Forum > Geluid

P-1200 of P-900

(55 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
26-8-2004 02:21
een onbelaste (klasse AB) versterker zal nooit stuk gaan bij clippend uitgang signaal.

een geclipte versterker zal meer vermogen moeten leveren dan een keurig afgeregelde versterker. in het ergste geval -een blokgolf- zal de versterker een dubbele vermogens piek moeten afgeven. maar daar is de voeding en torren niet voor berekend dus gaat dat niet lukken voor langere tijd.

maar clippen is gewoon een budget oplossing voor onproffesionele mensen. komop, rood is gewoon fout.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
26-8-2004 02:30
Maar zolang je NIET clipt, en netjes onder de clip blijft, en vooral LUISTERT dat alles niet overbelast, versterker mooi in het groen/oranje, dan moet die het dus halen? En opletten of die niet te warm wordt.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
26-8-2004 02:41
ja, dan zou het geen probleem moeten zijn. maar daar komt het probleem van de budget ampjes om de hoek zetten.

als het ontwerp niet deugd dan houd het snel op, en daar kan je niets aan doen. vaak onderbemeten bezeting van de eindtorren en een slappe voeding en matige solderingen. maar ik ben goed gelovig en ga er toch van uit dat die dap/jb en alle andere budget amps het moeten kunnen overleven als je ze niet overbelast.

leuk voorbeeldje van een dure sony HiFi amp die toch 2299 nieuw koste 10 jaar gelden die toch de geest heeft gegeven. dit kwam door tin moeheid. en was toch zeker niet dun in de tin gelegd maar door ouderdom en warmte was gesneuveld. nieuwe torren erin en de print goed opnieuw gesoldeerd en probleem opgelost.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
26-8-2004 02:49

nijhuisr schreef:

leuk voorbeeldje van een dure sony HiFi amp die toch 2299 nieuw koste 10 jaar gelden die toch de geest heeft gegeven. dit kwam door tin moeheid. en was toch zeker niet dun in de tin gelegd maar door ouderdom en warmte was gesneuveld. nieuwe torren erin en de print goed opnieuw gesoldeerd en probleem opgelost.
Dus heeft het 'in de tin leggen' ook veel te maken? Mijn Bose en de Peavet bijvoorbeeld hebben erg dikke lijnen lopen, en dikke tin"naten" dus dat zit goed.

Het is, je ziet weer die prijs: ik meot wel zeggen, ik heb nog GEEN klacht over een palladium gehoord, behalve dat de constructie iets minder moet zijn, maar in een flightcase heb je daar geen last van. De voeding moet zelfs ruim bemeten zijn, de eindtorren denk ik minder. Ik denk dat ik de gok neem, na een aantal feestjes heb je die 330 Euro toch zo eruit verdiend hé... Heb ik altijd nog de Bose (en de Peavey) die het in nood over zouden kunnen nemen.

Ps; wel lekker onder en boven brede koelsleuven, goed de ventilator controleren over vervangen door een (kogelgelagerde) kwaliteitsventilator. Moet goedkomen..
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
26-8-2004 03:05
maar de situatie die ik schets was actief op de conectorren, en dat had ik niet verwacht. alle problemen komen met de jaren, omdat het solderen word gedaan door tinbaden. het verschil zie je heel duidelijk in oude apparatuur die nog wel voldoende zijn vertind (misschien met de hand)

ik zit er aan te denken om eens een p-2000 te kopen en te bekijken op gebreken op dit soort zaken, ik wil dit toch eens van dichtbij zien.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
26-8-2004 03:24

nijhuisr schreef:

ik zit er aan te denken om eens een p-2000 te kopen en te bekijken op gebreken op dit soort zaken, ik wil dit toch eens van dichtbij zien.
Ik schaf me ook een aan, het geld breekt je niet dus.
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
26-8-2004 10:07
Als de bevindingen een beetje binnen de perken vallen, kopen we er straks ook één. Kan hij mooi spelen met 2 punishers razz :p
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
27-8-2004 13:36

Mr. Edie schreef:

massive schreef:

Bij een versterker is het vooral belangrijk dat hij z'n werk lange tijd achter elkaar kan doen, zonder (thermisch) uit te vallen, en ook bij lage impedanties (gebrugd 8 ohm of per kanaal 4 á 2 ohm) stabiel blijft.

Mark
Juist.!

En hierop heb ik nog GEEN fatsoendelijk antwoord gevonden, het zal me werkelijk een WORST wezen dat de versterker ietsje harder kan als opgegeven, maar voor hoelang? Als hier nu eens goed antwoord, liefst door verscheidende gebruikers, op gegeven werd, en danwel positief, twijfel ik niet langer om een P1600 of P2000 te kopen.

Op 4 ohm in brug stand lukte dus niet, en op 2 ohm stabiel ook niet. Ook HELEMAAL niet erg, voor een budget versterker.

Dan komt erbij: Welke? P1600 of P2000?
Ik zou voor een p2000 gaan, heb je net ff wat meer "over". over de Ohm. Ik heb ze nog alleen maar op 4 ohm gehad (perkant) dat houden ze goed. (tot nu toe). heb verder nog geen problemen mee gehad. Maar heb ze ook pas sinds 01-01-2004.
naar mijn mening zijn het goede versterkers, en ze kosten eigenlijk niks. ik heb toen de gok genomen om er een aan te schaffen en ben er nog steeds blij mee.

Groetuh
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
27-8-2004 14:49
Zolang er verder niks aan de hand is, behalve dat hij iets meer vermogen geeft, zie ik niet in om een P1600 te kopen i.p.v. een P2000 ja, echter heb ik gehoord dat ze iets te laag gemeten hadden met OF de voeding, OF de koeling, OF de eindtorren.

Ps; de Palladium kost toch geen scheet, als je nu zelf een soort van modificatie toepast, sterkere koeling, misschien dubbele koeling, etc, kan dit iets helpen om het op te krikken?
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
10-3-2005 17:43
Kan iemand iets zeggen over 2 ohm stereo/4 ohm gebrugd? wie heeft dit geprobeert of zou dit even willen proberen? de enige betaalbare manier om flink vermogen te krijgen!
I'll take you to the KoffieShop...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)