Het bouwen van een case
(3446 reacties. Pagina 324 van 345)Moderator(s): Dré
MarijnStandaard Lid Uit: België Sinds: 23-3-2005 Laatste: 4-9-2018 Berichten: 801 | 7-6-2012 01:15 |
Is het ook mogelijk om tussen de flightcase en de houten rand gewoon schuim van 1cm te steken met dan enkele ringetjes met een dikte van 1cm (gaatje maken in schuim zodat ze erin passen) met de slotmoer? dan hoef ik niet nog een extra maat multiplex in huis te halen.. | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 30-10-2024 Berichten: 1596 | 7-6-2012 07:48 |
Schuim is niet zo maatvast, dus je loopt de kans dat je de boel scheef of krom trekt. Zoveel kost een plaatje hout van 9mmx 60x120cm toch niet? | |
't is maar een hobby... | |
MarijnStandaard Lid Uit: België Sinds: 23-3-2005 Laatste: 4-9-2018 Berichten: 801 | 7-6-2012 10:46 |
Nee klopt, maar ik dacht dat 9mm te dik was om tussen de case en opstaande rand te steken, opzich maakt het niet zoveel uit waarschijnlijk dus kan ik evengoed hetzelfde hout nemen waarmee ik die opstaande rand ga maken (ook 9mm)... | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 30-10-2024 Berichten: 1596 | 7-6-2012 12:33 |
Voor de randen vind ik dat dan weer aan de dunne kant... | |
MarijnStandaard Lid Uit: België Sinds: 23-3-2005 Laatste: 4-9-2018 Berichten: 801 | 7-6-2012 13:00 |
Ja klopt, maar de verhoudingen moeten wel een beetje kloppen met de mixer en grootte van de case..niet? Ik denk er ook aan om gewoon platte hoeken te gebruiken omdat het toch een compact kistje blijft (buitenmaten ruw 18 hoog, 45 breed en 50 diep) | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 7-6-2012 17:46 |
Hier is het gebruikelijk om dergelijke "wangen" aan de zijwanden van de case vast te zetten met 7 mm dikke vulstrookjes. Vulstrookjes worden net zo hoog als de ruimte tussen de bodem van de case en de onderkant van het sluitprofiel en wordt onderbroken als er bijvoorbeeld een vlinderslot uitsteekt. Op die manier heb je bij het erop zetten van de deksel 5 mm ruimte aan weerszijden tussen het sluitprofiel van de deksel en de wangen. Vastzetten van de wangen kan met schroeven of evt 25 mm lange geribbelde popnagels. Een dikte die er ook voor het oog goed uitziet is 12 mm. Bij grotere mixers wordt vaak 15 mm gebruikt (maar dat is i.c.m. wat dikker hardschuim, doorgaans 20 mm). In dit geval volstaat 10 mm dik schuim. In totaal wordt de optelsom dan: breedte van de mixer (letten op uitstekende delen zoals schroefjes) + 2* dikte schuim (in dit geval 10 mm) + 2* dikte plaatmateriaal wangen (12 mm) + 2* dikte vulstroken tussen wangen en zijwanden case ( 7 mm). Als de mixer 500 mm breed is zou je dan op 558 mm binnenbreedte uitkomen. Met de dikte van het sluitprofiel hoef je in dit geval geen rekening te houden, daar heb je vanwege de vulstroken geen last van. Aangaande het hardschuim; het valt vies tegen hoe weinig hardschuim meegeeft als het om grotere oppervlakken gaat. Als je iets klemvast in schuim wilt zetten kun je het beste precies de breedte van het apparaat tussen het schuim vrijhouden, niet een millimeter smaller maken. Als je de boel zo strak passend wilt maken ook niet zomaar dingen aannemen; 12 mm berken wil nog wel eens 12,5 mm zijn (en bij 2 stukken kom je dus al 1 mm kleiner uit dan bedoeld), hardschuim kan wat in dikte variëren en vooral NOOIT op afmetingen uit handleidingen afgaan. ( ) | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
MarijnStandaard Lid Uit: België Sinds: 23-3-2005 Laatste: 4-9-2018 Berichten: 801 | 7-6-2012 18:44 |
Super goede antwoorden hier, heb ik veel aan! TX! Qua hoogte wordt het iets moeilijker om in te schatten hoe hoog de onderkant/deksel moet zijn (omdat ik de mixer ook zelf nog niet heb) en ik niet weet wat de minimumhoogte van de onderkant is, zou mooi zijn moest de ronding v/d mixer onder de faders net beginnen ter hoogte van het sluitprofiel (en schuim) dan. ik heb ook geen idee wat de minimumhoogte van een stolponderkant is zodat ik voor de hoogte ook alles kan berekenen.. 7,5cm bovenaan leegte boven de mixer (als je vanaf bovenaanzicht kijkt) voor eurostekker en eventueel wat verloopjes lijkt mij ok? dan is m'n hoogte buitenmaat net 50cm.. TX! | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 30-10-2024 Berichten: 1596 | 7-6-2012 19:27 |
Pas materiaal kopen/bestellen als je de mixer in handen hebt gehad en hebt opgemeten! Onder de mixer moet iig ook wat schuim (stroken). Idem boven het hoogste punt van de mixer. Dit geeft je de minimale binnenmaten van de case. De minimale buitenmaten worden bepaald door het type flight-case materiaal dat je gaat gebruiken. (Deze details kent Martijn veel beter ;-) .) Een iets te hoge case opvullen met schuim kan altijd... Ook al nagedacht over de koeling van de mixer? Hoe ga je de mixer op zijn plek houden (vooral het lage deel bij de faders)? | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 7-6-2012 23:30 |
Ik kreeg de indruk dat het om een kleine mixer gaat, de kist 50 cm hoog maken lijkt me dan vrij enthousiast. Minimale hoogte van de bodem van een stolp wordt bepaald door het gebruikte materiaal. Als je grote balhoeken wilt gebruiken (met 2 popnagels per been) kun je niet veel kleiner dan 80 mm houtmaat, met platte hoeken kun je 50 mm houtmaat aanhouden (maar bij die 50 mm komt nog wel het female sluitprofiel (ongeveer 6 mm) en de dikte van het hoekprofiel (1,5 of 2 mm). Voor dergelijke cases gebruik ik het liefst dekselprofiel; profiel dat een samentrekking van hoekprofiel en sluitprofiel is (scheelt werk) en in totaal 54 mm hoog is. De bovengenoemde maten zijn trouwens buitenmaten. Bij deksels (of bodems) van 50 mm hoog is de binnenmaat incl sluitprofiel ongeveer 45 mm. Met 10 of 20 mm schuim op de bodem ligt de mixer allang zo diep niet meer. Misschien het overwegen waard om aan de voorkant van de mixer een strook wat dikker schuim te zetten. Werkt netjes af en zeker als de mixer geen polskussen heeft kan dat best fijn zijn. | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
MarijnStandaard Lid Uit: België Sinds: 23-3-2005 Laatste: 4-9-2018 Berichten: 801 | 8-6-2012 00:33 |
Met hoogte bedoelde ik inderdaad lengte. thanks! Hoe zouden jullie de mixer op z'n plek houden bovenaan? gewoon links en rechts blokje hout met schuim? | |