Forum > Algemeen Forum

Stroom verdelen

(483 reacties. Pagina 33 van 49)
Moderator(s): Dré
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
9-4-2006 18:16
Als een zaal verkeerd bedraad is, is dat niet ons probleem maar van de installateur van de zaal. Je kunt nog zulke mooie, dure of goede spullen mee nemen, een verkeerd bedraade wcd of het nu 220V of 400V is, hoor niet voor te komen!

Maar omdat we toch altijd zeker willen zijn dat onze dure apparatuur die niet voor 400V gemaakt is heel blijft. Houden we ons aan de stelling "meten is weten" en dat doen we dus niet met zo'n showtec verdeler, maar met een fasetester of een duspel. Mocht je om een of andere reden deze apparaten niet hebben of willen gebruiken, dan is er nog maar 1 oplossing, en dat is eigenlijk zo wie zo de allerbeste. Neem een 500W bouwlamp, plug je krachtverdeler in de daarvoor bestemde wcd, en sluit nu die bouwlamp aan op groep 1, doet hij het, sluit hem dan aan op groep 2, doet hij het dan weer, probeer het eens op groep 3. Doet hij het dan nog, dan ben je voor 99% zeker voorzien een goed bedrade wcd in die zaal. Doet hij het niet of even heel fel sneaky :V, dan zou ik maar voorzichtig zijn met het insteken van alle apparatuur die duurder is dan een vervangend r7s lampje.

klunzen happy :)
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DjwirelessStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2004
Laatste: 2-9-2014
Berichten: 126
9-4-2006 19:57
1 x bewerkt. Laatst door Djwireless op 9-4-2006 19:59

klunz schreef:

Als een zaal verkeerd bedraad is, is dat niet ons probleem maar van de installateur van de zaal. Je kunt nog zulke mooie, dure of goede spullen mee nemen, een verkeerd bedraade wcd of het nu 220V of 400V is, hoor niet voor te komen!

Maar omdat we toch altijd zeker willen zijn dat onze dure apparatuur die niet voor 400V gemaakt is heel blijft. Houden we ons aan de stelling "meten is weten" en dat doen we dus niet met zo'n showtec verdeler, maar met een fasetester of een duspel. Mocht je om een of andere reden deze apparaten niet hebben of willen gebruiken, dan is er nog maar 1 oplossing, en dat is eigenlijk zo wie zo de allerbeste. Neem een 500W bouwlamp, plug je krachtverdeler in de daarvoor bestemde wcd, en sluit nu die bouwlamp aan op groep 1, doet hij het, sluit hem dan aan op groep 2, doet hij het dan weer, probeer het eens op groep 3. Doet hij het dan nog, dan ben je voor 99% zeker voorzien een goed bedrade wcd in die zaal. Doet hij het niet of even heel fel sneaky :V, dan zou ik maar voorzichtig zijn met het insteken van alle apparatuur die duurder is dan een vervangend r7s lampje.

klunzen happy :)
of je neemt een fase tester

linkje (staat op c*n*ad
Het was de bedoeling slapend rijk te worden, maar ik kon de slaap niet vatten
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
9-4-2006 19:59
Het "leuke" van de Showtec-verdelers is dat de displays nog steeds keurig 230 V aangeven als er (bijvoorbeeld door een ontbrekende nulleiding) 400V op de schuko's staat.

Omdat de displays per fase gelijke stroom trekken is de retourstroom nul en maakt het niet uit of de nuldraad is aangesloten. Daar kom je dus pas achter als je je dure versterker of mengpaneel in één van de schuko's steekt...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
9-4-2006 20:15
Mooi spul he, dat showtec sneaky :V Heb overigens ook al meegemaakt dat slechts 1 display wat aangaf bij onbelaste verdeler (terwijl ik toch echt 3x 230V had gemeten in de CEE), tot er wat werd ingestoken, toen deden ze 't plots alle 3.
Maargoed, kijk maar eens wat een beetje power analyzer + 3 stroomtransformatoren kost, dan alle automaten en aardlekken nog erbij, verklaart wellicht ook genoeg. Of de aardlek die eruit klapt bij een piekbelasting.. terwijl er niks loos is shut up :X
er zijn best veel mensen die gewoon zo'n distro huren of kopen zonder dat ze eigenlijk weten hoe het werkt.
nou vroeg ik me af wat jullie daarvan vonden, moet iedereen zomaar zo'n kast kunnen kopen?
ik vind dat je geen dingen moet halen waar je geen verstand van hebt, zeker niet voor je drive-in; het zijn nog steeds mensen die je in je zaal wilt hebben(toch..??)
en met(wanneer verkeerd bedraad) 400 volt uit je stopcontacten denk ik niet dat die mensen zo veilig staan in die zaal...
Ik zie er niks fouts aan, zoals eerder al gezegd, als dat ding kant en klaar gekocht wordt is ie als het goed is hufterproof, sluit je te veel erop aan knallen de automaten eruit, en mits voor de rest ook iedereen keurig zijn werk heeft gedaan zal er ook nooit 400V op die stopcontacten komen te staan.
Anders moet je je maar afvragen of je thuis wel een stekker in het stopcontact mag steken, stel je voor dat de electricien een foutje heeft gemaakt, of de heren van de nutsvoorzieningen (zal niet de eerste keer zijn dat een hele wijk onder de 400V staat toch shut up :X )
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
9-4-2006 23:13
hmm, ik zie je punt.
zo had ik het nog niet bekeken.

geit
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
23-5-2006 21:40

djwireless schreef:

of je neemt een fase tester

linkje (staat op c*n*ad
Dat is een erg handig ding, heb ik hier zelf ook liggen. Ik weet niet of Dré eraan kan komen (of iets vergelijkbaars) maar ik denk dat veel mensen erbij gebaat zijn...
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
28-5-2006 23:08
hierbij een aantal pics van mijn nieuwe verdeling, op dit moment alleen de 16A verdeling af, 32A deze week mee verder gaan. Zoals te zien is gaat alles in nette kisten zodat er makkelijk gestapeld kan worden, deze gaan weer in stolpkisten.
alles aangesloten met schoentjes en 4mm2 kabel, soepel.
https://www.mijnalbum.nl/Album=EGX6WUXL
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
28-5-2006 23:22
Netjes! Die binnenrackjes ook zelf gemaakt? Hoe heb je die uitsparingen voor de voetjes gemaakt?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
28-5-2006 23:29
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 29-5-2006 11:27
Inderdaad zeker netjes. Viel me aan de binnenrackjes van afgelopen zaterdag ook al op. happy :)

Even offtopic vraagje tussendoor: Ik was nog benieuwd, naar wat voor een ontwerp heb je die 4 zwarte baskastjes gebouwd?

[EDIT: Heee, je hebt de krant nog gehaald zie ik net wink ;) ]
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
29-5-2006 11:26
binnenrackjes idd allen zelf ontworpen en gebouwd. Voet uitsparingen en handvaten worden gefreesd dmv een mal die eenmalig is gemaakt.
materiaal is 15mm (11lays) fins berken voorzien van trimite. kanten ook weer gefreesd.

"offtopic" baskasten zijn van ontwerp speakerstore/B&C 118.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)