Forum > Newbie Forum

Verkeerde manier van pitchen?

(176 reacties. Pagina 4 van 18)
Moderator(s): Dré
PlaatwerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 11-6-2010
Berichten: 39
21-7-2004 21:23
Daarom vind ik drum&bass ook zo lekker draaien; extra veel geluidjes die als ijkpunt kunnen dienen!
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
22-7-2004 19:15
Ik draai 1 jaar en 4 maanden, maar heb binnen 30sec ook zeker wel een plaatje strak, ook in de club/discotheek of op feest. Ik irriteer me ook niet aan foutjes, iedereen maakt wel eens een foutje. Hoeft niet eens door jezelf te komen, kan ook een overspringende naald zijn of iets dergelijks. Boeien! Snel mixen, niet eentonig, spelen met de plaat en EQ zijn dingen die er gewoon bij horen.

Je moet er gewoon iets moois van maken..... Paar kleine foutjes heeft niemand het over, echt niet!

P.S. Spindleknijpen (leuk gevonden zo) is idd echt voor het nauwkeurige pitch werk. Echter aan de binnenkant van de plaat zou ik zeker niet bijgeven. Als je plaat krom is, dan heb je kans dat je toch teveel meegeeft, of dat de naald overspringt.

Probeer zoveel mogelijk met het plateau te werken (zeker bij het inmixen. mocht je de plaat iets moeten bijgeven of afremmen.)!

Is mij ook geadviseerd door een jongen die al zo'n 8 jaar draait. Werkt echt veel beter en ik maak amper foutjes meer vanwege een overslaande naald etc. Kromme platen, wie haat ze niet :P
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
DJ-IpkissStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
Berichten: 320
22-7-2004 19:40
Ik merk dat ik heel ander pitch dan jullie.
Ik cue net als ieder ander maar ik match heel anders.
Ik laat de plaat gaan en wanneer hij langzamer gaat zet ik hem meteen op +3 of 4
dan merk ik hoe snel hij weer gelijk is(of dat hij nog steeds niet gelijk loopt).
Als het meteen snel snel weer gelijk is dan zet ik de pitch op +1.
Als hij dan langzamer is op +1,5 en zo baken ik af.
Het is echt tjak tjak tjak(naja iets langer dan dat) en klaar is Stan.
Het fine tunen kan ik die hele plaat nog wel!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
22-7-2004 19:47

DJ-Ipkiss schreef:

Ik merk dat ik heel ander pitch dan jullie.
Das de "echte" manier van pitchen happy :)
Maar zoals ik al zei: na al die jaren pas ik hem nog altijd niet toe... behalve dan bij platendraaiers die "zweven" omdat je die gewoon niet onder controle kunt houden en al HELEMAAL niet als je de motor beinvloedt met de hand sad :(
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
PlaatwerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 11-6-2010
Berichten: 39
22-7-2004 21:18

mr_jows schreef:

Paar kleine foutjes heeft niemand het over, echt niet!
Maar een geoefend oor hoort het wel. Maakt natuurlijk niet uit dat je foutjes maakt. Niemand kan perfect mixen, 't gaat erom hoe je de 'foutjes' hersteld. Maar natuurlijk wel altijd blijven streven naar de foutloze mix!
Echter aan de binnenkant van de plaat zou ik zeker niet bijgeven. Als je plaat krom is, dan heb je kans dat je toch teveel meegeeft, of dat de naald overspringt.
Heb ik geen last van en ik heb toch enkele behoorlijk kromme platen.
Probeer zoveel mogelijk met het plateau te werken (zeker bij het inmixen. mocht je de plaat iets moeten bijgeven of afremmen.)! Is mij ook geadviseerd door een jongen die al zo'n 8 jaar draait. Werkt echt veel beter en ik maak amper foutjes meer vanwege een overslaande naald etc. Kromme platen, wie haat ze niet :P
Ik zou dit advies maar naast je neerleggen en de platter voortaan met rust laten. Je hebt immers niet voor niets een slipmat!
Spindleknijpen (leuk gevonden zo)
Term heb ik ooit eens op dit forum voorbij zien komen. Inderdaad leuk gevonden.
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
23-7-2004 10:30
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 23-7-2004 11:00

plaatwerk schreef:

Probeer zoveel mogelijk met het plateau te werken (zeker bij het inmixen. mocht je de plaat iets moeten bijgeven of afremmen.)! Is mij ook geadviseerd door een jongen die al zo'n 8 jaar draait. Werkt echt veel beter en ik maak amper foutjes meer vanwege een overslaande naald etc. Kromme platen, wie haat ze niet :P
Ik zou dit advies maar naast je neerleggen en de platter voortaan met rust laten. Je hebt immers niet voor niets een slipmat!
Ik zou dit advies dus maar opvolgen hoor! Je snapt de bedoeling van een slipmat niet helemaal. Dat is om het cue-en mogelijk te maken en om te backspinnen en dat soort dingen, maar niet om te corrigeren. Door die slipmat heb je toch veel minder controle over de plaat als je gaat corrigeren? Je 'slipt' toch veel te snel te ver door of terug? Corrigeren altijd op de platter lijkt me. Behalve als het hele kleine correcties zijn, die KUN je uitvoeren op de plaat door zachtjes mee te draaien met een vinger rondom de spindle. (ik zag ik dit onderwerp al een mooi plaatje) Maar mooier is het om de kleine correcties uit de voeren door alleen je pitch te gebruiken...
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
PlaatwerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 11-6-2010
Berichten: 39
23-7-2004 10:51

braz schreef:

Ik zou dit advies dus maar opvolgen hoor! Je snapt de bedoeling van een slipmat niet helemaal. Dat is om het cue-en mogelijk te maken en om te backspinnen en dat soort dingen, maar niet om te corrigeren. Door die slipmat heb je toch veel minder controle over de plaat als je gaat corrigeren? Je 'slipt' toch veel te snel te ver door of terug? Corrigeren altijd op de platter lijkt me. Behalve als het hele kleine correcties zijn, die KUN je uitvoeren op de plaat door zachtjes mee te draaien met een vinger rondom de spindle. (ik zag ik dit onderwerp al een mooi plaatje) Maar mooier is het om de kleine correcties uit de voeren door alleen je pitch te gebruiken...
Plaats van de vinger blijft natuurlijk persoonlijk. Ik heb, zoals ik al zei, ondervonden dat ik met m'n vinger op het label, de meeste controle heb over m'n vinyl. Dus dat blijf ik lekker doen. Het was ook een suggestie aan de starter van dit topic die blijkbaar problemen met pitchen ondervindt.
Maar ik blijf erbij dat de platter geen jogwheel is. Als mensen daar anders over denken; prima, zolang ze maar van mijn kostbare platenspelers afblijven!
BanaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 20-9-2010
Berichten: 19
23-7-2004 11:04
Volgens mij is de manier van corrigeren persoonlijk. Ik heb mezelf aangeleerd om m.b.v. het vinyl te corrigeren. Heb het een poos met de platter gedaan, maar niet elke platter laat zich zo makkelijk (en fijn) corrigeren, ik heb 2 stanton str8-60 gehad en deze platter vond ik beter te corrigeren dan mijn huidige draaitafels (technics sl-1200), en ben toen weer overgestapt op het corrigeren met vinyl.
Een junk die om een bijdrage voor de 'armen' vraagt is nooit grappig
PlaatwerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2004
Laatste: 11-6-2010
Berichten: 39
23-7-2004 11:19
1 x bewerkt. Laatst door Plaatwerk op 23-7-2004 11:28
En met die SuperOEM-ers moet je onderhand spierballen hebben om die platter af te remmen.

Hou het dus maar bij het corrigeren op vinyl en probeer met twee handen te werken en de plaat niet steeds terug te zetten naar het begin. Ik ben ervan overtuigd dat je met deze techniek veel sneller zult gaan pitchen, meer het gevoel gaat krijgen dat je die tafels onder controle hebt en ook 'in de mix' meer durft te gaan corrigeren.
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
23-7-2004 11:26
Je hebt echt geen spierballen nodig voor het remmen van een super OEM slet. Het corrigeren is zelfs ontzettend fijn/makkelijk op deze tafels.
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson

Terug naar forum Reageer (zonder quote)