voor intelli en strobo, en je moet daarnaast nog een multi trekken voor je T4's is 1 multi met 6 groepen vaste spanning + T4tjes sneller, makkelijker en voordeliger. Zelfde geldt als je her en der achtergrondverlichting moet creeren waar verder niks mee gedaan moet worden, op wat grotere evenementen of bedrijfsfeestjes bijvoorbeeld. Dan zet je sneller een T4tje neer met 220 kabeltje ergens een stopcontactje in of naar een verdeelkastje dan een lading zware multi's trekken die vervolgens weer naar een dimmer moeten.

Verder heeft hier het punt van universeel zijn meegespeeld, dus de overweging ofwel alle fourbarren 500WRaylight T4 ofwel allemaal multi.., das T4 geworden.
Op grotere evenementen blijkt 1000W VNSP toch mooier, daar ben ik momenteel 8 sixbarretjes van aan het bijbouwen en die moeten sowieso per multi vanwege het vermogen. Maar dan ook weer even slim aanpakken en de 2 overige kanalen van de 8 ook benutten voor vaste spanning (ofwel via patchveld op grote dimmers of rechtstreeks aan groepjes geknoopt op kleine). Vaak kom je dan een heel end met vaste spanning door je dimmer multi's als je niet al te veel grote stroomvreters ophangt. Scheelt ook een hoop 220 kabel in de truss aangezien je parren door heel de truss hangen en je vaste puntjes die daarbij zitten dus ook.. Das dan ook weer handig razz :p

Dus tja.. blijft eigen smaak. Basispunt: Kleine showtjes + her en der barretje: T4, grote klussen multi) Aan de andere klant: heb vannezomer ook DMX + stroom naar allemaal T4's lopen trekken die op de meest mogelijke uiteinden van strandtenten stonden bij strandfeestjes (Midden op een strand vind je namelijk niet zomaar overal toevallig een stroomkastje shut up :X, wat in de wat grotere evenementenhalletjes wel weer zo is sneaky :V ) Toen bedacht ik me wel dat multi opzich maar 1 handeling is.. oftewel combikabels dmx/stroom...

Mij maakt het eigenlijk weinig uit, zolang het maar een beetje universeel blijft en geen tig verschillende systemen door mekaar. Aantal krachtverdelers hier hebben sowieso naast shucko's ook een harting erop, dus daarmee kan je alle kanten op, + geen gekloots met break ins en toestanden.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
22-1-2005 01:08
Daarnaast vind ik T4 ook een stuk bedrijfsonzekerder dan multi+dimmer. T4 hebben nog wel eens last van resetten van adressen bij stroomuitval, heb het al meerdere keren gehad met verschillende merken. Dan is het niet leuk als alles 5m hoog hangt en je kanalen staan ineens op 1 sad :(.

Kleine showtjes: T4
Grotere shows/events: dimmer+multi

Par64 1000w zou ik overigens altijd via een apparte dimmer doen.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
22-1-2005 02:39
1kw sowieso via dimmer idd.
En die die storingsgevoeligheid de bepalende factor laten zijn voor wel of niet T4 is ook weer relatief.. als je 20 van die dingen hebt hangen (grote klus) valt het minder op als er eentje uitvalt dan dat er eentje uitvalt van de 2 of 4 stuks (spreek hier over dixo)
En als er eentje gek doet flikker je gewoon de zekering beneden uit razz :p .
Bij theater gebeuren en dingen waar het echt van belang is dat alles klopt is er natuurlijk geen twijfel mogelijk, soort klus zou nog wel es meer van belang kunnen zijn voor keuze dan de grootte ervan.
Moet zeggen dat ik me er nog steeds over verbaas hoe goed die T4's het hier uithouden. Heb vrij weinig tot geen last van storing door de T4 zelf.
Alleen irri als iemand weer es een barretje op switch heeft gezet om de een of andere vage reden en dat barretje dan net als front of achter bij de dj hangt... sta je dan met aan/uit ipv een dimlichie, dan ist balen dat de knopjes zo hoog zitten.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
22-1-2005 10:47
even offtopic, kan de Showtec multidim eigenlijk makkelijk 4*500 watt raylights aan?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
22-1-2005 18:46

DJJD schreef:

even offtopic, kan de Showtec multidim eigenlijk makkelijk 4*500 watt raylights aan?
Makkelijk, makkelijk, neem gewoon volgens de specificaties het aantal ampère dat er per kanaal belast mag worden, vermenigvuldig het met 230 en je hebt het aantal watt waarmee je het kanaal mag belasten. Wil je zekerder zijn, blijf je er iets onder.
Light Image
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
23-1-2005 11:00

jeroenvdv schreef:

DJJD schreef:

even offtopic, kan de Showtec multidim eigenlijk makkelijk 4*500 watt raylights aan?
Makkelijk, makkelijk, neem gewoon volgens de specificaties het aantal ampère dat er per kanaal belast mag worden, vermenigvuldig het met 230 en je hebt het aantal watt waarmee je het kanaal mag belasten. Wil je zekerder zijn, blijf je er iets onder.
Ja oké, maar het lijkt me meer een dimmer voor 300 watt lampjes. Maar het is dus niet dat hij overdreven heet zal worden ofzo, want daar gaat het mij eigenlijk om.

Weet iemand trouwens al een oplossing voor mijn probleem een paar posts geleden?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
23-1-2005 11:06
Die multidim is een prima ding voor zijn geld. Ik heb zelf een multiswitch (vrijwel dezelfde electronica) voor een lichteffect. Ik heb hem ook opengehad, en van binnen ziet het er keurig uit. Van een belasting met 500 watt per kanaal verwacht ik geen enkel probleem en het blijft ook ruim binnen de maxima die de fabrikant opgeeft.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-1-2005 11:25

DJJD schreef:

Hallo, ik zit eigenlijk een beetje te twijfelen.
Ik kan namelijk maar 8 kanalen gebruiken omdat de sturing die ik wil (lees: moet) hebben er ook maar acht heeft, Showtec Light Desk 136.
Maar dus eigenlijk dacht ik van ik kan misschien wel 2 van die goedkope showtec 4 kanaals dimmer in een 19" rack inbouwen (heb uitgerekent dat er precies 2 naast elkaar kunnen met wat ruimte ertussen).
Alleen dan is het natuurlijk wel stukken netter om meteen 19" dimmers te gebruiken... Wie heeft een goed idee?
Kijk ook eens naar de Liteputer DX-404, daar kan je er 2 van in een 19" rack naast elkaar plaatsen, met een beetje geklus met een blind-panel heb je dan netjes 2 4-kanaals dimmers nast elkaar. Je mag hem met 1000 watt per kanaal belasten (ik zou daar wel iets onder gaan zitten, het blijven Taiwanese-Watts laugh :D ).

https://www.liteputer.com.tw/English/3.PRODUCTS/DX-404-e.htm

Hij schijnt nog wel te krijgen te zijn in Nederland wink ;), en kost 125 euro inc. BTW
Light Image
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
23-1-2005 12:18
2 x bewerkt. Laatst door Big bang op 23-1-2005 14:52
Max 15A totaal, dus (15*230)/4=826,5 Watt per kanaal max. als je er 4 dezelfde lampen op aansluit. Ook niet gek aangezien hij zijn prik krijgt door een EEC stekkertje (max 16A) (zat dus voor 300 watt, 500 watt of 2x 300 watt per kanaal, 2x 500 watt / 1000 watt kan dan dus weer niet...)
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
23-1-2005 13:19
Oké bedankt iedereen, ik weet genoeg. Ik dacht dat er gewoon een o.75² stekkertje aan zat happy :)
maar trouwens HEEL ERG bedankt voor die liteputer tip!!!! Dit was precies wat ik zocht! laugh :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)